Henry Ford. En amerikansk biltillverkare och industriman som skapade Ford Motor Company och var bland dem som började använda det löpande bandet inom verkstadsindustrin. Född den 30 juli 1863, död 7 april 1947.
Här syns han sitta i sitt egenbyggda fordon Quadricycle. Bilen var Henry Fords första bilkonstruktion som bara tillverkades i ett exemplar. Den drevs av en tvåcylindrig motor på 4 hk. En bil utan kaross med enkla cykelhjul där kraften från motorn till slut överfördes med en kedja till bakhjulet. Henry Ford gjorde sin första provtur den 4 juni 1896. Bilden är tagen 1945-1946.
Henry Ford. En amerikansk biltillverkare och industriman som skapade Ford Motor Company och var bland dem som började använda det löpande bandet inom verkstadsindustrin. Född den 30 juli 1863, död 7 april 1947.
Här syns han köra sin Quadricycle på en gata i Detroit den 29 november 1905. Bilen var Henry Fords första bilkonstruktion som bara tillverkades i ett exemplar. Den drevs av en tvåcylindrig motor på 4 hk. En bil utan kaross med enkla cykelhjul där kraften från motorn till slut överfördes med en kedja till bakhjulet.
På 1960-talet. Saabs bilfabrik i Trollhättan. En man drar en Saab modell 96 kaross framåt på en kärra. En Saab bilmodell som tillverkades mellan åren 1960-1963. Bilden tagen 1961
Den första produktionsbilen från Volvo lämnar fabriken. Klockan är strax efter 10 den 14 april 1927, och denna Skärtorsdag är sannolikt det mest betydelsefulla dagen i biltillverkaren Volvos historia. Hilmer Johansson med titeln försäljningsdirektör syns bakom ratten när han kör ut den nya Volvobilen genom fabriksporten i Lundby i Göteborg. Volvo lanserade 1927 bilen som hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn och 4 betyder fyra cylindrar och kallades för Jakob. Den första massproducerade svenska bilen var en ganska konventionell konstruktion med influenser från amerikansk bildesign med en träram av ask, en 28 hästkrafters 1,9-liters sidventilsmotor och hjul med träekrar. Mekaniska bromsar men endast på bakhjulen och tre växlar framåt.
Endast en färgkombination fanns tillgänglig: mörkblå med svarta fram- och bakskärmar. 1000 bilar av modellen var planerade att byggas, hälften öppna och hälften med täckt kaross, men bara 205 egentliga ÖV4 byggdes. Tio provbilar byggdes redan 1926, där den första stod klar den 24 april då Jakob hade namnsdag. Därav smeknamnet. Egentligen skulle presentationen och visningen av den första bilen ske dagen innan, den 13 april. Men fick skjutas på en dag då man upptäckte att differentialen i bakaxeln var felmonterad. Bilen gick då istället baklänges när ettans växel lades i. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar. Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en denna nya svensk personbil som blev början till nuvarande Volvo. I Dalarna satt den biltokige konstnären Helmer MasOlle och han fick uppdraget att formge karossen på den första Volvo-bilen ÖV4 1927. Helmer MasOlle formgav även det fortfarande klassiska Volvo emblemet som fortfarande återfinns på fronten på alla Volvobilar: En snedställd diagonal och symbolen för järn, även kallad marstecknet. Det symboliserade den svenska expertisen, kvalitet och svenskt stål.
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
Industrial robots transfer vehicles on an assembly line at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 13, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
A staff installs a decoration part to a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, April 9, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
Staff members work on a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 13, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
Industrial robots install windows to a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 13, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
Staff members check on a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, April 9, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
Staff members work on a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 13, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
Staff members work at a Jiefang truck plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 12, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
taff members check on a Hongqi vehicle at a plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, April 9, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction
First Automotive Works (FAW) är en statligt ägd tillverkare av motorer och fordon i Kina.
Staff members work at a Jiefang truck plant of China's First Automobile Workshop (FAW) in Changchun, northeast China's Jilin Province, June 12, 2019. China's leading automaker FAW Group has made a dent in a series of "surgical reforms" related to its personnel system and brand reconstruction.
Bilfabrik Asien. Newly manufactured vehicles are seen at the parking area of the SAIC-GM-Wuling Automobile (SGMW) plant in Cikarang, Indonesia, on March 14, 2019. Vehicles produced by Chinese joint venture carmaker SAIC-GM-Wuling Automobile (SGMW) has been gaining popularity since its first plant in Indonesia opened in 2017.
Bilfabrik Asien. The assembly line of the SAIC-GM-Wuling Automobile (SGMW) plant in Cikarang, Indonesia, on March 14, 2019. Vehicles produced by Chinese joint venture carmaker SAIC-GM-Wuling Automobile (SGMW) has been gaining popularity since its first plant in Indonesia opened in 2017.
Bilfabrik Asien. A worker assembles a vehicle at the assembly line of the SAIC-GM-Wuling Automobile (SGMW) plant in Cikarang, Indonesia, on March 14, 2019. Vehicles produced by Chinese joint venture carmaker SAIC-GM-Wuling Automobile (SGMW) has been gaining popularity since its first plant in Indonesia opened in 2017.
Bilfabrik Asien. Newly manufactured vehicles are seen at the parking area of the SAIC-GM-Wuling Automobile (SGMW) plant in Cikarang, Indonesia, on March 14, 2019. Vehicles produced by Chinese joint venture carmaker SAIC-GM-Wuling Automobile (SGMW) has been gaining popularity since its first plant in Indonesia opened in 2017.
Bilfabrik Asien. A worker assembles a vehicle at the assembly line of the SAIC-GM-Wuling Automobile (SGMW) plant in Cikarang, Indonesia, on March 14, 2019. Vehicles produced by Chinese joint venture carmaker SAIC-GM-Wuling Automobile (SGMW) has been gaining popularity since its first plant in Indonesia opened in 2017.
Arbetare sätter ihop en bilkaross. Efter andra världskriget fanns i Sverige flera monteringsfabriker som mottog bilkarosser, motorer, växellådor och satte ihop amerikanska personbilar. Här två fabriksarbetare som sätter fast innertaket . Sverige 1940-tal
Arbetare sätter ihop en bilkaross. Efter andra världskriget fanns i Sverige flera monteringsfabriker som mottog bilkarosser, motorer, växellådor och satte ihop amerikanska personbilar. Här en fabriksarbetare som använder ett hydrauliskt verktyg för att montera karossen. Sverige 1940-tal
Arbetare sätter ihop en bilkaross. Efter andra världskriget fanns i Sverige flera monteringsfabriker som mottog bilkarosser, motorer, växellådor och satte ihop amerikanska personbilar. Här en fabriksarbetare som använder ett hydrauliskt verktyg för att montera karossen. Sverige 1940-tal
Bilhistoria. Här fabriken och chassit till den bil som Volvo lanserade 1927 med hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar. Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en denna nya svensk personbil som blev början till nuvarande Volvo.