• SC264092.jpg
    SC
    Den första produktionsbilen från Volvo lämnar fabriken. Klockan är strax efter 10 den 14 april 1927, och denna Skärtorsdag är sannolikt det mest betydelsefulla dagen i biltillverkaren Volvos historia. Hilmer Johansson med titeln försäljningsdirektör syns bakom ratten när han kör ut den nya Volvobilen genom fabriksporten i Lundby i Göteborg. Volvo lanserade 1927 bilen som hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn och 4 betyder fyra cylindrar och kallades för Jakob. Den första massproducerade svenska bilen var en ganska konventionell konstruktion med influenser från amerikansk bildesign med en träram av ask, en 28 hästkrafters 1,9-liters sidventilsmotor och hjul med träekrar. Mekaniska bromsar men endast på bakhjulen och tre växlar framåt. Endast en färgkombination fanns tillgänglig: mörkblå med svarta fram- och bakskärmar. 1000 bilar av modellen var planerade att byggas, hälften öppna och hälften med täckt kaross, men bara 205 egentliga ÖV4 byggdes. Tio provbilar byggdes redan 1926, där den första stod klar den 24 april då Jakob hade namnsdag. Därav smeknamnet. Egentligen skulle presentationen och visningen av den första bilen ske dagen innan, den 13 april. Men fick skjutas på en dag då man upptäckte att differentialen i bakaxeln var felmonterad. Bilen gick då istället baklänges när ettans växel lades i. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar. Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en denna nya svensk personbil som blev början till nuvarande Volvo. I Dalarna satt den biltokige konstnären Helmer MasOlle och han fick uppdraget att formge karossen på den första Volvo-bilen ÖV4 1927. Helmer MasOlle formgav även det fortfarande klassiska Volvo emblemet som fortfarande återfinns på fronten på alla Volvobilar: En snedställd diagonal och symbolen för järn, även kallad marstecknet. Det symboliserade den svenska expertisen, kvalitet och svenskt stål.
    Genre
    Sverige
    Svensk
    Svenska
    Retro
    Bilder från förr
    Historisk
    Historiska
    Historiskt
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiskt
    Nostalgiska
    Gammal
    Gamla
    Förr i tiden
    Svenskt
    Bild
    Bilder
    Dåtiden
    Dåtidens
    Kändisar
    Känd
    Kända
    Man
    Män
    Person
    Personer
    Näringslivshistoria
    Volvo
    Berömd
    Berömda
    Volvobil
    Volvobilar
    Volvobilen
    Gustaf Larson
    Bilhistoria
    Bilindustri
    Bilindustrin
    Bilkonstruktion
    Volvo ÖV 4
    20-tal
    20-tals
    20-talet
    1920-tal
    1920-tals
    1920-talet
    1927
    Tjugotal
    Tjugotalet
    Tjugotals
    Bil
    Bilar
    Bilmodell
    Bilmodeller
    Larson
    Bilfabrik
    Bilfabriker
    Chassi
    Bilchassi
    Biltillverkning
    Fordon
    Företag
    Monteringsband
    Rullande band
    Löpande band
    Historiska händelser
    Göteborg
    Fabrik
    Fabriker
    Människor
    Den första Volvon
    Den första Volvobilen
  • ZB950_335709_0018.jpg
    Avalon
    First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina. Industrial robots transfer vehicles on an assembly line at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 13, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
    och
    med
    Genre
    Länder
    bil
    bilar
    industri
    industrier
    kina
    kinesisk
    kinesiskt
    bilindustri
    bilindustrier
    bilfabrik
    bilfabriker
    fabrik
    fabriker
    FAW
    First Automotive Works
  • ZB950_335709_0016.jpg
    Avalon
    First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina. A staff installs a decoration part to a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, April 9, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction
    och
    med
    Genre
    Länder
    bil
    bilar
    industri
    industrier
    kina
    kinesisk
    kinesiskt
    bilindustri
    bilindustrier
    bilfabrik
    bilfabriker
    fabrik
    fabriker
    FAW
    First Automotive Works
  • ZB950_335709_0017.jpg
    Avalon
    First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina. Staff members work on a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 13, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction
    och
    med
    Genre
    Länder
    bil
    bilar
    industri
    industrier
    kina
    kinesisk
    kinesiskt
    bilindustri
    bilindustrier
    bilfabrik
    bilfabriker
    fabrik
    fabriker
    FAW
    First Automotive Works
