Den första produktionsbilen från Volvo lämnar fabriken. Klockan är strax efter 10 den 14 april 1927, och denna Skärtorsdag är sannolikt det mest betydelsefulla dagen i biltillverkaren Volvos historia. Hilmer Johansson med titeln försäljningsdirektör syns bakom ratten när han kör ut den nya Volvobilen genom fabriksporten i Lundby i Göteborg. Volvo lanserade 1927 bilen som hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn och 4 betyder fyra cylindrar och kallades för Jakob. Den första massproducerade svenska bilen var en ganska konventionell konstruktion med influenser från amerikansk bildesign med en träram av ask, en 28 hästkrafters 1,9-liters sidventilsmotor och hjul med träekrar. Mekaniska bromsar men endast på bakhjulen och tre växlar framåt.
Endast en färgkombination fanns tillgänglig: mörkblå med svarta fram- och bakskärmar. 1000 bilar av modellen var planerade att byggas, hälften öppna och hälften med täckt kaross, men bara 205 egentliga ÖV4 byggdes. Tio provbilar byggdes redan 1926, där den första stod klar den 24 april då Jakob hade namnsdag. Därav smeknamnet. Egentligen skulle presentationen och visningen av den första bilen ske dagen innan, den 13 april. Men fick skjutas på en dag då man upptäckte att differentialen i bakaxeln var felmonterad. Bilen gick då istället baklänges när ettans växel lades i. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar. Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en denna nya svensk personbil som blev början till nuvarande Volvo. I Dalarna satt den biltokige konstnären Helmer MasOlle och han fick uppdraget att formge karossen på den första Volvo-bilen ÖV4 1927. Helmer MasOlle formgav även det fortfarande klassiska Volvo emblemet som fortfarande återfinns på fronten på alla Volvobilar: En snedställd diagonal och symbolen för järn, även kallad marstecknet. Det symboliserade den svenska expertisen, kvalitet och svenskt stål.
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
Industrial robots transfer vehicles on an assembly line at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 13, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
A staff installs a decoration part to a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, April 9, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
Staff members work on a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 13, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
Industrial robots install windows to a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 13, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
Staff members check on a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, April 9, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
Staff members work on a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 13, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
Staff members work at a Jiefang truck plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 12, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
taff members check on a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, April 9, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
Staff members work at a Jiefang truck plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 12, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
Bilhistoria. Här fabriken och chassit till den bil som Volvo lanserade 1927 med hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar. Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en denna nya svensk personbil som blev början till nuvarande Volvo.
Bilhistoria. Företaget AB Svenska bilfabrikens lokaler vid Augustendal, Nacka Strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Här en interiörbild från företagets monteringshall där bilar står i olika stadier i monteringen. i Maj 1949. Ett bildreportage signerat K-G Kristoffersson.
Workers have a break in the canteen of the new Volvo Kalmar car body factory where employees work in small groups and the cars are moved about by robot carriers.
Sweden
1973
Ford fabrik 1927
Under 6 månader var Fords fabriker stängda 1927 medan sammansättningsbanorna byggdes om från T-modellen till den modernare A-modellen.
Bilhistoria. Tyska sportbilstillverkaren Porsche och dess fabrik i staden Stuttgart på 1950-talet. Bilfabrikens exteriör med ett större antal nya Porsche sportbilar parkerade framför. 1950-tal
Bilhistoria. Tyska sportbilstillverkaren Porsche och dess fabrik i staden Stuttgart på 1950-talet. Arbetare i bilfabriken sätter samman Porsche bilar och monterar inredningen på den här bilden. 1950-tal
Bilhistoria. Tyska sportbilstillverkaren Porsche och dess fabrik i staden Stuttgart på 1950-talet. Arbetare i bilfabriken sätter samman Porsche bilarna och ett lager av bilmotorer står på hyllorna i fabriken. 1950-tal
Bilhistoria. Tyska sportbilstillverkaren Porsche och dess fabrik i staden Stuttgart på 1950-talet. På bilfabrikens område står Porsche sportbilar halvfärdiga i väntan på slutmontering. 1950-tal
Bilhistoria. Tyska sportbilstillverkaren Porsche och dess fabrik i staden Stuttgart på 1950-talet. Bilfabrikens interiör med ett antal nya Porsche sportbilar parkerade snart färdiga för leverans. 1950-tal
Bilhistoria. Företaget AB Svenska bilfabrikens lokaler vid Augustendal, Nacka Strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Här en interiörbild från företagets monteringshall där bilar står i olika stadier i monteringen. i Maj 1949. Ett bildreportage signerat K-G Kristoffersson.
Bilhistoria. Företaget AB Svenska bilfabrikens lokaler vid Augustendal, Nacka Strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Här lackeringsanläggningen på fabriken. i Maj 1949. Ett bildreportage signerat K-G Kristoffersson.
Bilhistoria. Företaget AB Svenska bilfabrikens lokaler vid Augustendal, Nacka Strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Här en färdigmonterad Dodge som får däck och fälgar balanserade. i Maj 1949. Ett bildreportage signerat K-G Kristoffersson.
Bilhistoria. Företaget AB Svenska bilfabrikens lokaler vid Augustendal, Nacka Strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Här två chefer på Bilfabriken framför de stora lådor märkta Dodge som innehåller bildelarna. Maj 1949. Ett bildreportage signerat K-G Kristoffersson.
Bilhistoria. Företaget AB Svenska bilfabrikens lokaler vid Augustendal, Nacka Strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Här en interiörbild från företagets monteringshall där bilar står i olika stadier i monteringen. i Maj 1949. Ett bildreportage signerat K-G Kristoffersson.