En ung kvinna sitter i en öppen sportbil av modell Jaguar XK120 vid Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Det är vänstertrafik och i luften syns elektriska ledningar som matar ström till trådbussen som kommer åkande i bakgrunden. Bilen en Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar.
Hon vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra.
1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Platsen är Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Bakom bilen syns Flygarmonumentet, en skulptur av Carl Milles som invigdes på platsen den 15 maj 1931. Verket var en gåva från Svenska Aeronautiska sällskapet till minne över de svenska luftfartspionjärerna. Ett gäng nyfikna pojkar står och ser på. on vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Platsen är Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Bakom bilen syns Flygarmonumentet, en skulptur av Carl Milles som invigdes på platsen den 15 maj 1931. Verket var en gåva från Svenska Aeronautiska sällskapet till minne över de svenska luftfartspionjärerna. Ett gäng nyfikna pojkar står och ser på. on vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Platsen är Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Bakom bilen syns Flygarmonumentet, en skulptur av Carl Milles som invigdes på platsen den 15 maj 1931. Verket var en gåva från Svenska Aeronautiska sällskapet till minne över de svenska luftfartspionjärerna. Ett gäng nyfikna pojkar står och ser på. on vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Hon vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
Ragnar Fors vid sin 1919 års modell T-Ford med vänner på en bilutflykt. Ragnar Fors är grundare till vad som i dag Svenska T-Ford klubben
T-forden har kallats "Bilen som satte världen på hjul" och producerades i drygt 15 miljoner exemplar
Sverige Juli. 1954. Publicerad i veckotidningen Vi Damer sept 1954.
Bilägare på 1950-talet. En man i sin bil. En Austin A 90 Atlantic årsmodell 1950 med registreringsnummer A51517. Bilen tillverkad av den brittiska biltillverkaren Austin. Modellen var från början inriktad att säljas på den amerikanska marknaden. Den hade en öppen kaross, cabriolet med en suflett. Bilen hade en 4-cylindrig bensinmotor, 4 växlar och bakhjulsdrift. Bilden tagen i Sverige på 1950-talet
Bilägare på 1950-talet. En man i sin bil. En Austin A 90 Atlantic årsmodell 1950 med registreringsnummer A51517. Bilen tillverkad av den brittiska biltillverkaren Austin. Modellen var från början inriktad att säljas på den amerikanska marknaden. Den hade en öppen kaross, cabriolet med en suflett. Bilen hade en 4-cylindrig bensinmotor, 4 växlar och bakhjulsdrift. Bilden tagen i Sverige på 1950-talet
Bilägare på 1950-talet. En man i sin bil. En Austin A 90 Atlantic årsmodell 1950 med registreringsnummer A51517. Bilen tillverkad av den brittiska biltillverkaren Austin. Modellen var från början inriktad att säljas på den amerikanska marknaden. Den hade en öppen kaross, cabriolet med en suflett. Bilen hade en 4-cylindrig bensinmotor, 4 växlar och bakhjulsdrift. Bilden tagen i Sverige på 1950-talet
Bilägare på 1950-talet. Ett par i en Austin A 90 Atlantic årsmodell 1950 med registreringsnummer A51517. Bilen tillverkad av den brittiska biltillverkaren Austin. Modellen var från början inriktad att säljas på den amerikanska marknaden. Den hade en öppen kaross, cabriolet med en suflett. Bilen hade en 4-cylindrig bensinmotor, 4 växlar och bakhjulsdrift. Bilden tagen i Sverige på 1950-talet
Volvo PV 444. Bilmodellen tillverkades av Volvo mellan åren 1944 och 1957. Bilmodellen anses vara svenskarnas folkbil av döma av dess stora popularitet och hur många som tillverkades. Totalt gjordes 196005 stycken av bilmodellen. Bilens egenskaper marknadsfördes med rymligt bagageutrymme, rostskydd, bäddbar och Volvo Service.
Här en annons för Volvo PV444 publicerad i tidningen Se nr 16 1953.
