Svenska Amerika Liniens fartyg M/S Kungsholm. En bild från sjösättningen den 17 mars 1928 på skeppsvarvet Blohm & Voss i Hamburg. På somrarna korsade Kungsholm Atlanten ungefär två gånger i månaden. Många kända svenska personligheter reste med det.
M/S Kungsholm var systerfartyg med rederiets redan sjösatta M/S Gripsholm. Det var dåtidens modernaste fartyg på Atlanten. Båda fartygen slutade sina dagar som skrot.
Första kvinnan på sju toppar. I tidningen Se nr 23 1944 presenteras fru Olga Sjögren från Stockholm som presterat något ovanligt. Hon har under den gångna vintern erövrat ett av svensk idrotts kanske minst kända märken och utmärkelser som tidigare endast erövrats av femton manliga fjällrävar. De sju topparna. Dessa är Vassitjåkko, Vuojtasrita, Låktattjåkko, Kärpel, Pävjetjåkko, Latnjatjåkko och Kuoblatjåkko, ingen av topparna lägre än 1300 meter. De sistnämda fyra har fru Sjögren besegrat inom loppet av fjorton dagar och med Riksgränsen som utgångspunkt. På bilderna syns hon erövra den sista turen då Kuoblatjåkko besegrades. Bakom de sju fjällbestigningarna ligger en sammanlagd åktid på 60 timmar och en total höjdbestigning på 6558 meter. Inom skidexpertisen anses Olga Sjögrens prestation vara ganska unik då hennes företag fordrat en outtröttlig energi och massor av kondition. På bilderna syns hon i baddräkt då solen vid den här tiden på året i fjällvärlden värmer gott.
På 1960-talet. En bild tagen för att illustrera att gå över ett övergångsställe. En man blir nästan påkörd av föraren i en Opel Kadett som plötsligt är nära inpå honom. Bilden tagen på Djurgården i Stockholm. 1968
På 1960-talet. En bild tagen för att illustrera att gå över ett övergångsställe. En man blir nästan påkörd av föraren i en Opel Kadett som plötsligt är nära inpå honom. Bilden tagen på Djurgården i Stockholm. 1968
På 1960-talet. En bild tagen för att illustrera att gå över ett övergångsställe. En man blir nästan påkörd av föraren i en Opel Kadett som plötsligt är nära inpå honom. Bilden tagen på Djurgården i Stockholm. 1968
På 1960-talet. En bild tagen för att illustrera att gå över ett övergångsställe. En man blir nästan påkörd av föraren i en Opel Kadett som plötsligt är nära inpå honom och han hoppar framåt av förskräckelse. Bilden tagen på Djurgården i Stockholm. 1968
På 1960-talet. En bild tagen för att illustrera att gå över ett övergångsställe. En man blir nästan påkörd av föraren i en Opel Kadett som plötsligt är nära inpå honom och han hoppar framåt av förskräckelse. Bilden tagen på Djurgården i Stockholm. 1968
På 1960-talet. En bild tagen för att illustrera att gå över ett övergångsställe. En man blir nästan påkörd av föraren i en Opel Kadett som plötsligt är nära inpå honom och han hoppar framåt av förskräckelse. Bilden tagen på Djurgården i Stockholm. 1968
På 1960-talet. En bild tagen för att illustrera att gå över ett övergångsställe. En man blir nästan påkörd av föraren i en Opel Kadett som plötsligt är nära inpå honom. Bilden tagen på Djurgården i Stockholm. 1968
På 1960-talet. En bild tagen för att illustrera att gå över ett övergångsställe. En man blir nästan påkörd av föraren i en Opel Kadett som plötsligt är nära inpå honom. Bilden tagen på Djurgården i Stockholm. 1968
På 1960-talet. En bild tagen för att illustrera att gå över ett övergångsställe. En man blir nästan påkörd av föraren i en Opel Kadett som plötsligt är nära inpå honom. Bilden tagen på Djurgården i Stockholm. 1968
På 1960-talet. En bild tagen för att illustrera att gå över ett övergångsställe. En man blir nästan påkörd av föraren i en Opel Kadett som plötsligt är nära inpå honom. Bilden tagen på Djurgården i Stockholm. 1968
På 1960-talet. En bild tagen för att illustrera att gå över ett övergångsställe. En man hoppar överraskat till när en bil Opel Kadett plötsligt är nära inpå honom. Bilden tagen på Djurgården i Stockholm. 1968
På 1960-talet. En bild tagen för att illustrera att gå över ett övergångsställe. En man blir nästan påkörd av föraren i en Opel Kadett som plötsligt är nära inpå honom. Bilden tagen på Djurgården i Stockholm. 1968
Milstolpe i brittisk busshistoria. Den 2 oktober 1925 går den första bussturen med en dubbeldäckad buss där övervåningen är täckt med tak. Bussarna har tidigare inte haft tak. Det är buss nr 100 som trafikerar rutten Epping Town till Elephant and Castle, och människor står redo att gå på vid Leytonstone i östra London där bussen stannar på sin premiärtur. Bussen har 10 öppningsbara fönster på den nya täckta övervåningen, sammanlagt fanns det plats för 52 sittande passagerare. Bussen är av modell LGOC som ursprungligen introducerades i London 1910 och byggdes och drevs av London General Omnibus Company. Det förklarar ordet General som syns på bussens framsida där föraren sitter. Föraren har dock märkligt nog ingen hytt utan sitter helt oskyddad för väder och vind vid ratten.