  • ZB950_335709_0013.jpg
    Avalon
    First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina. Industrial robots install windows to a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 13, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
    och
    med
    Genre
    Länder
    bil
    bilar
    industri
    industrier
    kina
    kinesisk
    kinesiskt
    bilindustri
    bilindustrier
    bilfabrik
    bilfabriker
    fabrik
    fabriker
    FAW
    First Automotive Works
  • ZB950_335709_0015.jpg
    Avalon
    First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina. Staff members check on a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, April 9, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
    och
    med
    Genre
    Länder
    bil
    bilar
    industri
    industrier
    kina
    kinesisk
    kinesiskt
    bilindustri
    bilindustrier
    bilfabrik
    bilfabriker
    fabrik
    fabriker
    FAW
    First Automotive Works
  • ZB950_335709_0010.jpg
    Avalon
    First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina. Staff members work on a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 13, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
    och
    med
    Genre
    Länder
    bil
    bilar
    industri
    industrier
    kina
    kinesisk
    kinesiskt
    bilindustri
    bilindustrier
    bilfabrik
    bilfabriker
    fabrik
    fabriker
    FAW
    First Automotive Works
  • ZB950_335709_0007.jpg
    Avalon
    First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina. Staff members work at a Jiefang truck plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 12, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
    och
    med
    Genre
    Länder
    bil
    bilar
    industri
    industrier
    kina
    kinesisk
    kinesiskt
    bilindustri
    bilindustrier
    bilfabrik
    bilfabriker
    fabrik
    fabriker
    FAW
    First Automotive Works
  • ZB950_335709_0008.jpg
    Avalon
    First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina. taff members check on a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, April 9, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction
    och
    med
    Genre
    Länder
    bil
    bilar
    industri
    industrier
    kina
    kinesisk
    kinesiskt
    bilindustri
    bilindustrier
    bilfabrik
    bilfabriker
    fabrik
    fabriker
    FAW
    First Automotive Works
  • ZB950_335709_0006.jpg
    Avalon
    First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina. Staff members work at a Jiefang truck plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 12, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
    och
    med
    Genre
    Länder
    bil
    bilar
    industri
    industrier
    kina
    kinesisk
    kinesiskt
    bilindustri
    bilindustrier
    bilfabrik
    bilfabriker
    fabrik
    fabriker
    FAW
    First Automotive Works
    lastbil
    lastbilar
  • SC233026.jpg
    SC
    Bilhistoria. Här fabriken och chassit till den bil som Volvo lanserade 1927 med hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar. Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en denna nya svensk personbil som blev början till nuvarande Volvo.
    Genre
    Sverige
    Svensk
    Svenska
    Retro
    Bilder från förr
    Historisk
    Historiska
    Historiskt
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiskt
    Nostalgiska
    Gammal
    Gamla
    Förr i tiden
    Svenskt
    Bild
    Bilder
    Dåtiden
    Dåtidens
    Kändisar
    Känd
    Kända
    Man
    Män
    Person
    Personer
    Näringslivshistoria
    Volvo
    Berömd
    Berömda
    Volvobil
    Volvobilar
    Volvobilen
    Gustaf Larson
    Bilhistoria
    Bilindustri
    Bilindustrin
    Bilkonstruktion
    Volvo ÖV 4
    20-tal
    20-tals
    20-talet
    1920-tal
    1920-tals
    1920-talet
    1927
    Tjugotal
    Tjugotalet
    Tjugotals
    Bil
    Bilar
    Bilmodell
    Bilmodeller
    Larson
    Bilfabrik
    Bilfabriker
    Chassi
    Bilchassi
    Biltillverkning
    Fordon
    Företag
    Monteringsband
    Rullande band
    Löpande band
  • KG229784.jpg
    K-G Kristoffersson
    Bilhistoria. Företaget AB Svenska bilfabrikens lokaler vid Augustendal, Nacka Strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Här en interiörbild från företagets monteringshall där bilar står i olika stadier i monteringen. i Maj 1949. Ett bildreportage signerat K-G Kristoffersson.
