Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Två unga män med en filmkamera är uppflugna på koppartaket till Stadshustornet. Den lätta och mindre filmkameran som används är monterad på ett stativ. Mannen bakom kameran i basker är filmfotograf Kurt Jonsson, 1921-1958, huvudsak verksam i filmbolaget Sandrews. Regissör Per Gunvall syns peka. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Året är 1946 och utsikten över Stockholm den vackra sommardagen är fin. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Två unga män med en filmkamera är uppflugna på koppartaket till Stadshustornet. Den lätta och mindre filmkameran som används är monterad på ett stativ. Mannen bakom kameran i basker är filmfotograf Kurt Jonsson, 1921-1958, huvudsak verksam i filmbolaget Sandrews. Regissör Per Gunvall syns peka. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Den lätta och mindre filmkameran som används är monterad på ett stativ. Mannen framför kameran är filmens regissör Per Gunvall. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947. Filmens regissör Per Gunvall syns inte vara särskilt höjdrädd står på avsatsen på Stadshustornet och ser ut över Stockholm och pekar.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947. Filmens regissör Per Gunvall syns inte vara särskilt höjdrädd och det ser ut som han klättrar i en liten lucka i Stadshustornet för att ta sig in eller ut i samband med inspelningen.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947. Filmens regissör Per Gunvall syns inte vara särskilt höjdrädd står på avsatsen på Stadshustornet och måttar med händerna såsom filmfolk gör för att skapa sig en uppfattning om hur beskärningen av scenen han måttar kommer se ut på filmduken.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947. Filmens regissör Per Gunvall syns inte vara särskilt höjdrädd och han syns ha stått på en avsats utanför utkiksbalkongen högt upp i Stadshustornet och får för säkerhets skulle hjälp att ta sig i säkerhet.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Två unga män med en filmkamera är uppflugna på koppartaket till Stadshustornet. Den lätta och mindre filmkameran som används är monterad på ett stativ. Mannen bakom kameran i basker är filmfotograf Kurt Jonsson, 1921-1958, huvudsak verksam i filmbolaget Sandrews. Regissör Per Gunvall syns peka. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947. Plåtslagare syns arbeta på Stadshusets tak. Ett reportage publicerat i tidningen Filmjournalen nr 24 1946.
Stockholm på 1950-talet. En bild tagen på taket av ett hyreshus i Stockholms innerstad 1953. Man ser plåthattarna på skorstenarna som har vindflöjlar på toppen för att de ska kunna snurra varefter vinden vänder dem. För säkerhets skull är de stagade med metalltrådar. De elva skorstenspiporna liknar en orgel där de står.
Stockholm på 1950-talet. En bild tagen över taken och skorstenarna i Stockholms innerstad 1953. Man ser plåthattarna på skorstenarna som har vindflöjlar på toppen för att de ska kunna snurra varefter vinden vänder dem. För säkerhets skull är de stagade med metalltrådar.
Stockholm på 1950-talet. En bild tagen över taken och skorstenarna i Stockholms innerstad 1953. Man ser plåthattarna på skorstenarna som har vindflöjlar på toppen för att de ska kunna snurra varefter vinden vänder dem. För säkerhets skull är de stagade med metalltrådar.
Stockholm på 1950-talet. En bild tagen över taken och skorstenarna i Stockholms innerstad 1953. Man ser plåthattarna på skorstenarna som har vindflöjlar på toppen för att de ska kunna snurra varefter vinden vänder dem. För säkerhets skull är de stagade med metalltrådar.
Stockholm på 1950-talet. En bild tagen på taket av Centralposthuset i Stockholms innerstad 1953. Det upptar kvarteret Blåmannens västra del mellan Vasagatan, Mäster Samuelsgatan, Klara norra kyrkogata och Bryggargatan. En större tegelmurad skorsten syns med dess nederdel klätt med kopparplåtar. Centraposthusets torn till vänster har byggnadsställningar runt sig. Sedan mitten på 1990-talet finns inget postkontor i huset och Postens huvudkontor flyttade ut under hösten 2003.
