Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Två unga män med en filmkamera är uppflugna på koppartaket till Stadshustornet. Den lätta och mindre filmkameran som används är monterad på ett stativ. Mannen bakom kameran i basker är filmfotograf Kurt Jonsson, 1921-1958, huvudsak verksam i filmbolaget Sandrews. Regissör Per Gunvall syns peka. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Året är 1946 och utsikten över Stockholm den vackra sommardagen är fin. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Två unga män med en filmkamera är uppflugna på koppartaket till Stadshustornet. Den lätta och mindre filmkameran som används är monterad på ett stativ. Mannen bakom kameran i basker är filmfotograf Kurt Jonsson, 1921-1958, huvudsak verksam i filmbolaget Sandrews. Regissör Per Gunvall syns peka. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Den lätta och mindre filmkameran som används är monterad på ett stativ. Mannen framför kameran är filmens regissör Per Gunvall. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947. Filmens regissör Per Gunvall syns inte vara särskilt höjdrädd står på avsatsen på Stadshustornet och ser ut över Stockholm och pekar.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947. Filmens regissör Per Gunvall syns inte vara särskilt höjdrädd och det ser ut som han klättrar i en liten lucka i Stadshustornet för att ta sig in eller ut i samband med inspelningen.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947. Filmens regissör Per Gunvall syns inte vara särskilt höjdrädd står på avsatsen på Stadshustornet och måttar med händerna såsom filmfolk gör för att skapa sig en uppfattning om hur beskärningen av scenen han måttar kommer se ut på filmduken.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947. Filmens regissör Per Gunvall syns inte vara särskilt höjdrädd och han syns ha stått på en avsats utanför utkiksbalkongen högt upp i Stadshustornet och får för säkerhets skulle hjälp att ta sig i säkerhet.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Två unga män med en filmkamera är uppflugna på koppartaket till Stadshustornet. Den lätta och mindre filmkameran som används är monterad på ett stativ. Mannen bakom kameran i basker är filmfotograf Kurt Jonsson, 1921-1958, huvudsak verksam i filmbolaget Sandrews. Regissör Per Gunvall syns peka. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947. Plåtslagare syns arbeta på Stadshusets tak. Ett reportage publicerat i tidningen Filmjournalen nr 24 1946.
Lasse Dahlquist , 1910-1979 , svensk sångare, kompositör och skådespelare, upphovsman till flera allsångsklassiker som tex. De ä dans på Brännö brygga. Här med medspelerskan Alice Babs under inspelning av filmen Örnungar från 1944 som handlar om segelflyg, där han passande nog skrev filmmusiken till Gå upp och pröva dina vingar. Publ i Veckorevyn nr 33 1944.
Kök förr i tiden. Ung man vid Electrolux första diskmaskin, bänkdiskmaskinen D19, kallad Runda burken som började tillverkas 1959, och kostade då 410 kr plus oms. Diskmaskinen fanns i produktion fram till 1973 och producerades i 50000 exemplar. Sverige 1950-1960-tal
Swingpjatt på en gata i Stockholm den 21 juni 1944. Bildexten lyder: Sista skriket... Pjattmodet som ett tag såg att tyna bort har på en del håll slagit ut i full blom även i år. Våldsamt långa blazers i egendomliga färger och med lika egendomliga slag och fickor dra nu uppmärksamheten till sig. Se på denne modige unge man. Blazern når nästan ända ned till knävecken och är ilsket grön. Byxorna är sandbruna och nedtill försedda med decimeterhöga slag. Skorna äro lika ilsket gula som blazern är grön. Kronan på verket är en ullig keps. Bilderna publicerade i tidningen Se nr 28 1944
Tävling på 1950-talet. Rätt ansikte till rätt sko är föremålet för tävlingen i tidningen Se nr 19 1953.
Bildtexten lyder: Se-fotografen KG Kristoffersson har upptäckt att ett par skor kan ha en själ. Visserligen är skornas första uppgift här i världen att utestänga kyla, stena, galsskärvor och andras fötter. Men utöver dessa praktiskt betonade funktioner brukade inte sällan utgöra en ganska exakt återspegling av det ansikte de hjälper till att hålla uppe. Fö att pröva denna sin teori har Kristoffersson ägnat några dagar åt att ströva omkring på Stockholms gator och fotograera båda ändar på folk. Här är resultatet. Ansiktena på denna sida tillhör skorna på sidan mitt emot. Genom att försöka para ihop de skor och ansikten som sitter på samma människa kan Se-s läsare nu själva undersöka om de vill instämma i fotografens teorier. De rätta svaren återfinns på sid 42. Sju rätt eller fler är ett mycket gott resultat och tyder på att ni antingen är en psykolog eller en skoputsare. Skulle ni lyckas sämre så trösta er med att ofta händer att folk bär fel sko till sitt ansikte eller tvärtom.
På 1950-talet. Ett porträtt av en man i en typ av uniformsmössa. Bilden tagen 1953 för att publiceras i ett reportage där man skulle se och gissa vilka skor och vilken person som hörde ihop.
På 1950-talet. Ett porträtt av en man i en typ av uniformsmössa. Bilden tagen 1953 för att publiceras i ett reportage där man skulle se och gissa vilka skor och vilken person som hörde ihop.
Åsa-Nisse i agentform. Svensk långfilm från 1967 med John Elfström i rollen som Åsa-Nisse. Här under inspelningen av filmen där Klabbarparn spelad av Artur Rolén och Gustaf Lövås som gör rollen som handlaren Sjökvist lär sig dansa.
filmen hade Sverigepremiär den 25 augusti 1967.
Åsa-Nisse i agentform. Svensk långfilm från 1967 med John Elfström i rollen som Åsa-Nisse. Här under inspelningen av filmen i en scen där Åsa-Nisse och Gustaf Lövås som gör rollen som handlaren Sjökvist lär sig dansa. Artur Rolén som Klabbarparn till vänster sköter grammofonmusiken.
filmen hade Sverigepremiär den 25 augusti 1967.
Åsa-Nisse i agentform. Svensk långfilm från 1967 med John Elfström i rollen som Åsa-Nisse. Här under inspelningen av filmen där Klabbarparn spelad av Artur Rolén och Gustaf Lövås som gör rollen som handlaren Sjökvist lär sig dansa.
filmen hade Sverigepremiär den 25 augusti 1967.
Åsa-Nisse i agentform. Svensk långfilm från 1967 med John Elfström i rollen som Åsa-Nisse. Här under inspelningen av filmen där Klabbarparn spelad av Artur Rolén och Gustaf Lövås som gör rollen som handlaren Sjökvist lär sig dansa.
filmen hade Sverigepremiär den 25 augusti 1967.
Åsa-Nisse i agentform. Svensk långfilm från 1967 med John Elfström i rollen som Åsa-Nisse. Här under inspelningen av filmen där Klabbarparn spelad av Artur Rolén och Gustaf Lövås som gör rollen som handlaren Sjökvist lär sig dansa.
filmen hade Sverigepremiär den 25 augusti 1967.
Åsa-Nisse i agentform. Svensk långfilm från 1967 med John Elfström i rollen som Åsa-Nisse. Här under inspelningen av filmen i en scen där Åsa-Nisse och Gustaf Lövås som gör rollen som handlaren Sjökvist lär sig dansa. Artur Rolén som Klabbarparn till vänster sköter grammofonmusiken.
filmen hade Sverigepremiär den 25 augusti 1967.
Pappa och son ligger på mattan och leker med cowboys och indianer. Figurerna var populära leksaker vid tiden. De tyska tillverkarna av leksakerna var Elastolin och Lineol och var mycket populära. Elastolins figurer hade en rektangulär bas figurerna stod på. Sverige 1943
Pappa och son ligger på mattan och leker med cowboys och indianer. Figurerna var populära leksaker vid tiden. De tyska tillverkarna av leksakerna var Elastolin och Lineol och var mycket populära. Elastolins figurer hade en rektangulär bas figurerna stod på. Sverige 1943
En man ligger på mattan och leker med cowboys och indianer. Figurerna var populära leksaker vid tiden. De tyska tillverkarna av leksakerna var Elastolin och Lineol och var mycket populära. Elastolins figurer hade en rektangulär bas figurerna stod på. Sverige 1943