    Sverige
    Retro
    Bilder från förr
    Historia
    Historisk
    Historiskt
    Historiska
    Bild
    Bilder
    Sveriges
    Svensk
    Svenskt
    Svenska
    Gammal
    Gamla
    Dåtiden
    Dåtidens
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiskt
    Nostalgiska
    Förr i tiden
    Människor
    Person
    Personer
    Män
    Och
    Med
    Man
    Genre
    Tidstypisk
    Tidstypiska
    Tidstypiskt
    Svartvit
    Svartvita
    Svenskar
    Fabrik
    Fabriker
    Arbeta
    Arbetar
    Produktion
    Näringslivshistoria
    Företag
    Företagshistoria
    40-tal
    40-tals
    40-talet
    1940-tal
    1940-tals
    1940-talet
    Svenska bilfabriken
    Ab
    1949
    Augustendal
    Nacka strand
    Stockholmshistoria
    Bil
    Bilar
    Biltillverkning
    Bilhistoria
    Bilfabrik
    Bilfabriker
    Bilfabriken
    Philipsson
    Industrihistoria
    Arbetare
    Bilarbetare
    Företagskultur
    Fabrikslokal
    Fabrikslokaler
    yrke
    yrken
    industri
    industrier
    montering
    bilmontering
    stockholm
    bilmontör
    bilmontörer
    verkstad
    verkstäder
    bilverkstad
    bilverkstäder
    jobb
    jobba
    jobbar
    arbetsplats
  • SC236174.jpg
    SC
    Volvo historia. Interiör från ett löpande band fabrik där Volvo bilar tillverkas. 1950-talet
    Sverige
    Svensk
    Svenska
    Bilder från förr
    Retro
    Förr i tiden
    Genre
    Volvo
    Bil
    Bilar
    Volvobil
    Volvobilar
    Personbil
    Personbilar
    Fordon
    Bilhistoria
    Biltillverkare
    Bilmodell
    Bilmodeller
    Företag
    Näringslivshistoria
    Bilfabrik
    Bilfabriker
    Biltillverkning
    Fabrik
    Fabriker
    Industri
    Industrier
    Löpande band
    Löpande bandet
    Bilindustri
    Bilindustrin
    50-tal
    50-tals
    50-talet
    1950-tal
    1950-tals
    1950-talet
    Femtiotal
    Femtiotals
    Femtiotalet
  • 1379998.jpg
    Topfoto
    Workers have a break in the canteen of the new Volvo Kalmar car body factory where employees work in small groups and the cars are moved about by robot carriers. Sweden 1973
    Genre
    och
    med
    länder
    volvo
    fabrik
    fabriker
    volvofabrik
    volvofabriker
    bil
    bilindustri
    bilindustrin
    bilindustrier
    arbetare
    industri
    industrier
    1970-tal
    1970-talet
    70-tal
    70-talet
    sjuttiotal
    sjuttiotalet
    rast
    paus
    människa
    människor
    jobb
    jobba
    jobbar
    bilfabrik
    bilfabriker
    kalmar
    sverige
    svensk
    svenskt
    svenska
    bilindustriarbetare
    fabriksarbetare
  • SC246933.jpg
    SC
    Ford fabrik 1927 Under 6 månader var Fords fabriker stängda 1927 medan sammansättningsbanorna byggdes om från T-modellen till den modernare A-modellen.
