Elegant vardagslyx 1949 – en tid då kvinnligt mode präglades av figurnära silhuetter, markerade midjor och sofistikerad enkelhet. Den rutiga kjolen och den mjuka angoratröjan speglar efterkrigstidens nyväckta glädje i färg och form. Hatten och högklackade skor fulländar looken – en typisk outfit för den moderna svenska kvinnan som ville vara både praktisk och chic. Bilden är från augusti 1949 och publicerades i Damernas Värld, Sveriges ledande mode- och livsstilstidning, som inspirerade tusentals kvinnor med stilråd och internationella trender. En nyfiken pojke står med cykel i bakgrunden och ser på. Till höger skymtar en amerikansk bil – en Studebaker Champion, årsmodell 1947.
Elegant vardagslyx 1949 – en tid då kvinnligt mode präglades av figurnära silhuetter, markerade midjor och sofistikerad enkelhet. Den rutiga kjolen och den mjuka angoratröjan speglar efterkrigstidens nyväckta glädje i färg och form. Hon håller den rutigt mönstrade kavajen i handen. Hatten och högklackade skor fulländar looken – en typisk outfit för den moderna svenska kvinnan som ville vara både praktisk och chic. Hon står vid en amerikansk bil en Studebaker Champion årsmodell 1947. Bilden från augusti 1949 och publicerades i Damernas Värld, Sveriges ledande mode- och livsstilstidning, som inspirerade tusentals kvinnor med stilråd och internationella trender.
Elegant vardagslyx 1949 – en tid då kvinnligt mode präglades av figurnära silhuetter, markerade midjor och sofistikerad enkelhet. Den matchande jackan och kjolen speglar efterkrigstidens look – en typisk outfit för den moderna svenska kvinnan som ville vara både praktisk och chic. Den timglasformade siluetten inspirerades av Diors "New Look"-mode som slog igenom 1947. Bakom henne en tre-hjulig mikrobil mest troligt en egenhändigt byggd konstruktion med motorcykelhjul fram. Bilden från augusti 1949 och publicerades i Damernas Värld, Sveriges ledande mode- och livsstilstidning, som inspirerade tusentals kvinnor med stilråd och internationella trender.
Elegant vardagslyx 1949 – en tid då kvinnligt mode präglades av figurnära silhuetter, markerade midjor och sofistikerad enkelhet. Den matchande jackan och kjolen speglar efterkrigstidens look – en typisk outfit för den moderna svenska kvinnan som ville vara både praktisk och chic. Den timglasformade siluetten inspirerades av Diors "New Look"-mode som slog igenom 1947. Bakom henne en tre-hjulig mikrobil mest troligt en egenhändigt byggd konstruktion med motorcykelhjul fram. Bilden från augusti 1949 och publicerades i Damernas Värld, Sveriges ledande mode- och livsstilstidning, som inspirerade tusentals kvinnor med stilråd och internationella trender.
Biltrafik på landsvägen 1949. En klassisk brittisk småbil; Morris 8 Serie E, årsmodell 1947 med registreringsnummer A36845 kör framför den större bilen, en Studebaker Commander årsmodell 1939. Vid den här tiden körde man på vänster sida. Sverige 1949
Biltrafik på landsvägen 1949. En klassisk brittisk småbil; Morris 8 Serie E, årsmodell 1947 med öppen taklucka, registreringsnummer A36845 syns åka framåt på vägen. Framför honom en cyklist och en mötande lastbil. Vid tiden körde man på vänster sida. Sverige 1949
Biltrafik på landsvägen 1949. En klassisk brittisk småbil; Morris 8 Serie E, årsmodell 1947 med öppen taklucka, registreringsnummer A36845 syns åka framåt på vägen. Ett drama utspelar sig då bilföraren precis prejat en cyklist av vägen när han tvingas åka nära vägkanten för att inte krocka med den mötande Esso tankbilen. Sverige 1949
Biltrafik på landsvägen 1949. En klassisk brittisk småbil; Morris 8 Serie E, årsmodell 1947 med öppen taklucka, registreringsnummer A36845 syns åka framåt på vägen. Framför bilen går en mamma med sina barn varav ett i barnvagnen. Bilden arrangerad för att illustrera ett scenario där antingen föraren eller fotgängarna agerar oaktsamt, därmed skapar en farlig situation. Sverige 1949
Biltrafik på landsvägen 1949. Till vänster en klassisk brittisk småbil; Morris 8 Serie E, årsmodell 1947 med registreringsnummer A36845. En amerikansk Studebaker Commander årsmodell 1939 syns köra om. Vid den här tiden körde man på vänster sida. Sverige 1949
Biltrafik på landsvägen 1949. Körande till vänster en klassisk brittisk småbil; Morris 8 Serie E, årsmodell 1947 med registreringsnummer A36845. En amerikansk Studebaker Commander årsmodell 1939 syns köra om och skapar därmed en farlig situation då bilen får möte med en tankbil i kurvan. Lastbilen är en International KB-8 årsmodell 1947-1949. Borta i kurvan står en amerikansk Dodge Royal årsmodell 1939 parkerad. En bildmodell som monterades på företaget Philipsons bilanläggning i Augustendal i Nacka. Vid den här tiden körde man på vänster sida. Sverige 1949
Ulf Norinder. Racerförare. ( 19 maj 1934 - 14 november 1978 ). Som racerförare körde han sportvagnslopp. Bilen han syns sitta i på gatan framför Nordiska museet på Djurgården är en Mercedes 300 SL, sannolikt årsmodell 1955 då detaljen med skruvade skärmkanter förekom. Modellen fick smeknamnet Måsvingen då bildörrarna öppnades uppåt. Mercedes 300 SL är en av de mest eftertraktade samlarbilarna ofta värderade till tiotals miljoner kronor styck. Norinder syns klädd i en kadett eller aspriant i Krigsflygskolan.
