Pirkko Mannola, född 27 december 1938. Hon utnämndes till Miss Finland 1958 vilket blev starten för hennes karriär som schlagersångerska i Finland.
Här ett reportage om henne tidningen Lektyr nr 23 1965. Här berättas det lite om henne, hennes karriär som schlagersångerska i Tyskland och hennes medverkan på scen på ABC-teatern i Stockholm.
Hon medverkade i de första två säsongerna av tv-serien varuhuset. Hon gjorde den kvinnliga huvudrollen i ”Fri som fjärilen” (Butterflies are Free) mot Lars Amble 1971, både på Scalateatern i Sthlm och därefter i en riksteaterturné. (Amble och Mannola gjorde huvudrollerna både i Sthlm och på turnén, Mamman i pjäsen spelades av Irma Christenson i Sthlm, av Ulla Sallert på turnén.)
Pirkko Mannola, född 27 december 1938. Hon utnämndes till Miss Finland 1958 vilket blev starten för hennes karriär som schlagersångerska i Finland.
Här på omslaget på tidningen Lektyr nr 23 1965 med ett reportage om henne inuti.
Pirkko Mannola, född 27 december 1938. Hon utnämndes till Miss Finland 1958 vilket blev starten för hennes karriär som schlagersångerska i Finland.
Publicerad i tidningen Lektyr nr 23 1965.
Amy Aaröe
En ung kvinna i fotografens studio i bikini. En stege fungerar som rekvisita. Det är Amy Aaröe (Anne-Marie Aaröe), född 20 maj 1925 som ändå lyckas le vackert i den obekväma situationen. Året är 1948. Hon filmdebuterade i Hasse Ekmans film Ombyte av tåg. Vid sidan av skådespelaryrket har hon varit direktör för filmbolaget Starfilm. Bilden publicerad på omslaget av tidningen Filmjournalen nr 13 1948.
Amy Aaröe
En ung kvinna i fotografens studio i bikini. En stege fungerar som rekvisita. Det är Amy Aaröe (Anne-Marie Aaröe), född 20 maj 1925 som ändå lyckas le vackert i den obekväma situationen. Året är 1948. Hon filmdebuterade i Hasse Ekmans film Ombyte av tåg. Vid sidan av skådespelaryrket har hon varit direktör för filmbolaget Starfilm. Bilden publicerad på omslaget av tidningen Filmjournalen nr 13 1948.
Amy Aaröe
En ung kvinna i fotografens studio i bikini. En stege fungerar som rekvisita. Det är Amy Aaröe (Anne-Marie Aaröe), född 20 maj 1925 som ändå lyckas le vackert i den obekväma situationen. Året är 1948. Hon filmdebuterade i Hasse Ekmans film Ombyte av tåg. Vid sidan av skådespelaryrket har hon varit direktör för filmbolaget Starfilm. Bilden publicerad på omslaget av tidningen Filmjournalen nr 13 1948.
Amy Aaröe
En ung kvinna i fotografens studio i bikini. En stege fungerar som rekvisita. Det är Amy Aaröe (Anne-Marie Aaröe), född 20 maj 1925 som ändå lyckas le vackert i den obekväma situationen. Året är 1948. Hon filmdebuterade i Hasse Ekmans film Ombyte av tåg. Vid sidan av skådespelaryrket har hon varit direktör för filmbolaget Starfilm. Här pryder hon omslaget på tidningen Filmjournalen nr 13 1948. Bildnr KG269751
Amy Aaröe
En ung kvinna i fotografens studio i bikini. En stege fungerar som rekvisita. Det är Amy Aaröe (Anne-Marie Aaröe), född 20 maj 1925 som ändå lyckas le vackert i den obekväma situationen. Året är 1948. Hon filmdebuterade i Hasse Ekmans film Ombyte av tåg. Vid sidan av skådespelaryrket har hon varit direktör för filmbolaget Starfilm. Bilden publicerad på omslaget av tidningen Filmjournalen nr 13 1948.