    Genre
    och
    med
    länder
    fabrik
    fabriker
    bil
    bilindustri
    bilindustrin
    bilindustrier
    arbetare
    industri
    industrier
    människa
    människor
    jobb
    jobba
    jobbar
    bilfabrik
    bilfabriker
    bilindustriarbetare
    fabriksarbetare
    Ford
    fordfabrik
    fordfabriker
    fordindustri
    fordindustrier
    Löpandebandprincipen
    Löpandeband
    Löpandebands
    Löpandebandsprincip
    Löpandebandsprincipen
    verkstadsindustri
    verkstadsindustrin
    tillverkningsindustri
    tillverkningsindustrin
    tillverkningsindustrier
    verkstadsindustrier
    löpande bandet
    bilar
    1920-tal
    1920-talet
    20-tal
    20-talet
    tjugiotal
    tjugiotalet
    industriarbetare
    arbete
    yrke
    yrken
    fordon
    fordonsindustri
    fordonsindustrin
    Retro
  • EC234943.jpg
    Erich Conard
    Bilhistoria. Tyska sportbilstillverkaren Porsche och dess fabrik i staden Stuttgart på 1950-talet. Bilfabrikens exteriör med ett större antal nya Porsche sportbilar parkerade framför. 1950-tal
    Retro
    Bilder från förr
    Historia
    Historisk
    Historiskt
    Historiska
    Bild
    Bilder
    Gammal
    Gamla
    Dåtiden
    Dåtidens
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiskt
    Nostalgiska
    Förr i tiden
    Och
    Med
    Genre
    Tidstypisk
    Tidstypiska
    Tidstypiskt
    Svartvit
    Svartvita
    Svenskar
    Fabrik
    Fabriker
    Produktion
    Näringslivshistoria
    Företag
    Företagshistoria
    Bil
    Bilar
    Biltillverkning
    Bilhistoria
    Bilfabrik
    Bilfabriker
    Bilfabriken
    Industrihistoria
    Fabrikslokal
    Fabrikslokaler
    Porsche
    Sportbil
    Sportbilar
    Tysk
    Tyska
    Tyskland
    Stuttgart
    Bilmärke
    Bilmärken
    Business history
    Corporate history
    50-tal
    50-tals
    50-talet
    Femtiotal
    Femtiotals
    Femtiotalet
    i
    porschefabrik
    porschebil
    porschebilar
    industri
    industrier
    bilindustri
    bilindustrier
    bilindustrin
    porschefabriker
    porschefabriken
  • EC234944.jpg
    Erich Conard
    Bilhistoria. Tyska sportbilstillverkaren Porsche och dess fabrik i staden Stuttgart på 1950-talet. Arbetare i bilfabriken sätter samman Porsche bilar och monterar inredningen på den här bilden. 1950-tal
    Retro
    Bilder från förr
    Historia
    Historisk
    Historiskt
    Historiska
    Bild
    Bilder
    Gammal
    Gamla
    Dåtiden
    Dåtidens
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiskt
    Nostalgiska
    Förr i tiden
    Människor
    Person
    Personer
    Män
    Och
    Med
    Man
    Genre
    Tidstypisk
    Tidstypiska
    Tidstypiskt
    Svartvit
    Svartvita
    Svenskar
    Fabrik
    Fabriker
    Arbeta
    Arbetar
    Produktion
    Näringslivshistoria
    Företag
    Företagshistoria
    Bil
    Bilar
    Biltillverkning
    Bilhistoria
    Bilfabrik
    Bilfabriker
    Bilfabriken
    Industrihistoria
    Arbetare
    Bilarbetare
    Fabrikslokal
    Fabrikslokaler
    Porsche
    Sportbil
    Sportbilar
    Tysk
    Tyska
    Tyskland
    Stuttgart
    Bilmärke
    Bilmärken
    Men
    Business history
    Corporate history
    50-tal
    50-tals
    50-talet
    Femtiotal
    Femtiotals
    Femtiotalet
    i
    porschefabrik
    porschebil
    porschebilar
    industri
    industrier
    bilindustri
    bilindustrier
    bilindustrin
    porschefabriker
    porschefabriken
  • EC234945.jpg
    Erich Conard
    Bilhistoria. Tyska sportbilstillverkaren Porsche och dess fabrik i staden Stuttgart på 1950-talet. Arbetare i bilfabriken sätter samman Porsche bilarna och ett lager av bilmotorer står på hyllorna i fabriken. 1950-tal
    Retro
    Bilder från förr
    Historia
    Historisk
    Historiskt
    Historiska
    Bild
    Bilder
    Gammal
    Gamla
    Dåtiden
    Dåtidens
