Den första produktionsbilen från Volvo lämnar fabriken. Klockan är strax efter 10 den 14 april 1927, och denna Skärtorsdag är sannolikt det mest betydelsefulla dagen i biltillverkaren Volvos historia. Hilmer Johansson med titeln försäljningsdirektör syns bakom ratten när han kör ut den nya Volvobilen genom fabriksporten i Lundby i Göteborg. Volvo lanserade 1927 bilen som hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn och 4 betyder fyra cylindrar och kallades för Jakob. Den första massproducerade svenska bilen var en ganska konventionell konstruktion med influenser från amerikansk bildesign med en träram av ask, en 28 hästkrafters 1,9-liters sidventilsmotor och hjul med träekrar. Mekaniska bromsar men endast på bakhjulen och tre växlar framåt.
Endast en färgkombination fanns tillgänglig: mörkblå med svarta fram- och bakskärmar. 1000 bilar av modellen var planerade att byggas, hälften öppna och hälften med täckt kaross, men bara 205 egentliga ÖV4 byggdes. Tio provbilar byggdes redan 1926, där den första stod klar den 24 april då Jakob hade namnsdag. Därav smeknamnet. Egentligen skulle presentationen och visningen av den första bilen ske dagen innan, den 13 april. Men fick skjutas på en dag då man upptäckte att differentialen i bakaxeln var felmonterad. Bilen gick då istället baklänges när ettans växel lades i. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar. Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en denna nya svensk personbil som blev början till nuvarande Volvo. I Dalarna satt den biltokige konstnären Helmer MasOlle och han fick uppdraget att formge karossen på den första Volvo-bilen ÖV4 1927. Helmer MasOlle formgav även det fortfarande klassiska Volvo emblemet som fortfarande återfinns på fronten på alla Volvobilar: En snedställd diagonal och symbolen för järn, även kallad marstecknet. Det symboliserade den svenska expertisen, kvalitet och svenskt stål.
Bilhistoria. Här fabriken och chassit till den bil som Volvo lanserade 1927 med hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar. Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en denna nya svensk personbil som blev början till nuvarande Volvo.
Brittiskt hemmabygge. Herr Dando från Eastcote i London har byggt en egen trampbil. Just den här gången på endast tre hjul då han fått punktering. Bilen har nio växlar och plats för passagerare. Oktober 1945
Engelsk sportbil på 1950-talet. Brittiska biltillverkaren MG lanserar sin nya sport MGA. En tvådörrars sportbil med en fyrcylindrig motor och bakhjulsdrift. 1956
Bilhistoria. Här den bil som Volvo lanserade 1927 med hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar. Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en denna nya svensk personbil som blev början till nuvarande Volvo.
Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en ny svensk personbil som till en början hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar.
Bilar förr i tiden. En tre-hjulig bil av större modell i spännande och strömlinjad formgivning. Motorhuven är kort och karossen starkt sluttande. Ett udda fordon med okänt användningsområde. Bakom bilen sär bilförsäljarens lokaler med deras namn i stora bokstäver: Deutsche Lieferwagen GMBH. Lieferwagen betyder skåpbil på tyska.
Bilar förr i tiden. Den udda tre-hjuliga bilen Mopetta från den tyska biltillverkaren Egon Brütsch presenteras på en tysk bilutställning. Den ensitsiga bilen hade en 50 kubiks en-cylindrig bensinmotor med tre växlar. Toppfarten var ca 45 km/h och endast fjorton bilar tillverkades. Produktionen av bilen licensierades till tyska bilfabrikanten Opel som däremot aldrig serietillverkade bilen. 1956
Bilar förr i tiden. En ung kvinna sitter vid ratten i en liten strömlinjeformad sportbil. Formgivningen är djärv och minimal med liten åtanke på förarens säkerhet. Bilen är en Champion 250 av tysk tillverkning från Champion Automobilverke Gmbh. Motorn 25o cc. Enligt nutida källor en liten okomfortabel bil som inte hade en startmotor utan som man drog igång för hand, likt en motorsåg. Endast ca 400 bilar tillverkades. Sverige 1950
Bilar förr i tiden. Den tyske ingenjören Gotthard Rimck presenterar sin åtta-hjuliga personbil som han anser är oöverträffad i framkomlighet. Här står han vid bilen i staden Berlin med Brandenburger Tor i bakgrunden. 5 Augusti 1935