På väg med flyg på 1940-talet. Skådespelarna Åke Ohberg och Margareta Fahlén närmast kameran vinkar glatt adjö. Längst till vänster filmfotografen Sten Dahlgren. De tre är på väg för att spela in filmen Vi flyger på Rio. Blden publicerad i tidningen Filmjournalen nr 22 1949
På 60-talet. Ett ungt par utanför Bromma flygplats i Stockholm. Hon har kört honom i parets Amerikanska bil, en Buick Special modell 1961 och de vinkar åt varandra och säger hejdå. Han i varm överrock och halsduk och hatt och i handen en väska. Sverige 1961.
På 60-talet. Ett ungt par utanför Bromma flygplats i Stockholm. Hon har kört honom i parets Amerikanska bil, en Buick Special modell 1961 och de vinkar åt varandra och säger hejdå. Han i varm överrock och halsduk och hatt och i handen en väska. Sverige 1961.
På 60-talet. Ett ungt par utanför Bromma flygplats i Stockholm. Hon har kört honom i parets Amerikanska bil, en Buick Special modell 1961 och de vinkar åt varandra och säger hejdå. Hon i en elegant och tidstypisk 60-tals kappa med stora knappar med matchande skor, handskar och mössa. Han i varm överrock och halsduk och hatt och i handen en väska. I bakgrunden syns taxibilar och resande. Sverige 1961.
På 60-talet. Ett ungt par utanför Bromma flygplats i Stockholm. Hon har kört honom i parets Amerikanska bil, en Buick Special modell 1961 och de vinkar åt varandra och säger hejdå. Han i varm överrock och halsduk och hatt och i handen en väska. Sverige 1961.
På 60-talet. Ett ungt par utanför Bromma flygplats i Stockholm. Hon har kört honom i parets Amerikanska bil, en Buick Special modell 1961 och de vinkar åt varandra och säger hejdå. Hon i en elegant och tidstypisk 60-tals kappa med stora knappar med matchande skor, handskar och mössa. Han i varm överrock och halsduk och hatt och i handen en väska. I bakgrunden syns taxibilar och resande. Sverige 1961.
På 60-talet. Ett ungt par utanför ingången till Utrikes på Bromma flygplats i Stockholm. Hon har lämnat av honom och de har en Amerikansk Buick Special modell 1961. Sverige 1961
Ett ungt par på Bromma flygplats i Stockholm där de väntar i avgångshallen. Kvinna är elegant klädd i en kjol med skärp och en tunn kappa.En vänlig man i flygplatspersonalen visar vägen. Sverige 1950-tal
Pilot i Svenska flygvapnet. En ung pilot i flygplanets cockpit tar emot information om sin förestående flygning. Flygplanstypen är okänd men det är dubbelvingat med öppen cockpit med propellern i nosen. Sverige 1940-tal negnr 178-7
Första världskriget. En pilot förbereder sig för flygningen. Han är varmt påbälsad med en rock i fårskinn. Han blir insmord i ansiktet med en fet salva som skyddar något mot den kalla vinden när han sitter i flygplanets öppna cockpit. Under första världskriget användes flygplan för första gången i strid. Flygtekniken och användningen utvecklades snabbt från mest till spaning till senare stridflygplan som besköt markmål och fällde bomber. De var först och främst bestyckade för att bekämpa andra stridsflygplan. Vid den här tiden uppstod begreppet flygaräss varav fransmannen Roland Garros och Manfred von Richthofen, även kallad den Röde baronen var två välkända. Första världskriget pågick mellan åren 1914-1918
Pan American World Airways. American airline corporation founded 1927. Pictured here their long-range flying boat Boeing 314 Clipper, and the stewart unloading the latest Paris hats by Suzy, Claude St.Cyr and Agnes. They were brought from Paris on the Atlantic Clipper on June 25th 1940 on the Pan Am flight back to Port Washington at the north shore of Long Island in the state of New York .
En flygstewart lastar av hattaskar från flygbolaget Pan Ams Atlantic Clipper 1940. En modell kallad Boeing 314 som startade och landade på vattnet.
Airplane engineers.Three mechanics are performing the important last minute check of engine details before start. The airplane is a swedish single propeller engine light bomb and survaillance unit model B5. The swedish company Saab Svenska Aeroplan AB produced this airplane on license from American Northrop and their model 8A-1. Picture taken in the 1940s during the second world war.
Tre mekaniker går igenom en flygplansmotor inför starten. Sverige 1940-tal. Flygplanet är av modell B5 som tillverkades på licens av Svenska Aeroplan AB för amerikanska Northrop modell 8A-1. Erfarenheterna från den här licenstillverkningen av flygplanet B5 blev det första steget i den svenska kompetensuppbyggnaden inom flygplanstillverkning.
Airfcraft being weaponed during the ww2. Five airplane engineers and bomb mounting crew, diploys the bombs under the airplanes wings in preparation for the upcoming assignment. The limited text says: "I never saw an aircraft more quickly bombed up than this one" 1940s
En grupp män på en militär flygplats förbereder ett bombflygplan inför nästa uppdrag. Med en specialkonstruerad vagn monteras bomberna lättare i sina fästen under vingen. Bildtexten lyder: I never saw an aircraft more quickly bombed up than this one. 1940-tal
Airplane being fitted with bomb. A winterday in February 1941 on north europes largest flight division for dive bomber aircrafts Östersund. A 250 kg bomb is being fitted under the aircraft by special trained crew. The bombplane has skies mounted and as start and landing is done on a snow covered airstrip and runway.
Östersunds flygflottilj en vinterdag i Februari 1941. En 250 kg bomb blir monterad under ett lättare bombflygplan.
Airport 1946. A twin-engine airplane is being serviced with fuel and by ground personel.
En flygplats där ett två-motorigt flygplan får bränsle påfyllt. Sverige 1946
Airplane engineers.Mechanics are performing the important last minute check of engine details before start. The airplane is a swedish single propeller engine light bomb and survaillance unit model B5. The swedish company Saab Svenska Aeroplan AB produced this airplane on license from American Northrop and their model 8A-1. Picture taken 1941 during the second world war.
Två mekaniker går igenom en flygplansmotor inför starten. Sverige 1940-tal. Flygplanet är av modell B5 som tillverkades på licens av Svenska Aeroplan AB för amerikanska Northrop modell 8A-1. Erfarenheterna från den här licenstillverkningen av flygplanet B5 blev det första steget i den svenska kompetensuppbyggnaden inom flygplanstillverkning.
Gold being transported. A russian airplane has landed on Bromma airfield on June 20 1938 and it's cargo of 450 kg gold is being unloaded. The gold is bound for London, and the reason is unknown.
Guldlast i ryskt flygplan. Den 20 Juni 1938 landar ett ryskt flygplan med 450 kg guld i lasten. Markpersonalen lastar av guldtackorna som ska transporteras vidare till London. Historien är okänd.