Ulf Norinder. Racerförare. ( 19 maj 1934 - 14 november 1978 ). Som racerförare körde han sportvagnslopp. Bilen han syns sitta i på gatan framför Nordiska museet på Djurgården är en Mercedes 300 SL, sannolikt årsmodell 1955 då detaljen med skruvade skärmkanter förekom. Modellen fick smeknamnet Måsvingen då bildörrarna öppnades uppåt. Mercedes 300 SL är en av de mest eftertraktade samlarbilarna ofta värderade till tiotals miljoner kronor styck. Norinder syns klädd i en kadett eller aspriant i Krigsflygskolan.
Philipsons bilförsäljning etablerades på tidigt 1900-tal av Gunnar V. Philipson som en pionjär inom svensk bilhandel. Philipsons hade en exklusiv utställningslokal på Strandvägen i centrala Stockholm, där man sålde Mercedes-Benz, Saab, Dodge och Simca. Innanför skyltfönstret en Simca 8-1200. 1950
Philipsons bilförsäljning etablerades på tidigt 1900-tal av Gunnar V. Philipson som en pionjär inom svensk bilhandel. Philipsons hade en exklusiv utställningslokal på Strandvägen i centrala Stockholm, där man sålde Mercedes-Benz, Saab, Dodge och Simca. Innanför skyltfönstret en amerikansk bil av märket Dodge. 1950
Philipsons bilförsäljning etablerades på tidigt 1900-tal av Gunnar V. Philipson som en pionjär inom svensk bilhandel. Philipsons hade en exklusiv utställningslokal på Strandvägen i centrala Stockholm, där man sålde Mercedes-Benz, Saab, Dodge och Simca. 1950
Lindblads motor AB var en bilimportör och återförsäljare med fokus på exklusiva och udda bildmräken. Lindblads utställningslokal låg på Birger Jarlsgatan 41 i Stockholm. Man sålde bilar som tjeckiska Aero Minor, den strömlinjeformade Tatraplan och brittiska Armstrong-Siddeley (känt för sina lyxbilar) Lindblads förvärvades av det större företaget Philipson Automobil. 1950
Philipsons bilförsäljning etablerades på tidigt 1900-tal av Gunnar V. Philipson som en pionjär inom svensk bilhandel. Philipsons hade en exklusiv utställningslokal på Strandvägen i centrala Stockholm, där man sålde Mercedes-Benz, Saab, Dodge och Simca. Innanför skyltfönstret en Simca 8-1200. 1950
Philipsons bilförsäljning etablerades på tidigt 1900-tal av Gunnar V. Philipson som en pionjär inom svensk bilhandel. Philipsons hade en exklusiv utställningslokal på Strandvägen i centrala Stockholm, där man sålde Mercedes-Benz, Saab, Dodge och Simca. 1950
Steven Clark Rockefeller
(f 1936)
Amerikansk professor och son till Nelson Rockefeller (1908-1979) Amerikansk politiker (republikan) och hans första fru Mary Clark
Här gifter han sig med Anne-Marie Rasmussen in Søgne Norge 1959
Norra Roslagen i Uppland på 1950-talet. En båt passerar som trafikerar öarna för att transportera varor och byggmaterial. I förgrunden en röd Volvo Amazon. Sverige 1950-tal
Norra Roslagen i Uppland på 1950-talet. En båt som trafikerar öarna för att transportera varor och byggmaterial ligger vid kajen. I förgrunden en röd Volvo Amazon. Sverige 1950-tal