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiskt
    Nostalgiska
    Förr i tiden
    Människor
    Person
    Personer
    Män
    Och
    Med
    Man
    Genre
    Tidstypisk
    Tidstypiska
    Tidstypiskt
    Svartvit
    Svartvita
    Svenskar
    Fabrik
    Fabriker
    Arbeta
    Arbetar
    Produktion
    Näringslivshistoria
    Företag
    Företagshistoria
    Bil
    Bilar
    Biltillverkning
    Bilhistoria
    Bilfabrik
    Bilfabriker
    Bilfabriken
    Industrihistoria
    Arbetare
    Bilarbetare
    Fabrikslokal
    Fabrikslokaler
    Porsche
    Sportbil
    Sportbilar
    Tysk
    Tyska
    Tyskland
    Stuttgart
    Bilmärke
    Bilmärken
    Motor
    Motorer
    Bilmotorer
    Delar
    Men
    Business history
    Corporate history
    50-tal
    50-tals
    50-talet
    Femtiotal
    Femtiotals
    Femtiotalet
    i
    porschefabrik
    porschebil
    porschebilar
    industri
    industrier
    bilindustri
    bilindustrier
    bilindustrin
    porschefabriker
    porschefabriken
  • EC234947.jpg
    Erich Conard
    Bilhistoria. Tyska sportbilstillverkaren Porsche och dess fabrik i staden Stuttgart på 1950-talet. På bilfabrikens område står Porsche sportbilar halvfärdiga i väntan på slutmontering. 1950-tal
    Retro
    Bilder från förr
    Historia
    Historisk
    Historiskt
    Historiska
    Bild
    Bilder
    Gammal
    Gamla
    Dåtiden
    Dåtidens
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiskt
    Nostalgiska
    Förr i tiden
    Och
    Med
    Genre
    Tidstypisk
    Tidstypiska
    Tidstypiskt
    Svartvit
    Svartvita
    Svenskar
    Fabrik
    Fabriker
    Produktion
    Näringslivshistoria
    Företag
    Företagshistoria
    Bil
    Bilar
    Biltillverkning
    Bilhistoria
    Bilfabrik
    Bilfabriker
    Bilfabriken
    Industrihistoria
    Fabrikslokal
    Fabrikslokaler
    Porsche
    Sportbil
    Sportbilar
    Tysk
    Tyska
    Tyskland
    Stuttgart
    Bilmärke
    Bilmärken
    Business history
    Corporate history
    50-tal
    50-tals
    50-talet
    Femtiotal
    Femtiotals
    Femtiotalet
    i
    porschefabrik
    porschebil
    porschebilar
    industri
    industrier
    bilindustri
    bilindustrier
    bilindustrin
    porschefabriker
    porschefabriken
  • EC234946.jpg
    Erich Conard
    Bilhistoria. Tyska sportbilstillverkaren Porsche och dess fabrik i staden Stuttgart på 1950-talet. Bilfabrikens interiör med ett antal nya Porsche sportbilar parkerade snart färdiga för leverans. 1950-tal
    Retro
    Bilder från förr
    Historia
    Historisk
    Historiskt
    Historiska
    Bild
    Bilder
    Gammal
    Gamla
    Dåtiden
    Dåtidens
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiskt
    Nostalgiska
    Förr i tiden
    Och
    Med
    Genre
    Tidstypisk
    Tidstypiska
    Tidstypiskt
    Svartvit
    Svartvita
    Svenskar
    Fabrik
    Fabriker
    Produktion
    Näringslivshistoria
    Företag
    Företagshistoria
    Bil
    Bilar
    Biltillverkning
    Bilhistoria
    Bilfabrik
    Bilfabriker
    Bilfabriken
    Industrihistoria
    Fabrikslokal
    Fabrikslokaler
    Porsche
    Sportbil
    Sportbilar
    Tysk
    Tyska
    Tyskland
    Stuttgart
    Bilmärke
    Bilmärken
    Business history
    Corporate history
    50-tal
    50-tals
    50-talet
    Femtiotal
    Femtiotals
    Femtiotalet
    i
    porschefabrik
    porschebil
    porschebilar
    industri
    industrier
    bilindustri
    bilindustrier
    bilindustrin
    porschefabriker
    porschefabriken
  • KG229782.jpg
    K-G Kristoffersson
    Bilhistoria. Företaget AB Svenska bilfabrikens lokaler vid Augustendal, Nacka Strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Här en interiörbild från företagets monteringshall där bilar står i olika stadier i monteringen. i Maj 1949. Ett bildreportage signerat K-G Kristoffersson.
