Esso bensinmackspersonal 1963. En bild från inspelningen av en reklamfilm då en grupp män i företagets kläder smörjer och putsar en Scania Vabis bärgningsbil. På bilen står en veteranbil med musiker som spelar olika instrument. Företaget Svenska Esso var ett varumärke i Sverige mellan åren 1939 till 1987, då stationerna bytte namn till den nya ägarens namn Statoil. Sverige 1963.
På väg till Monte Carlo 1935. Dansken Danielsen på sin extra höga cykel den 18 januari 1935 då han och en kamrat påbörjat den rekordlånga cykelturen från Stockholm till Monte Carlo på den Franska rivierien. Inte bara cykeln är hög och udda, han har styltor på sig för att nå ner till pedalerna.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Två patrullerande poliser står och pratar med personer ur A-laget, som förmodligen fått deras uppmärksamhet. Delar av stortavlan på väggen säger: Sköt om dig. Drick mjölk. Osäkert om de följer uppmaningen. En kampanj från Svenska mejerierna som publicerades i tidningsannonser och på stortavlor utomhus 1970. I bakgrunden Tunnelgatan/Olof Palmes gata
Två patrullerande poliser står och pratar med personer ur A-laget, som förmodligen fått deras uppmärksamhet. Delar av stortavlan på väggen säger: Sköt om dig. Drick mjölk. Osäkert om de följer uppmaningen. En kampanj från Svenska mejerierna som publicerades i tidningsannonser och på stortavlor utomhus 1970. I bakgrunden Tunnelgatan/Olof Palmes gata med skylten Alltinget över en dörr. Ett samlingspunkt för samhällets olycksbarn.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram. Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Larven kallades en svensk okonventionell snöskoter som numera nått kultstatus. Den bestod av ett långt larvband med sits där föraren satt och styrde med hjälp av sin vikt och med sina skidor. Den lanserades 1965 och tillverkades av företaget Lenko i Östersund, grundat av Lennart Nilsson. När den lanserades kostade den 3000 kr. Cirka 4500 exemplar byggdes totalt. Topphastigheten var 48 km/tim. Larven drevs framåt med glasfiberarmerade plastband. Larven var 178 cm lång, 81 cm bred med en totalvikt på 76 kilogram Chassit i aluminium och delat på mitten. Motorn är placerad i bakvagnen.
Reymersholms Spritförädlings AB. En spritfabrik belägen på södra sidan av Reimersholme i Stockholm. Företaget grundades 1869 av den så kallade Brännvinskungen Lars Olsson Smith. Han tillverkade ett mycket bättre och renare brännvin än alla andra, det finkelfria Tiodubbelt renat. Resultatet blev ett brännvinsimperium. 1877 öppnade han en ny butik i anslutning till fabriken och utanför Stockholms, den vid tiden rådande monopolgräns. Smith säljer vid tiden sina aktier och nya ägare tar vid. Spritfabriken blev 1917 en del av AB Vin & Spritcentralen. Vid tiden då bilden är tagen 1932 är inte längre Smith ägare utan drevs i Vin & Sprits regi. Fabriksområdet låg i anslutning till Liljeholmsvikens vatten. 1978 lades slutligen sprittillverkningen ner på Reimersholme. Direktör Jonsson syns ta provsmakningen av företagets produkter på stort allvar.
Jussi Björling , svensk opera och konsertsångare (tenor) 1911-1960. Eddie Cantor (1892-1964) Amerikansk skådespelare besöker honom på Björlings sommarställe på Siarö 1948. Ett reportage publicerat i tidningen Filmjournalen nr 31 1948