Tre stiliga damer i kappor , hatt och handväska framför
biograf Spegeln i Luleå Shoppingcenter 1962.
Shoppingcentret Shopping med neonskyltar på fasaden som tydligt anger butikernas namn. En större skylt har biografen Spegeln. Det är den brittiskfödde arkitekten Ralph Erskine som ritade gallerian som invigdes den 27 oktober 1955. Inomhusgallerian är inte bara Sverige, utan möjligen också världens första moderna inomhusgalleria, då Shopping ritades och byggdes just för det ändamålet. Byggnaden bestod av våningsplan med rulltrappor och trappor som en nutida galleria kan se ut. Tanken att centrera handeln under ett tak var då en radikalt modern idé som kombinerade handel, nöjen och restauranger. Förmodligen spelade klimatet in, då vintrarna är långa i den här delen av Sverige och tanken att göra inköpen inomhus, måste ha tilltalat.
Kirunagruvan på 1950-talet. En borrigg i gruvområdet i Kirunagruvan där malmbrytningen vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan på 1950-talet. En man står och borrar i berget med en tryckluftsborr. Bergborren som säkert för en hel del oljud används utan att mannen har något hörselskydd. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan på 1950-talet. En man i förarhytten på en gruvdumper i gruvans dagbrott. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan på 1950-talet. En bergborgmaskin är använd för att borra djupa hål i berget med för att sedan apteras med sprängmedel. Två män, laddare, utför arbetet med att fylla borrhålet med sprängmedel. En man syns trycka in sprängmedlet med en lång stång medan den andra håller ordning på stubintråden/tändtråden. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kiruna på 1950-talet. En ort i Norrbotten mest känd för gruvdriften i bland annat Kirunagruvan. Här en skylt som möter ankommande på järnvägsstationen där det anges 1413 kilometer från Stockholm och att Kiruna ligger 506 meter över havet. Året är 1954 1954
Kirunagruvan på 1950-talet. En större grävmaskin i gruvans dagbrott gräver fram järnmalmen. En eldriven lastmaskin som fyllde skopan med malm och lastade Euclidtruckarna i dagbrottet. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan på 1950-talet. En gruvdumper syns höja flaket och tömma järnmalmen för vidare transport och förälding i ett schakt till transportnivån i dagbrotten. Där små tåg för malmen till uppfordringen med hiss till marknivån. En större lastbil som användes för att frakta järnmalmen i. Det är en amerikansk av märket Euclid company of Ohio som var ett världsledande företag inom tunga transportfordon. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan på 1950-talet. Tre av gruvarbetarena syns i dagbrottet klädda i varma kläder och tjocka mössor. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan på 1950-talet. En gruvarbetare tänder en cigarett framför ett av de två tornen, Lave S1, schaktgrupp 1. Gruvlavarna är ett välkänt landmärke för Kiruna Kommun och . En lave eller gruvlave är själva överbyggnaden till ett gruvschakt och inrymmer maskineriet som driver transporteringen av järnmalmen från ett lägre till ett högre plan men också för persontransport av gruvarbetarna ner i gruvan. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan på 1950-talet. En gruvarbetare tänder en cigarett framför ett av de två tornen, Lave S1, schaktgrupp 1. Gruvlavarna är ett välkänt landmärke för Kiruna Kommun och . En lave eller gruvlave är själva överbyggnaden till ett gruvschakt och inrymmer maskineriet som driver transporteringen av järnmalmen från ett lägre till ett högre plan men också för persontransport av gruvarbetarna ner i gruvan. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan på 1950-talet. En man med en slägga över axeln. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan på 1950-talet. En gruvdumper kommer åkande, en större lastbil som användes för att frakta järnmalmen i. Det är en amerikansk av märket Euclid company of Ohio som var ett världsledande företag inom tunga transportfordon. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan på 1950-talet. Tre av gruvarbetarena syns i dagbrottet klädda i varma kläder och tjocka mössor. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan på 1950-talet. En man använder större bergborgmaskin för att borra djupa hål i berget för att sedan aptera med sprängmedel. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan på 1950-talet. En man på väg upp i en gruvdumper, en större lastbil som användes för att frakta järnmalmen i. Det är en amerikansk av märket Euclid company of Ohio som var ett världsledande företag inom tunga transportfordon. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan på 1950-talet. En man använder en större domkraft och använder skaftet för att höja domkraften. Malmen transporterades inom gruvområdet med små tåg och varefter dagbrottet utvidgades byggde man nya spår men även justerade och reparerade de befintliga. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan på 1950-talet. En man står och borrar i berget med en tryckluftsborr. Bergborren som säkert för en hel del oljud används utan att mannen har något hörselskydd. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954