Sven Lindahl
(f. 1937)
Svensk journalist, nyhetsankare, kompositör och textförfattare.
Sven Lindahl är flygutbildad vid Stockholms Flygskola 1964–1965
Här tillsammans med sin fru Birgit 1969
Sven Lindahl
(f. 1937)
Svensk journalist, nyhetsankare, kompositör och textförfattare.
Sven Lindahl är flygutbildad vid Stockholms Flygskola 1964–1965
Här tillsammans med sin fru Birgit 1969
Sven Lindahl
(f. 1937)
Svensk journalist, nyhetsankare, kompositör och textförfattare.
Sven Lindahl är flygutbildad vid Stockholms Flygskola 1964–1965
Här tillsammans med sin fru Birgit 1969
Skådespelerskan Ulla Sallert, 1923-2018, och Anna-Lisa Ericson , 1913-2011.
SvD skriver den 2 maj (sidan 12) om att SAS inrättat turistklassplan med en prisnedsättning på 600 kronor och som skulle flyga under åtminstone de närmsta två månaderna. Första planet blev Sverre Viking (DC-6:a) som den 1 maj flög med 60 stolar mot vanliga 48. Sallert och Ericsson uppträdde som extra flygvärdinnor vid invigningspartyt på expedition 4 på Bromma. De två reste över på inbjudan av Gustaf Wally och skulle medverka bl.a. "vid ett televisionsprogram vid ankomsten av det första SAS-turistklassplanet till Idlewild i New York".
Bildreportage i tidningen Filmjournalen nr 20 1952 där rubriken lyder "Flygande ostkakor".
Skådespelerskan Ulla Sallert, 1923-2018, och Anna-Lisa Ericson , 1913-2011.
SvD skriver den 2 maj (sidan 12) om att SAS inrättat turistklassplan med en prisnedsättning på 600 kronor och som skulle flyga under åtminstone de närmsta två månaderna. Första planet blev Sverre Viking (DC-6:a) som den 1 maj flög med 60 stolar mot vanliga 48. Sallert och Ericsson uppträdde som extra flygvärdinnor vid invigningspartyt på expedition 4 på Bromma. De två reste över på inbjudan av Gustaf Wally och skulle medverka bl.a. "vid ett televisionsprogram vid ankomsten av det första SAS-turistklassplanet till Idlewild i New York".
Bilden publicerad i Filmjournalen nr 20 1952
Skådespelerskan Ulla Sallert, 1923-2018, och Anna-Lisa Ericson , 1913-2011.
SvD skriver den 2 maj (sidan 12) om att SAS inrättat turistklassplan med en prisnedsättning på 600 kronor och som skulle flyga under åtminstone de närmsta två månaderna. Första planet blev Sverre Viking (DC-6:a) som den 1 maj flög med 60 stolar mot vanliga 48. Sallert och Ericsson uppträdde som extra flygvärdinnor vid invigningspartyt på expedition 4 på Bromma. De två reste över på inbjudan av Gustaf Wally och skulle medverka bl.a. "vid ett televisionsprogram vid ankomsten av det första SAS-turistklassplanet till Idlewild i New York".
Skådespelerskan Ulla Sallert, 1923-2018, och Anna-Lisa Ericson , 1913-2011.
Här på Idlewild airport i New York som numera kallas John F. Kennedy International airport. De båda ska stanna i Usa en månad och enligt artikeln se teater och mer teater. Bilden publicerad i tidningen Filmjournalen nr 20 1952 där rubriken lyder "Flygande ostkakor".
Rut Berggren. Sveriges enda flygande servitris. Den flygintresserade Rut från Allsta i Sundsvall flyttade till Stockholm och tog flygcertifikat. I reportaget får man följa hennes berättelse när hon tar flygplanet till föräldrahemmet. Här på Bromma flygplats och Stockholms flygklubb där hon syns i flygplanets cockpit. Hon och mekanikern signalerar med det klassiska tummen upp tecknet. Ett bildreportage av Anders Svahn hos studio Kristoffersson publicerat i tidningen Se nr 20 1950. Historik om just det här flygplanet: SE-ARM
Typ: Auster J/1 Autocrat
c/n: 2044
Tillverkad år 1944
1946-07-05 Brittiskt LvB som SE-ARM, AB Hans Osterman, Stockholm
Interrimregistrering 1946-09-11 tom 1946-10-11
Registrerad 1947-01-24 Ostermans Aero AB, Stockholm (uthyrt till Aeroklubben i Göteborg 1947-01 till 1947-02 och 48-01)
1952-04-02 AB Stockholms Aero, Ulvsunda "6" (sjö)
Haveri 1953-09-11 mellan Skagern vid Skagersvi och Vänern, kraftledningskollision, fpl sjönk, rep.
