Första skottlandsflyget 1939
Junkers JU52, med beteckningen SE-AFA.
Fr.v. Bernt Balchen, Karl Gunnar Lindner, Piculell och Malm ska göra den första flygningen mellan Bromma flygplats i Stockholm till Perth i Skottland. 22 November. 1939
Första skottlandsflyget 1939
Junkers JU52, med beteckningen SE-AFA.
Fr.v. Bernt Balchen, Karl Gunnar Lindner och Piculell ska göra den första flygningen mellan Bromma flygplats i Stockholm till Perth i Skottland. 22 November. 1939
Krigsflygskolan
F 5 eller F 5 Ljungbyhed var en flygskola inom svenska flygvapnet som verkade i olika former åren 1926–1998. Förbandsledningen var förlagd i Ljungbyheds garnison vid Ljungbyheds flygplats
Här två soldater som dricker varm dryck och äter smörgås 1955
Skådespelerskan Ulla Sallert, 1923-2018, och Anna-Lisa Ericson , 1913-2011.
SvD skriver den 2 maj (sidan 12) om att SAS inrättat turistklassplan med en prisnedsättning på 600 kronor och som skulle flyga under åtminstone de närmsta två månaderna. Första planet blev Sverre Viking (DC-6:a) som den 1 maj flög med 60 stolar mot vanliga 48. Sallert och Ericsson uppträdde som extra flygvärdinnor vid invigningspartyt på expedition 4 på Bromma. De två reste över på inbjudan av Gustaf Wally och skulle medverka bl.a. "vid ett televisionsprogram vid ankomsten av det första SAS-turistklassplanet till Idlewild i New York".
Bilden publicerad i Filmjournalen nr 20 1952
Skådespelerskan Ulla Sallert, 1923-2018, och Anna-Lisa Ericson , 1913-2011.
SvD skriver den 2 maj (sidan 12) om att SAS inrättat turistklassplan med en prisnedsättning på 600 kronor och som skulle flyga under åtminstone de närmsta två månaderna. Första planet blev Sverre Viking (DC-6:a) som den 1 maj flög med 60 stolar mot vanliga 48. Sallert och Ericsson uppträdde som extra flygvärdinnor vid invigningspartyt på expedition 4 på Bromma. De två reste över på inbjudan av Gustaf Wally och skulle medverka bl.a. "vid ett televisionsprogram vid ankomsten av det första SAS-turistklassplanet till Idlewild i New York".
Bildreportage i tidningen Filmjournalen nr 20 1952 där rubriken lyder "Flygande ostkakor".
Skådespelerskan Ulla Sallert, 1923-2018, och Anna-Lisa Ericson , 1913-2011.
SvD skriver den 2 maj (sidan 12) om att SAS inrättat turistklassplan med en prisnedsättning på 600 kronor och som skulle flyga under åtminstone de närmsta två månaderna. Första planet blev Sverre Viking (DC-6:a) som den 1 maj flög med 60 stolar mot vanliga 48. Sallert och Ericsson uppträdde som extra flygvärdinnor vid invigningspartyt på expedition 4 på Bromma. De två reste över på inbjudan av Gustaf Wally och skulle medverka bl.a. "vid ett televisionsprogram vid ankomsten av det första SAS-turistklassplanet till Idlewild i New York".
Skådespelerskan Ulla Sallert, 1923-2018, och Anna-Lisa Ericson , 1913-2011.
Här på Idlewild airport i New York som numera kallas John F. Kennedy International airport. De båda ska stanna i Usa en månad och enligt artikeln se teater och mer teater. Bilden publicerad i tidningen Filmjournalen nr 20 1952 där rubriken lyder "Flygande ostkakor".
Carl Gustaf Von Rosen. 1909-1977. Svensk pilot, grundare av det etiopiska flygvapnet. Här von Rosen efter sin flygning Bromma-Addis Adeba den 9-10 maj 1947 som han genomförde på 30 timmar, 52 minuter och 26 sekunder. Grevinnan Von Rosen välkomnar sin man vid ankomsten.
Carl Gustaf Von Rosen. 1909-1977. Svensk pilot, grundare av det etiopiska flygvapnet. Här erhåller von Rosen Kungliga svenska aeroklubbens förtjänstmedalj i guld med vingar som belöning för sin flygning Bromma-Addis Adeba den 9-10 maj. Till vänster Bengt Nordenskiöld. 1891-1983. Svensk flygvapenchef. 14 oktober 1947
Carl Gustaf Von Rosen. 1909-1977. Svensk pilot, grundare av det etiopiska flygvapnet. Här överlämnar Carl Kreuger en guldmedalj till von Rosen i Etiopien på 1940-talet
Carl Gustaf Von Rosen. 1909-1977. Svensk pilot, grundare av det etiopiska flygvapnet. Här på Bromma flygplats med familjen efter 11 år bosatt i Etiopien där han grundlade och bildat dess flygvapen. Han återvände i sitt eget flygplan. Från vänster sonen Erik sex år, dottern Astrid 11 år, Fru Gunnborg och yngste sonen Karl tre år. 26 juli 1956
Carl Gustaf Von Rosen. 1909-1977. Svensk pilot, grundare av det etiopiska flygvapnet. Här på en fest med en okänd kvinna 1944
Carl Gustaf von Rosen. 1909-1977. Swedish pioneer aviator, humanitarian and mercenary pilot. Pictured here on a party with unknown woman 1944
Carl Gustaf Von Rosen. 1909-1977. Svensk pilot, grundare av det etiopiska flygvapnet. Här i sitt hem 1946. På spishyllan står ett signerat fotografi av drottning Victoria med en handskriven hälsning på.
Bilden publicerad i tidningen Såningsmannen nr 12 1946
Carl Gustaf von Rosen. 1909-1977. Swedish pioneer aviator, humanitarian and mercenary pilot. Pictured here in his home 1946.
Flyghistoria. En pilot gör en översyn av planets landningsställ innan avfärd. En vandring runt planet för att kontrollera tillhör standardmomenten inför flygning. Sverige 1946
Flyghistoria. Två piloter från det svenska flygbolaget ABA, AB Aerotransport står nedanför sitt flygplan och ser på klockorna. Kanske de är noga med att inte missa avgångstiden. ABA flygbolag uppgick i SAS 1948. En av flygbolagets första piloter var tysken Hermann Göring som flög för dem under en kort tid. Efter andra världskriget hade flygbolaget reguljära linjer till Paris och Oslo. Sverige 1946
Helikoptern Boeing Vertol 107, även kallad Hkp 4. Här ett av de första exemplaren av helikoptern fotograferad på Bromma flygplats i Stockholm den 16 juni 1961 i avsikt att visa och sälja in den till det svenska flygvapnet.
Helikoptern Boeing Vertol 107, även kallad Hkp 4. Här ett av de första exemplaren av helikoptern fotograferad på Bromma flygplats i Stockholm den 16 juni 1961 i avsikt att visa och sälja in den till det svenska flygvapnet.
Helikoptern Boeing Vertol 107, även kallad Hkp 4. Här ett av de första exemplaren av helikoptern fotograferad på Bromma flygplats i Stockholm den 16 juni 1961 i avsikt att visa och sälja in den till det svenska flygvapnet.