Amy Aaröe
En ung kvinna i fotografens studio i bikini. En stege fungerar som rekvisita. Det är Amy Aaröe (Anne-Marie Aaröe), född 20 maj 1925 som ändå lyckas le vackert i den obekväma situationen. Året är 1948. Hon filmdebuterade i Hasse Ekmans film Ombyte av tåg. Vid sidan av skådespelaryrket har hon varit direktör för filmbolaget Starfilm. Bilden publicerad i Kristofferssons egen bok Hon kameran och jag 1955 på sidan 98 och på omslaget av tidningen Filmjournalen nr 13 1948.
På 1940-talet. En ung kvinna i fotografens studio i bikini. En stege fungerar som rekvisita. Det är Anne-Marie Aaröe, född 20 maj 1925 som ändå lyckas le vackert i den obekväma situationen. Året är 1948. Bilden publicerad i Kristofferssons egen bok Hon kameran och jag 1955 på sidan 98.
Egon Larsson , 1914-1989 , svensk skådespelare här stående till höger i scenkostym i uppsättningen av Blåjackor på Oscarsteatern i Stockholm 1951. En scen där insidan på ett klädskåp är prytt med bilder av halvnakna kvinnor, vilket inte var ovanligt i verklighetens logement. Till vänster Per Grundén. Publicerad i Filmjournalen nr 8 1951-
På 50-talet. Fotograf Kristofferssons bild på kvinnan i underkläder är tagen i en provisorisk miljö utanför fotostudion. Belysningen är välplacerad och belyser henne från alla sidor. En bild som för att vara tagen på 50-talet är rätt vågad. 1953
På 50-talet. Fotograf Kristofferssons bild på kvinnan är tagen i en provisorisk miljö utanför fotostudion. Belysningen är välplacerad och belyser hennes ansikte och bakgrund för att inte visa lite för mycket men ändå framhäva hennes figur. En bild som för att vara tagen på 50-talet är rätt vågad. 1953
På 50-talet. Fotograf Kristofferssons bild på kvinnan i underkläder är tagen i en provisorisk miljö utanför fotostudion. Belysningen är välplacerad och belyser hennes ansikte och bakgrund för att inte visa lite för mycket men ändå framhäva hennes figur. En bild som för att vara tagen på 50-talet är rätt vågad. 1953
Balettflickan Rigmor Dall ur Södra teaterns balett. Hon förtjänar extra pengar som filmstatist och modell och är här i en fotografs studio för en fotografering. Ljussättningen är avancerad och belyser endast en del av kvinnan och då underkläderna som sannolikt är föremål för uppmärksamheten. Sverige 1946
Balettflickan Rigmor Dall ur Södra teaterns balett. Hon förtjänar extra pengar som filmstatist och modell och är här i en fotografs studio för en fotografering. Ljussättningen är avancerad och belyser endast en del av kvinnan och då underkläderna som sannolikt är föremål för uppmärksamheten. Sverige 1946
Balettflickan Rigmor Dall ur Södra teaterns balett. Hon förtjänar extra pengar som filmstatist och modell och är här i en fotografs studio för en fotografering. Ljussättningen är avancerad och belyser endast en del av kvinnan och då underkläderna som sannolikt är föremål för uppmärksamheten. Sverige 1946
Fotostudio 1946. En fotograf arrangerar sin modell, danska dansösen Rigmor Dahl i fotostudion. Ljussättningen är avancerad och belyser endast en del av kvinnan och då underkläderna som sannolikt är föremål för uppmärksamheten. Bilden ursprungligen publicerad i tidningen Se 1946
Kvinna i fotostudio förr i tiden. En ung kvinna med långa slanka ben, står i en kort klänning och ler mot kameran. Hennes hår är uppsatt och nyfriserat och på fötterna har hon högklackade svarta skor. Sverige 1949