Träskmorden var kvällspressens beteckning på tre mord begångna av Hans "Tuppen" Marmbo i Stockholm hösten 1966. "Träsket" kallades området kring Brunnsgatan 26, där två av morden begicks. Här hittas ett av offren, Siv Gryting i vattnet vid kajen längs Strandvägen i Stockholm.
Träskmorden var kvällspressens beteckning på tre mord begångna av Hans "Tuppen" Marmbo i Stockholm hösten 1966. "Träsket" kallades området kring Brunnsgatan 26, där två av morden begicks. Här syns Marmbo vallas på platsen där han kastade ett av offren, Siv Gryting i vattnet från kajen längs Strandvägen i Stockholm.
Träskmorden var kvällspressens beteckning på tre mord begångna av Hans "Tuppen" Marmbo i Stockholm hösten 1966. "Träsket" kallades området kring Brunnsgatan 26, där två av morden begicks. Här ett av offren, Siv Gryting som hittats i vattnet vid kajen längs Strandvägen i Stockholm.
Träskmorden var kvällspressens beteckning på tre mord begångna av Hans "Tuppen" Marmbo i Stockholm hösten 1966. "Träsket" kallades området kring Brunnsgatan 26, där två av morden begicks. Brunnsgatan 26 var en adress där två av morden begicks.
Träskmorden var kvällspressens beteckning på tre mord begångna av Hans "Tuppen" Marmbo i Stockholm hösten 1966. "Träsket" kallades området kring Brunnsgatan 26, där två av morden begicks. Här hittas ett av offren, Siv Gryting i vattnet vid kajen längs Strandvägen i Stockholm.
Träskmorden var kvällspressens beteckning på tre mord begångna av Hans "Tuppen" Marmbo i Stockholm hösten 1966. "Träsket" kallades området kring Brunnsgatan 26, där två av morden begicks. Här ett av offren, Siv Gryting som hittats i vattnet vid kajen längs Strandvägen i Stockholm.
Träskmorden var kvällspressens beteckning på tre mord begångna av Hans "Tuppen" Marmbo i Stockholm hösten 1966. "Träsket" kallades området kring Brunnsgatan 26, där två av morden begicks. Här ett av offren, Nils Erik Stenbäck vars kropp återfanns i vattnet vid Riddarhuskajen.
Träskmorden var kvällspressens beteckning på tre mord begångna av Hans "Tuppen" Marmbo i Stockholm hösten 1966. "Träsket" kallades området kring Brunnsgatan 26, där två av morden begicks. Här ett av offren, Siv Gryting som hittats i vattnet vid kajen längs Strandvägen i Stockholm.
Träskmorden var kvällspressens beteckning på tre mord begångna av Hans "Tuppen" Marmbo i Stockholm hösten 1966. "Träsket" kallades området kring Brunnsgatan 26, där två av morden begicks. Här ett av offren, Per Erik Hallsén vars kropp återfanns i vattnet vid Norrström vid Vasabron.
Träskmorden var kvällspressens beteckning på tre mord begångna av Hans "Tuppen" Marmbo i Stockholm hösten 1966. "Träsket" kallades området kring Brunnsgatan 26, där två av morden begicks. Här ett av offren, Siv Gryting vars kropp återfanns i vattnet vid kajen längs Strandvägen i Stockholm.