    Sverige
    Retro
    Bilder från förr
    Historia
    Historisk
    Historiskt
    Historiska
    Bild
    Bilder
    Sveriges
    Svensk
    Svenskt
    Svenska
    Gammal
    Gamla
    Dåtiden
    Dåtidens
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiskt
    Nostalgiska
    Förr i tiden
    Människor
    Person
    Personer
    Män
    Och
    Med
    Man
    Genre
    Tidstypisk
    Tidstypiska
    Tidstypiskt
    Svartvit
    Svartvita
    Svenskar
    Fabrik
    Fabriker
    Arbeta
    Arbetar
    Produktion
    Näringslivshistoria
    Företag
    Företagshistoria
    40-tal
    40-tals
    40-talet
    1940-tal
    1940-tals
    1940-talet
    Svenska bilfabriken
    Ab
    1949
    Augustendal
    Nacka strand
    Stockholmshistoria
    Bil
    Bilar
    Biltillverkning
    Bilhistoria
    Bilfabrik
    Bilfabriker
    Bilfabriken
    Philipsson
    Industrihistoria
    Arbetare
    Bilarbetare
    Företagskultur
    Fabrikslokal
    Fabrikslokaler
    40s
    1940s
    Forties
    Men
    Business history
    Corporate history
    yrke
    yrken
    industri
    industrier
    montering
    bilmontering
    stockholm
    bilmontör
    bilmontörer
    verkstad
    verkstäder
    bilverkstad
    bilverkstäder
    jobb
    jobba
    jobbar
    arbetsplats
  • KG229790.jpg
    K-G Kristoffersson
    Bilhistoria. Företaget AB Svenska bilfabrikens lokaler vid Augustendal, Nacka Strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Här lackeringsanläggningen på fabriken. i Maj 1949. Ett bildreportage signerat K-G Kristoffersson.
    Sverige
    Retro
    Bilder från förr
    Historia
    Historisk
    Historiskt
    Historiska
    Bild
    Bilder
    Sveriges
    Svensk
    Svenskt
    Svenska
    Gammal
    Gamla
    Dåtiden
    Dåtidens
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiskt
    Nostalgiska
    Förr i tiden
    Människor
    Person
    Personer
    Män
    Och
    Med
    Man
    Genre
    Tidstypisk
    Tidstypiska
    Tidstypiskt
    Svartvit
    Svartvita
    Svenskar
    Fabrik
    Fabriker
    Arbeta
    Arbetar
    Produktion
    Näringslivshistoria
    Företag
    Företagshistoria
    40-tal
    40-tals
    40-talet
    1940-tal
    1940-tals
    1940-talet
    Svenska bilfabriken
    Ab
    1949
    Augustendal
    Nacka strand
    Stockholmshistoria
    Bil
    Bilar
    Biltillverkning
    Bilhistoria
    Bilfabrik
    Bilfabriker
    Bilfabriken
    Philipsson
    Industrihistoria
    Arbetare
    Bilarbetare
    Företagskultur
    Billackering
    Lack
    Lackering
    40s
    1940s
    Forties
    Men
    Business history
    Corporate history
    yrke
    yrken
    industri
    industrier
    montering
    bilmontering
    stockholm
    bilmontör
    bilmontörer
    verkstad
    verkstäder
    bilverkstad
    bilverkstäder
    jobb
    jobba
    jobbar
    arbetsplats
  • KG229789.jpg
    K-G Kristoffersson
    Bilhistoria. Företaget AB Svenska bilfabrikens lokaler vid Augustendal, Nacka Strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Här en färdigmonterad Dodge som får däck och fälgar balanserade. i Maj 1949. Ett bildreportage signerat K-G Kristoffersson.
    Sverige
    Retro
    Bilder från förr
    Historia
    Historisk
    Historiskt
    Historiska
    Bild
    Bilder
    Sveriges
    Svensk
    Svenskt
    Svenska
    Gammal
    Gamla
    Dåtiden
    Dåtidens
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiskt
    Nostalgiska
    Förr i tiden
    Människor
    Person
    Personer
    Män
    Och
    Med
    Man
    Genre
    Tidstypisk
    Tidstypiska
    Tidstypiskt
    Svartvit
    Svartvita
    Svenskar
    Fabrik
    Fabriker
    Arbeta
    Arbetar
    Produktion
    Näringslivshistoria
    Företag
    Företagshistoria
    40-tal
    40-tals
    40-talet
    1940-tal
    1940-tals
    1940-talet
    Svenska bilfabriken
    Ab
    1949
    Augustendal
    Nacka strand
    Stockholmshistoria
    Bil
    Bilar
    Biltillverkning
    Bilhistoria
    Bilfabrik
    Bilfabriker
    Bilfabriken
    Philipsson
    Industrihistoria
    Arbetare
    Bilarbetare
    Företagskultur
    40s
    1940s
    Forties
    Men
    Business history
    Corporate history
    stockholm
    yrke
    yrken
    industri
    industrier
    montering
    bilmontering
    bilmontör
    bilmontörer
    verkstad
    verkstäder
    bilverkstad
    bilverkstäder
    jobb
    jobba
    jobbar
    arbetsplats
  • KG229783.jpg
    K-G Kristoffersson
    Bilhistoria. Företaget AB Svenska bilfabrikens lokaler vid Augustendal, Nacka Strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Här två chefer på Bilfabriken framför de stora lådor märkta Dodge som innehåller bildelarna. Maj 1949. Ett bildreportage signerat K-G Kristoffersson.