Stockholm på 1950-talet.En bild tagen på taket av Centralposthuset i Stockholms innerstad 1953. Det upptar kvarteret Blåmannens västra del mellan Vasagatan, Mäster Samuelsgatan, Klara norra kyrkogata och Bryggargatan. Man ser en plåtskorsten närmast och en större tegelmurad skorsten i bakgrunden med Centralposthusets torn till vänster.
Vinter i Stockholm i början på 1950-talet, skulle tro att året är 1952.
En skridskois är spolad framför Norra Latin och där spelar man ishockey för fullt.
Fotograf Kristoffersson har fått till en bra vy från hustaket.
Man kan skymta Vinterpalatsets neonskylt till höger på dåvarande Tunnelgatan, numera Olof Palmes gata. vid tiden ett av Stockholms största dansgolv där ibland två orkestrar spelade för många hundra dansande par.
En udda läsning är att just under Vinterpalatset stod fram till 1912 en av Klaragasverkets gasklockor. Murarna man sparade till klockans bassäng bildade ett stort runt hål. Ovanpå hålet uppfördes ett hotell och gasklockans fundament byggdes om till en konsertsal som fick namnet "Auditorium" - senare Vinterpalatset.
Tävling på 1950-talet. Rätt ansikte till rätt sko är föremålet för tävlingen i tidningen Se nr 19 1953.
Bildtexten lyder: Se-fotografen KG Kristoffersson har upptäckt att ett par skor kan ha en själ. Visserligen är skornas första uppgift här i världen att utestänga kyla, stena, galsskärvor och andras fötter. Men utöver dessa praktiskt betonade funktioner brukade inte sällan utgöra en ganska exakt återspegling av det ansikte de hjälper till att hålla uppe. Fö att pröva denna sin teori har Kristoffersson ägnat några dagar åt att ströva omkring på Stockholms gator och fotograera båda ändar på folk. Här är resultatet. Ansiktena på denna sida tillhör skorna på sidan mitt emot. Genom att försöka para ihop de skor och ansikten som sitter på samma människa kan Se-s läsare nu själva undersöka om de vill instämma i fotografens teorier. De rätta svaren återfinns på sid 42. Sju rätt eller fler är ett mycket gott resultat och tyder på att ni antingen är en psykolog eller en skoputsare. Skulle ni lyckas sämre så trösta er med att ofta händer att folk bär fel sko till sitt ansikte eller tvärtom.
På 1950-talet. Ett porträtt av en man i en typ av uniformsmössa. Bilden tagen 1953 för att publiceras i ett reportage där man skulle se och gissa vilka skor och vilken person som hörde ihop.
På 1950-talet. Ett porträtt av en man i en typ av uniformsmössa. Bilden tagen 1953 för att publiceras i ett reportage där man skulle se och gissa vilka skor och vilken person som hörde ihop.
Umeå brinner 1911. Den handskrivna bildtexten: Den 30 maj 1911 eldhärjas Umeå. Elden startade i Umeås norra del och spred sig . Man lyckades hejda den och rädda kavalleriskolans hus. Efter fem timmar lyckades man kontrollera eldens framfart. Naeslunds möbelfabrik med deras byggnader innehållande brädgård, såghus mm blev lågornas rov. Så också elva gårdar som brann ner till grunden. Bilden tagen den 30 maj 1911.
Karl XIV Johans staty.
Av Carl Johan Billmark, omkring 1860.
I målningen ser vi statyns tidigare plats i Slussenområdet mot bakgrund av Fiskarhuset, en basarbyggnad som fungerade som saluhall för fiskhandel. På grund av en förändrad trafiksituation behövde torget byggas om. Fiskarhuset revs 1922 och statyn flyttades till sin nuvarande plats vid Slussplans trappa.