Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Anna Matilda Nordin, född Bengtsson, levde 1874-1949 och var gift med arbetaren Jan Olof Nordin (1869-1929). De bodde i Bosjöfallet, ett torp i Rämmens församling, strax norr om Lesjöfors i Värmland.
Hon syns på bilden karda ull i köket.
1930-tal
Mjölk förr i tiden. En mjölkbonde hart kört sina mjölkkrukor till vägskälet där de ställs på ett mjölkbord , för hämtning och vidaretransport av mjölkkrukorna av den färska mjölken till mejeriet. Numera sköts hämtningen av mjölken av en tankbil på gården, då under förutsättning att tillräcklig volym kan levereras. Mannen på bilden heter Erik Eriksson och bilden tagen i byn Ris som ligger i Frändefors Dalsland. 1973
GODSBUSS eller kombibuss som postverket använde under postdistrubution i inlandet med långa sträckor och låg population.¨Skavadern¨transporterade passagera och gods till företagen.
Postbuss-Skvadern Scania Vabis 21 från 1949 till 1967
GODSBUSS eller kombibuss som postverket använde under postdistrubution i inlandet med långa sträckor och låg population.¨Skavadern¨transporterade passagera och gods till företagen.
Postbuss-Skvadern Scania Vabis 21 från 1949 till 1967
GODSBUSS eller kombibuss som postverket använde under postdistrubution i inlandet med långa sträckor och låg population.¨Skavadern¨transporterade passagera och gods till företagen.
Postbuss-Skvadern Scania Vabis 21 från 1949 till 1967
Ödemarksbyn Akkavare i Norrbotten. Abmot Viltok brukar jorden som gränsar till sjön Etnajaure, livets sjö. Till byn finns ingen väg, endast vandring de fem milen från Gällivare. Byn har heller ingen elektricitet. Abmot är 64 år och hans fru Hilma 58. Familjen har tre kor, tre kalvar och arton får och byns enda häst. Här under slåttern som görs för hand. Markerna är myrodlingar som byns familjer äger gemensamt. Det är ett tungt arbete som pågår i åtta veckor. Bilden ur ett bildreportage med rubriken Byn dit inga vägar bär, publicerat i tidningen Se nr 40 1949.
Ödemarksbyn Akkavare i Norrbotten. Abmot Viltok brukar jorden som gränsar till sjön Etnajaure, livets sjö. Till byn finns ingen väg, endast vandring de fem milen från Gällivare. Byn har heller ingen elektricitet. Abmot är 64 år och hans fru Hilma 58. Familjen har tre kor, tre kalvar och arton får och byns enda häst. Här under slåttern som görs för hand. Markerna är myrodlingar som byns familjer äger gemensamt. Det är ett tungt arbete som pågår i åtta veckor. Bilden ur ett bildreportage med rubriken Byn dit inga vägar bär, publicerat i tidningen Se nr 40 1949.