Volvo PV. En man syns ha stannat till efter vägen, hungrig som det verkar. Han har satt sig på en sten och äter en macka och dricker juice, förpackningen står bredvid. han är klädd i skjorta och slips. 26 juli 1971
Volvo PV 444. Bilmodellen tillverkades av Volvo mellan åren 1944 och 1957. Bilmodellen anses vara svenskarnas folkbil av döma av dess stora popularitet och hur många som tillverkades. Totalt gjordes 196005 stycken av bilmodellen. Bilens egenskaper marknadsfördes med rymligt bagageutrymme, rostskydd, bäddbar och Volvo Service. En kvinna står på uppfarten där Volvon är parkerad klädd i en elegant dräkt, jacka och hatt. Sverige 1956
På 1940-talet. En ung kvinna vid sin personbil av det amerikanska bilmärket Ford. Hon är klädd i en tvådelad dräkt, kjol och kort jacka i fiskbensmönstrat ylletyg. Hon står på bilens fotsteg för att nå upp på taket där en sökarlykta sitter monterad. Den kunde man behöva justera ibland. Hennes hund syns sitta på förarplatsen vid ratten. Bilden tagen i Stockholm Sverige 1949
På 1940-talet. En ung kvinna i sin personbil av det amerikanska bilmärket Ford. Hon är klädd i en tvådelad dräkt, kjol och kort jacka i fiskbensmönstrat ylletyg. Bilden tagen i Stockholm Sverige 1949
Amerikansk bil på 1950-talet. En man framför sin amerikanska vagn av märket Chrysler Imperial. Det är femtiotal och många detaljer var kromade: grill, kofångare, lister. En mäktig kylarprydnad syns sticka ut på motorhuven, något som senare skulle betraktas som extra trafikfarligt och förbjöds därför. Begreppet dollargrin var en benämning på de dessa flådiga bilar vilket anspelar på att fronten och grillen liknade en mun med tänder. Kanske bilden är tagen med just det i åtanke. Sverige 1954
Amerikansk bil på 1950-talet. En man står vid sin nya amerikanska vagn av märket Chrysler Imperial. Det är femtiotal och många detaljer var kromade: grill, kofångare, lister. En mäktig kylarprydnad syns sticka ut på motorhuven, något som senare skulle betraktas som extra trafikfarligt och förbjöds därför. Sverige 1954
Ny bil förr i tiden. En man snyggt klädd i kostym och hatt står vid sin nya amerikanska vagn av märket Chrysler Imperial. Det är femtiotal och många detaljer var kromade: grill, kofångare, lister. Sverige 1954
På 1960-talet. En kostymklädd man vid sin bil en Opel Kapitän, fotograferad vid Wenner-Gren center i Stockholm. Han är snygg klädd i kostym och hatt. Sverige 1962.
På 1960-talet. En kostymklädd man vid sin bil en Opel Kapitän, fotograferad vid Wenner-Gren center i Stockholm. Han är snygg klädd i kostym och hatt. Sverige 1962.
På 1960-talet. En kostymklädd man vid sin bil en Opel Kapitän, fotograferad vid Wenner-Gren center i Stockholm. Han är snygg klädd i kostym och hatt. Sverige 1962.
På 1960-talet. En kostymklädd man vid sin bil en Opel Kapitän, fotograferad vid Wenner-Gren center i Stockholm. Han är snygg klädd i kostym och hatt. Sverige 1962.
På 1960-talet. En kostymklädd man vid sin bil en Opel Kapitän, fotograferad vid Wenner-Gren center i Stockholm. Han är snygg klädd i kostym och hatt. Sverige 1962.
På 1960-talet. En kostymklädd man vid sin bil en Opel Kapitän, fotograferad vid Wenner-Gren center i Stockholm. Han är snygg klädd i kostym och hatt. Sverige 1962.
Bilism på 1960-talet. En man står vid sin bil som har hela fronten intryckt efter någon form av kollision. Han slår ut med armarna och knyter nävarna i ilska. Bilen är en Ford Mustang 289. Stockholm 1969