1959-05-26 Gävlebygdens Flygklubb, Gävle
Haveri 1959-10-04 Moheds flygfält, kollision med bil vid starten, ff H G Nannesson rep.
Eo 1962-06-07 F E Bergman, Göteborg
1962-09-05 Flygverkstäderna i Norrtälje AB, Norrtälje
Avreg 1966-07-07 Såld till Norge, reg LN-KAH, brand 1972-11-06, rep. Återregistrerad 1975-11-17.
Rut Berggren. Sveriges enda flygande servitris. Den flygintresserade Rut från Allsta i Sundsvall flyttade till Stockholm och tog flygcertifikat på Stockholms flygklubb på Bromma. I reportaget får man följa hennes berättelse när hon tar flygplanet till föräldrahemmet. Väl framme ska familjen få en flygtur med henne och här dem stå i kö för att gå ombord. Ett bildreportage av Anders Svahn hos studio Kristoffersson publicerat i tidningen Se nr 20 1950.
Rut Berggren. Sveriges enda flygande servitris. Den flygintresserade Rut från Allsta i Sundsvall flyttade till Stockholm och tog flygcertifikat på Stockholms flygklubb på Bromma. I reportaget får man följa hennes berättelse när hon tar flygplanet till föräldrahemmet. Här syns hon på Bromma flygplats där hon fyller i och lämnar in sin färdplan för flygresan. Ett bildreportage av Anders Svahn hos studio Kristoffersson publicerat i tidningen Se nr 20 1950.
Rut Berggren. Sveriges enda flygande servitris. Den flygintresserade Rut från Allsta i Sundsvall flyttade till Stockholm och tog flygcertifikat på Stockholms flygklubb på Bromma. I reportaget får man följa hennes berättelse när hon tar flygplanet till föräldrahemmet. Väl framme ska familjen få en flygtur med henne och här syns Edvin kika in i flygmotorn. Ett bildreportage av Anders Svahn hos studio Kristoffersson publicerat i tidningen Se nr 20 1950.
Rut Berggren. Sveriges enda flygande servitris. Den flygintresserade Rut från Allsta i Sundsvall flyttade till Stockholm och tog flygcertifikat på Stockholms flygklubb på Bromma. I reportaget får man följa hennes berättelse när hon tar flygplanet till föräldrahemmet. Väl framme ska familjen få en flygtur med henne men hennes syster Anna-Lisa, hennes mamma och Edvin med sonen Svante, var lite tveksamma om de vill upp, de tyckte att planet såg bräckligt ut. Ett bildreportage av Anders Svahn hos studio Kristoffersson publicerat i tidningen Se nr 20 1950.
Rut Berggren. Sveriges enda flygande servitris. Den flygintresserade Rut från Allsta i Sundsvall flyttade till Stockholm och tog flygcertifikat på Stockholms flygklubb på Bromma. I reportaget får man följa hennes berättelse när hon tar flygplanet till föräldrahemmet. Väl framme får familjen en flygtur och cirklar över föräldrahemmet på fyra hundra meters höjd. Ett bildreportage av Anders Svahn hos studio Kristoffersson publicerat i tidningen Se nr 20 1950. Bilden godkänd av Försvarsstaben.
Rut Berggren. Sveriges enda flygande servitris. Den flygintresserade Rut från Allsta i Sundsvall flyttade till Stockholm och tog flygcertifikat på Stockholms flygklubb på Bromma. I reportaget får man följa hennes berättelse när hon tar flygplanet till föräldrahemmet. Väl framme ska familjen få en flygtur med henne och här syns Ruts mamma ta plats i planet. Ett bildreportage av Anders Svahn hos studio Kristoffersson publicerat i tidningen Se nr 20 1950.
Flyghistoria. Två piloter från det svenska flygbolaget ABA, AB Aerotransport står nedanför sitt flygplan och ser på klockorna. Kanske de är noga med att inte missa avgångstiden. ABA flygbolag uppgick i SAS 1948. En av flygbolagets första piloter var tysken Hermann Göring som flög för dem under en kort tid. Efter andra världskriget hade flygbolaget reguljära linjer till Paris och Oslo. Sverige 1946