    Sverige
    Retro
    Bilder från förr
    Historia
    Historisk
    Historiskt
    Historiska
    Bild
    Bilder
    Sveriges
    Svensk
    Svenskt
    Svenska
    Gammal
    Gamla
    Dåtiden
    Dåtidens
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiskt
    Nostalgiska
    Förr i tiden
    Människor
    Person
    Personer
    Män
    Och
    Med
    Man
    Genre
    Tidstypisk
    Tidstypiska
    Tidstypiskt
    Svartvit
    Svartvita
    Svenskar
    Fabrik
    Fabriker
    Arbeta
    Arbetar
    Produktion
    Näringslivshistoria
    Företag
    Företagshistoria
    40-tal
    40-tals
    40-talet
    1940-tal
    1940-tals
    1940-talet
    Svenska bilfabriken
    Ab
    1949
    Augustendal
    Nacka strand
    Stockholmshistoria
    Bil
    Bilar
    Biltillverkning
    Bilhistoria
    Bilfabrik
    Bilfabriker
    Bilfabriken
    Philipsson
    Industrihistoria
    Arbetare
    Bilarbetare
    Företagskultur
    Fabrikslokal
    Fabrikslokaler
    Dodge
    Trälådor
    40s
    1940s
    Forties
    Men
    Business history
    Corporate history
    Chrysler
    yrke
    yrken
    industri
    industrier
    montering
    bilmontering
    stockholm
    bilmontör
    bilmontörer
    verkstad
    verkstäder
    bilverkstad
    bilverkstäder
    jobb
    jobba
    jobbar
    arbetsplats
    kostym
    i
  • KG229786.jpg
    K-G Kristoffersson
    Bilhistoria. Företaget AB Svenska bilfabrikens lokaler vid Augustendal, Nacka Strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Här en interiörbild från företagets monteringshall där bilar står i olika stadier i monteringen. i Maj 1949. Ett bildreportage signerat K-G Kristoffersson.
    Sverige
    Retro
    Bilder från förr
    Historia
    Historisk
    Historiskt
    Historiska
    Bild
    Bilder
    Sveriges
    Svensk
    Svenskt
    Svenska
    Gammal
    Gamla
    Dåtiden
    Dåtidens
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiskt
    Nostalgiska
    Förr i tiden
    Människor
    Person
    Personer
    Män
    Och
    Med
    Man
    Genre
    Tidstypisk
    Tidstypiska
    Tidstypiskt
    Svartvit
    Svartvita
    Svenskar
    Fabrik
    Fabriker
    Arbeta
    Arbetar
    Produktion
    Näringslivshistoria
    Företag
    Företagshistoria
    40-tal
    40-tals
    40-talet
    1940-tal
    1940-tals
    1940-talet
    Svenska bilfabriken
    Ab
    1949
    Augustendal
    Nacka strand
    Stockholmshistoria
    Bil
    Bilar
    Biltillverkning
    Bilhistoria
    Bilfabrik
    Bilfabriker
    Bilfabriken
    Philipsson
    Industrihistoria
    Arbetare
    Bilarbetare
    Företagskultur
    Fabrikslokal
    Fabrikslokaler
    40s
    1940s
    Forties
    Men
    Business history
    Corporate history
    yrke
    yrken
    industri
    industrier
    montering
    bilmontering
    stockholm
    bilmontör
    bilmontörer
    verkstad
    verkstäder
    bilverkstad
    bilverkstäder
    jobb
    jobba
    jobbar
    arbetsplats