Henry Ford. En amerikansk biltillverkare och industriman som skapade Ford Motor Company och var bland dem som började använda det löpande bandet inom verkstadsindustrin. Född den 30 juli 1863, död 7 april 1947.
Här syns han sitta i sitt egenbyggda fordon Quadricycle. Bilen var Henry Fords första bilkonstruktion som bara tillverkades i ett exemplar. Den drevs av en tvåcylindrig motor på 4 hk. En bil utan kaross med enkla cykelhjul där kraften från motorn till slut överfördes med en kedja till bakhjulet. Henry Ford gjorde sin första provtur den 4 juni 1896. Bilden är tagen 1945-1946.
Henry Ford. En amerikansk biltillverkare och industriman som skapade Ford Motor Company och var bland dem som började använda det löpande bandet inom verkstadsindustrin. Född den 30 juli 1863, död 7 april 1947.
Här syns han köra sin Quadricycle på en gata i Detroit den 29 november 1905. Bilen var Henry Fords första bilkonstruktion som bara tillverkades i ett exemplar. Den drevs av en tvåcylindrig motor på 4 hk. En bil utan kaross med enkla cykelhjul där kraften från motorn till slut överfördes med en kedja till bakhjulet.
Den första produktionsbilen från Volvo lämnar fabriken. Klockan är strax efter 10 den 14 april 1927, och denna Skärtorsdag är sannolikt det mest betydelsefulla dagen i biltillverkaren Volvos historia. Hilmer Johansson med titeln försäljningsdirektör syns bakom ratten när han kör ut den nya Volvobilen genom fabriksporten i Lundby i Göteborg. Volvo lanserade 1927 bilen som hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn och 4 betyder fyra cylindrar och kallades för Jakob. Den första massproducerade svenska bilen var en ganska konventionell konstruktion med influenser från amerikansk bildesign med en träram av ask, en 28 hästkrafters 1,9-liters sidventilsmotor och hjul med träekrar. Mekaniska bromsar men endast på bakhjulen och tre växlar framåt.
Endast en färgkombination fanns tillgänglig: mörkblå med svarta fram- och bakskärmar. 1000 bilar av modellen var planerade att byggas, hälften öppna och hälften med täckt kaross, men bara 205 egentliga ÖV4 byggdes. Tio provbilar byggdes redan 1926, där den första stod klar den 24 april då Jakob hade namnsdag. Därav smeknamnet. Egentligen skulle presentationen och visningen av den första bilen ske dagen innan, den 13 april. Men fick skjutas på en dag då man upptäckte att differentialen i bakaxeln var felmonterad. Bilen gick då istället baklänges när ettans växel lades i. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar. Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en denna nya svensk personbil som blev början till nuvarande Volvo. I Dalarna satt den biltokige konstnären Helmer MasOlle och han fick uppdraget att formge karossen på den första Volvo-bilen ÖV4 1927. Helmer MasOlle formgav även det fortfarande klassiska Volvo emblemet som fortfarande återfinns på fronten på alla Volvobilar: En snedställd diagonal och symbolen för järn, även kallad marstecknet. Det symboliserade den svenska expertisen, kvalitet och svenskt stål.
Arbetare sätter ihop en bilkaross. Efter andra världskriget fanns i Sverige flera monteringsfabriker som mottog bilkarosser, motorer, växellådor och satte ihop amerikanska personbilar. Här två fabriksarbetare som sätter fast innertaket . Sverige 1940-tal
Arbetare sätter ihop en bilkaross. Efter andra världskriget fanns i Sverige flera monteringsfabriker som mottog bilkarosser, motorer, växellådor och satte ihop amerikanska personbilar. Här en fabriksarbetare som använder ett hydrauliskt verktyg för att montera karossen. Sverige 1940-tal
Arbetare sätter ihop en bilkaross. Efter andra världskriget fanns i Sverige flera monteringsfabriker som mottog bilkarosser, motorer, växellådor och satte ihop amerikanska personbilar. Här en fabriksarbetare som använder ett hydrauliskt verktyg för att montera karossen. Sverige 1940-tal
Bilhistoria. Här fabriken och chassit till den bil som Volvo lanserade 1927 med hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar. Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en denna nya svensk personbil som blev början till nuvarande Volvo.
Workers have a break in the canteen of the new Volvo Kalmar car body factory where employees work in small groups and the cars are moved about by robot carriers.
Sweden
1973
Ford fabrik 1927
Under 6 månader var Fords fabriker stängda 1927 medan sammansättningsbanorna byggdes om från T-modellen till den modernare A-modellen.
Bilhistoria. Tyska sportbilstillverkaren Porsche och dess fabrik i staden Stuttgart på 1950-talet. Bilfabrikens exteriör med ett större antal nya Porsche sportbilar parkerade framför. 1950-tal
Bilhistoria. Tyska sportbilstillverkaren Porsche och dess fabrik i staden Stuttgart på 1950-talet. Arbetare i bilfabriken sätter samman Porsche bilar och monterar inredningen på den här bilden. 1950-tal
Bilhistoria. Tyska sportbilstillverkaren Porsche och dess fabrik i staden Stuttgart på 1950-talet. Arbetare i bilfabriken sätter samman Porsche bilarna och ett lager av bilmotorer står på hyllorna i fabriken. 1950-tal
Bilhistoria. Tyska sportbilstillverkaren Porsche och dess fabrik i staden Stuttgart på 1950-talet. På bilfabrikens område står Porsche sportbilar halvfärdiga i väntan på slutmontering. 1950-tal
Bilhistoria. Tyska sportbilstillverkaren Porsche och dess fabrik i staden Stuttgart på 1950-talet. Bilfabrikens interiör med ett antal nya Porsche sportbilar parkerade snart färdiga för leverans. 1950-tal
Bilhistoria. Här den bil som Volvo lanserade 1927 med hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar. Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en denna nya svensk personbil som blev början till nuvarande Volvo.
Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en ny svensk personbil som till en början hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar.