Stockholm 12 april 1940. En man sitter och läser tidningen på en parkbänk. Bakom honom har man staplat sandsäckar mot källaren på huset. Det gjorde man för att skydda byggnaden och människorna i det från bomber.
Veteranbil på 1930-talet. Ett par i en bil från 1899 med nyfikna människor runt den. Tillverkad av den franska biltillverkaren Parisienne kallad Parisienne Victoria combination. Den ägdes ursprungligen av fabrikör Alfred Hahn. Han blev den förste körkortsinnehavaren i Sverige och fick sitt körkort utfärdat den 23 maj 1902. Bilen registrerades 1908 som T 21 och skänktes till Tekniska museet 1926 tillsammans med det äldsta i Sverige kända "tillstånd att framföra automobil" utfärdat i Örebro för Alfred Hahn och denna bil. Den första svensktillverkade bilen byggdes 1895 av Vagnfabriken i Eskilstuna. Farbrikör G. Eriksson i Södertälje var också tidig bilbyggare. Byggde autombiler från 1897. Vabis första bil kom ut år 1901. Stockholm Sverige 1930-talet För mer information om denna bil: https://digitaltmuseum.se/021026304939/personbil
Barn på sk. barnkrubba, äldre namn för daghem. En flicka får hjälp av fröken med att julpyssla med pärlor.
I bakgrunden syns en julgran
Kristineberg, Stockholm, Sverige December. 1939
Barn på sk. barnkrubba, äldre namn för daghem. En flicka bjuder en pojke på spisbröd som ligger på et fat. I bakgrunden syns en julgran
Kristineberg, Stockholm, Sverige December. 1939
Hon som spår fjällvädret. Så lyder rubriken i bildreportaget publicerat i bildtidningen Se nr 17 år 1943 sid 14-15. Det är observatorn Anna-Lisa Wikdahl i Riksgränsen som uppmärksammas i ett reportage. Sex gånger om dagen är hon ute och gör sina mätningar och avläser instrumenten. Resultaten ringer hon sedan in till Väderlekstjänsten i Stockholm. Anna-Lisa skidar flera kilometer från väderstationen in i fjällvärlden för att göra väderobservationerna.
Hon som spår fjällvädret. Så lyder rubriken i bildreportaget publicerat i bildtidningen Se nr 17 år 1943 sid 14-15. Det är observatorn Anna-Lisa Wikdahl i Riksgränsen som uppmärksammas i ett reportage. Sex gånger om dagen är hon ute och gör sina mätningar och avläser instrumenten. Resultaten ringer hon sedan in till Väderlekstjänsten i Stockholm. Här iförd speciella solglasögon för att förhindra snöblindhet.
Hon som spår fjällvädret. Så lyder rubriken i bildreportaget publicerat i bildtidningen Se nr 17 år 1943 sid 14-15. Det är observatorn Anna-Lisa Wikdahl i Riksgränsen som uppmärksammas i ett reportage. Sex gånger om dagen är hon ute och gör sina mätningar och avläser instrumenten. Resultaten ringer hon sedan in till Väderlekstjänsten i Stockholm. Anna-Lisa skidar flera kilometer från väderstationen in i fjällvärlden för att göra väderobservationerna och syns på bilden packa ryggsäcken.
Hon som spår fjällvädret. Så lyder rubriken i bildreportaget publicerat i bildtidningen Se nr 17 år 1943 sid 14-15. Det är observatorn Anna-Lisa Wikdahl i Riksgränsen som uppmärksammas i ett reportage. Sex gånger om dagen är hon ute och gör sina mätningar och avläser instrumenten. Resultaten ringer hon sedan in till Väderlekstjänsten i Stockholm. Här iförd speciella solglasögon för att förhindra snöblindhet.
Hon som spår fjällvädret. Så lyder rubriken i bildreportaget publicerat i bildtidningen Se nr 17 år 1943 sid 14-15. Det är observatorn Anna-Lisa Wikdahl i Riksgränsen som uppmärksammas i ett reportage. Sex gånger om dagen är hon ute och gör sina mätningar och avläser instrumenten. Resultaten ringer hon sedan in till Väderlekstjänsten i Stockholm. Anna-Lisa skidar flera kilometer från väderstationen in i fjällvärlden för att göra väderobservationerna.