En ung kvinna sitter i en öppen sportbil av modell Jaguar XK120 vid Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Det är vänstertrafik och i luften syns elektriska ledningar som matar ström till trådbussen som kommer åkande i bakgrunden. Bilen en Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar.
Hon vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra.
1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Platsen är Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Bakom bilen syns Flygarmonumentet, en skulptur av Carl Milles som invigdes på platsen den 15 maj 1931. Verket var en gåva från Svenska Aeronautiska sällskapet till minne över de svenska luftfartspionjärerna. Ett gäng nyfikna pojkar står och ser på. on vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Platsen är Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Bakom bilen syns Flygarmonumentet, en skulptur av Carl Milles som invigdes på platsen den 15 maj 1931. Verket var en gåva från Svenska Aeronautiska sällskapet till minne över de svenska luftfartspionjärerna. Ett gäng nyfikna pojkar står och ser på. on vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Platsen är Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Bakom bilen syns Flygarmonumentet, en skulptur av Carl Milles som invigdes på platsen den 15 maj 1931. Verket var en gåva från Svenska Aeronautiska sällskapet till minne över de svenska luftfartspionjärerna. Ett gäng nyfikna pojkar står och ser på. on vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Hon vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
Två kända skådespelare på 1950-talet. Sickan Carlsson (1915-2011) och Karl-Arne Holmsten (1911-1995)
Karl-Arne tar en närbild på Sickan med sin kamera.
Sickan Carlsson (1915-2011) Skådespelare. 1950 medverkade hon i Stig Lommers sommarrevy "Stig på" på Royal i Stockholm och hon syns med Stig Lommer och en modell av scenen såsom den såg ut.
Stig Lommer (1907-1976) Dansk regissör, skådespelare, manusförfattare och teaterdirektör.
Älskling på vågen 1954. Sickan Carlsson och filmens förste älskare Karl-Arne Holmsten i en Sandrew-Bauman film där paret tar en paus under inspelningen. Bilden tagen elva distansminuter utanför Sandhamn i Björkskärs skärgård där paret medverkar i en ny Bauman-film som har manusnamnet Kärlekens järnridå. I filmen gör Sickan rollen som Expressjournalisten Ingrid Billberg och Karl-Arne rollen som den amerikanska filmstjärnan Jack Harris. Filmen döptes sedermera till Älskling på vågen och hade Sverigepremiär den 22 juli 1955 på Royal i Sthlm.
En motorbåt ligger förtöjd mot klippan i bakgrunden och en man står och filmar Sickan och Karl-Arne med en smalfilmskamera. Amatörfilmare vid den här tiden använde sig ofta av Kodaks standard 8, även kallad Dubbel 8 film. En 16 mm film där man först spelade in på ena halvan av filmen för att sedan vända filmen och spela in på den andra halvan. I framkallningen klövs filmen längs mitten och skarvades ihop till en 8 mm film utan ljud. Filmkamerorna var inte elektriska utan man fick dra upp dom likt en klocka för att dom skulle fungera.
Älskling på vågen 1954. Sickan Carlsson och filmens förste älskare Karl-Arne Holmsten i en Sandrew-Bauman film där paret tar en paus under inspelningen. Bilden tagen elva distansminuter utanför Sandhamn i Björkskärs skärgård där paret medverkar i en ny Bauman-film som har manusnamnet Kärlekens järnridå. I filmen gör Sickan rollen som Expressjournalisten Ingrid Billberg och Karl-Arne rollen som den amerikanska filmstjärnan Jack Harris. Filmen döptes sedermera till Älskling på vågen och hade Sverigepremiär den 22 juli 1955 på Royal i Sthlm.
En motorbåt ligger förtöjd mot klippan i bakgrunden och en man står och filmar Sickan och Karl-Arne med en smalfilmskamera. Amatörfilmare vid den här tiden använde sig ofta av Kodaks standard 8, även kallad Dubbel 8 film. En 16 mm film där man först spelade in på ena halvan av filmen för att sedan vända filmen och spela in på den andra halvan. I framkallningen klövs filmen längs mitten och skarvades ihop till en 8 mm film utan ljud. Filmkamerorna var inte elektriska utan man fick dra upp dom likt en klocka för att dom skulle fungera.
Kvinna på 1950-talet. En ung kvinna klädd i en vid tiden populär kjol av vid typ, med rutigt mönster med vita och färgade fyrkanter. Midjan är smal med ett skärp. Hon står vid sin garderob och håller en klänning som hänger på en galge och syns överväga om hon ska ha den på sig eller inte.
Kvinna på 1950-talet. En ung kvinna klädd i en vid tiden populär kjol av vid typ, med rutigt mönster med vita och färgade fyrkanter. Hon står vid ett skyltfönster där det längst ned syns en skylt Kjolar Baeckman.
Ragnar Fors vid sin 1919 års modell T-Ford med vänner på en bilutflykt. Ragnar Fors är grundare till vad som i dag Svenska T-Ford klubben
T-forden har kallats "Bilen som satte världen på hjul" och producerades i drygt 15 miljoner exemplar
Sverige Juli. 1954. Publicerad i veckotidningen Vi Damer sept 1954.
Bilägare på 1950-talet. En man i sin bil. En Austin A 90 Atlantic årsmodell 1950 med registreringsnummer A51517. Bilen tillverkad av den brittiska biltillverkaren Austin. Modellen var från början inriktad att säljas på den amerikanska marknaden. Den hade en öppen kaross, cabriolet med en suflett. Bilen hade en 4-cylindrig bensinmotor, 4 växlar och bakhjulsdrift. Bilden tagen i Sverige på 1950-talet
Bilägare på 1950-talet. En man i sin bil. En Austin A 90 Atlantic årsmodell 1950 med registreringsnummer A51517. Bilen tillverkad av den brittiska biltillverkaren Austin. Modellen var från början inriktad att säljas på den amerikanska marknaden. Den hade en öppen kaross, cabriolet med en suflett. Bilen hade en 4-cylindrig bensinmotor, 4 växlar och bakhjulsdrift. Bilden tagen i Sverige på 1950-talet
Bilägare på 1950-talet. En man i sin bil. En Austin A 90 Atlantic årsmodell 1950 med registreringsnummer A51517. Bilen tillverkad av den brittiska biltillverkaren Austin. Modellen var från början inriktad att säljas på den amerikanska marknaden. Den hade en öppen kaross, cabriolet med en suflett. Bilen hade en 4-cylindrig bensinmotor, 4 växlar och bakhjulsdrift. Bilden tagen i Sverige på 1950-talet
Bilägare på 1950-talet. Ett par i en Austin A 90 Atlantic årsmodell 1950 med registreringsnummer A51517. Bilen tillverkad av den brittiska biltillverkaren Austin. Modellen var från början inriktad att säljas på den amerikanska marknaden. Den hade en öppen kaross, cabriolet med en suflett. Bilen hade en 4-cylindrig bensinmotor, 4 växlar och bakhjulsdrift. Bilden tagen i Sverige på 1950-talet
Ung kvinna på en Vespa skoter i Italien 1950. Vespor började tillverkas 1946 av det italienska företaget Piaggio. Audrey Hepburn bakpå en Vespa i filmen Prinsessa på vift (Roman holiday) 1952. Tack vare den reklamen såldes 100 000 vespor