Volvo PV 444. Bilmodellen tillverkades av Volvo mellan åren 1944 och 1957. Bilmodellen anses vara svenskarnas folkbil av döma av dess stora popularitet och hur många som tillverkades. Totalt gjordes 196005 stycken av bilmodellen. Bilens egenskaper marknadsfördes med rymligt bagageutrymme, rostskydd, bäddbar och Volvo Service.
Här en annons för Volvo PV444 publicerad i tidningen Se nr 16 1953.
På 1940-talet. En ung kvinna vid sin personbil av det amerikanska bilmärket Ford. Hon är klädd i en tvådelad dräkt, kjol och kort jacka i fiskbensmönstrat ylletyg. Hon står på bilens fotsteg för att nå upp på taket där en sökarlykta sitter monterad. Den kunde man behöva justera ibland. Hennes hund syns sitta på förarplatsen vid ratten. Bilden tagen i Stockholm Sverige 1949
På 1940-talet. En ung kvinna i sin personbil av det amerikanska bilmärket Ford. Hon är klädd i en tvådelad dräkt, kjol och kort jacka i fiskbensmönstrat ylletyg. Bilden tagen i Stockholm Sverige 1949
Kina. Bilar för export uppställda. An aerial view of new passenger cars for export on a dockyard in Yantai in east China's Shandong province Thursday, Feb. 23, 2023.
Kina. Bilar för export uppställda. An aerial view of new passenger cars for export on a dockyard in Yantai in east China's Shandong province Thursday, Feb. 23, 2023.
Kina. Bilar för export uppställda. An aerial view of new passenger cars for export on a dockyard in Yantai in east China's Shandong province Thursday, Feb. 23, 2023.
Bilism förr i tiden. Volvo PV 444. Bilmodellen tillverkades av Volvo mellan åren 1944 och 1957. Bilmodellen anses vara svenskarnas folkbil av döma av dess stora popularitet och hur många som tillverkades. Totalt gjordes 196005 stycken av bilmodellen. Bilens egenskaper marknadsfördes med rymligt bagageutrymme, rostskydd, bäddbar och Volvo Service. Här en bild tagen 1944 på en trämodell av kupén och lite av karossen. Att bygga bilmodeller i trä var vanligt fram till 1985 och gjordes för att simulera i naturlig storlek hur bilen skulle se ut och kännas både utvändigt och invändigt.
Sunderland, United Kingdom. Prime Minister Boris Johnson visits the Nissan factory, where the carmaker has announced a major expansion of electric vehicle production model
1st. July. 2021
Sunderland, United Kingdom. Prime Minister Boris Johnson visits the Nissan factory, where the carmaker has announced a major expansion of electric vehicle production model
1st. July. 2021
Sunderland, United Kingdom. Prime Minister Boris Johnson visits the Nissan factory, where the carmaker has announced a major expansion of electric vehicle production model
1st. July. 2021
Sunderland, United Kingdom. Prime Minister Boris Johnson visits the Nissan factory, where the carmaker has announced a major expansion of electric vehicle production model
1st. July. 2021
Sunderland, United Kingdom. Prime Minister Boris Johnson visits the Nissan factory, where the carmaker has announced a major expansion of electric vehicle production model
1st. July. 2021
Sunderland, United Kingdom. Prime Minister Boris Johnson visits the Nissan factory, where the carmaker has announced a major expansion of electric vehicle production model
1st. July. 2021
På 1960-talet. Saabs bilfabrik i Trollhättan. En man drar en Saab modell 96 kaross framåt på en kärra. En Saab bilmodell som tillverkades mellan åren 1960-1963. Bilden tagen 1961
Den första produktionsbilen från Volvo lämnar fabriken. Klockan är strax efter 10 den 14 april 1927, och denna Skärtorsdag är sannolikt det mest betydelsefulla dagen i biltillverkaren Volvos historia. Hilmer Johansson med titeln försäljningsdirektör syns bakom ratten när han kör ut den nya Volvobilen genom fabriksporten i Lundby i Göteborg. Volvo lanserade 1927 bilen som hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn och 4 betyder fyra cylindrar och kallades för Jakob. Den första massproducerade svenska bilen var en ganska konventionell konstruktion med influenser från amerikansk bildesign med en träram av ask, en 28 hästkrafters 1,9-liters sidventilsmotor och hjul med träekrar. Mekaniska bromsar men endast på bakhjulen och tre växlar framåt.
Endast en färgkombination fanns tillgänglig: mörkblå med svarta fram- och bakskärmar. 1000 bilar av modellen var planerade att byggas, hälften öppna och hälften med täckt kaross, men bara 205 egentliga ÖV4 byggdes. Tio provbilar byggdes redan 1926, där den första stod klar den 24 april då Jakob hade namnsdag. Därav smeknamnet. Egentligen skulle presentationen och visningen av den första bilen ske dagen innan, den 13 april. Men fick skjutas på en dag då man upptäckte att differentialen i bakaxeln var felmonterad. Bilen gick då istället baklänges när ettans växel lades i. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar. Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en denna nya svensk personbil som blev början till nuvarande Volvo. I Dalarna satt den biltokige konstnären Helmer MasOlle och han fick uppdraget att formge karossen på den första Volvo-bilen ÖV4 1927. Helmer MasOlle formgav även det fortfarande klassiska Volvo emblemet som fortfarande återfinns på fronten på alla Volvobilar: En snedställd diagonal och symbolen för järn, även kallad marstecknet. Det symboliserade den svenska expertisen, kvalitet och svenskt stål.
Bilfabrik Asien. Newly manufactured vehicles are seen at the parking area of the SAIC-GM-Wuling Automobile (SGMW) plant in Cikarang, Indonesia, on March 14, 2019. Vehicles produced by Chinese joint venture carmaker SAIC-GM-Wuling Automobile (SGMW) has been gaining popularity since its first plant in Indonesia opened in 2017.
Bilfabrik Asien. The assembly line of the SAIC-GM-Wuling Automobile (SGMW) plant in Cikarang, Indonesia, on March 14, 2019. Vehicles produced by Chinese joint venture carmaker SAIC-GM-Wuling Automobile (SGMW) has been gaining popularity since its first plant in Indonesia opened in 2017.
Bilfabrik Asien. Newly manufactured vehicles are seen at the parking area of the SAIC-GM-Wuling Automobile (SGMW) plant in Cikarang, Indonesia, on March 14, 2019. Vehicles produced by Chinese joint venture carmaker SAIC-GM-Wuling Automobile (SGMW) has been gaining popularity since its first plant in Indonesia opened in 2017.
Arbetare sätter ihop en bilkaross. Efter andra världskriget fanns i Sverige flera monteringsfabriker som mottog bilkarosser, motorer, växellådor och satte ihop amerikanska personbilar. Här två fabriksarbetare som sätter fast innertaket . Sverige 1940-tal
Arbetare sätter ihop en bilkaross. Efter andra världskriget fanns i Sverige flera monteringsfabriker som mottog bilkarosser, motorer, växellådor och satte ihop amerikanska personbilar. Här en fabriksarbetare som använder ett hydrauliskt verktyg för att montera karossen. Sverige 1940-tal
Arbetare sätter ihop en bilkaross. Efter andra världskriget fanns i Sverige flera monteringsfabriker som mottog bilkarosser, motorer, växellådor och satte ihop amerikanska personbilar. Här en fabriksarbetare som använder ett hydrauliskt verktyg för att montera karossen. Sverige 1940-tal
Bilhistoria. Här fabriken och chassit till den bil som Volvo lanserade 1927 med hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar. Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en denna nya svensk personbil som blev början till nuvarande Volvo.