En ung kvinna sitter i en öppen sportbil av modell Jaguar XK120 vid Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Det är vänstertrafik och i luften syns elektriska ledningar som matar ström till trådbussen som kommer åkande i bakgrunden. Bilen en Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar.
Hon vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra.
1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Platsen är Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Bakom bilen syns Flygarmonumentet, en skulptur av Carl Milles som invigdes på platsen den 15 maj 1931. Verket var en gåva från Svenska Aeronautiska sällskapet till minne över de svenska luftfartspionjärerna. Ett gäng nyfikna pojkar står och ser på. on vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Platsen är Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Bakom bilen syns Flygarmonumentet, en skulptur av Carl Milles som invigdes på platsen den 15 maj 1931. Verket var en gåva från Svenska Aeronautiska sällskapet till minne över de svenska luftfartspionjärerna. Ett gäng nyfikna pojkar står och ser på. on vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Platsen är Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Bakom bilen syns Flygarmonumentet, en skulptur av Carl Milles som invigdes på platsen den 15 maj 1931. Verket var en gåva från Svenska Aeronautiska sällskapet till minne över de svenska luftfartspionjärerna. Ett gäng nyfikna pojkar står och ser på. on vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatsen väntar människor på bussen. Buss 32 som trafikerar linjen Fleminggatan-Fridhemsplan har stannat och människor har börjat gå på bussen. Bussen drevs av el och kallades trådbuss. Stockholm 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatsen väntar människor på bussen. Buss 32 som trafikerar linjen Fleminggatan-Fridhemsplan har stannat och människor har börjat gå på bussen. Bussen drevs av el och kallades trådbuss. Stockholm 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatser väntar människor på bussen. Bussarna nr 30, 32, 41, 42 och 44 stannar vid hållplatsen. Stockholm 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatsen väntar människor på bussen. Buss 32 som trafikerar linjen Fleminggatan-Fridhemsplan har stannat och människor har börjat gå på bussen. Bussen drevs av el och kallades trådbuss. Stockholm 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatsen väntar människor på bussen. Buss 32 som trafikerar linjen Fleminggatan-Fridhemsplan har stannat och människor har börjat gå på bussen. Bussen drevs av el och kallades trådbuss. Stockholm 1953
Rindögatan i Stockholm 1948. En gata i stadsdelen Ladugårdsgärdet. Bilden tagen uppifrån ett av husen där vyn över gatan visar parkerade bilar och människor som promenerar. En tobaksaffär syns på ett av husen till vänster. detaljer om bilarna som syns parkerade längs gatan från vänster. Ford Super De Luxe -46, Chevrolet Master De Luxe -38, Mercury 8 -39, Ford V8 De Luxe -39, Chrysler Airflow-36, Ford V8 Standard -37, Citroën Berline 11, Hillman Minx -39 eller 46-48, Rover 12 -39 eller 46-48, Volvo PV 51 -37/38, Skoda Popular 1100 -46?, Hansa 1100 -37-39. Parkerad på motsatt sida Opel Kapitän Coach -39/40 den sällsynta tvådörrars. På väg nedför gatan, Chevrolet Imperial -39. Längre ned på vänster sida en Ford V8 Standard Tudor -37.
Några av bilarna en lapp i vindrutan för att visa dispens att få köra på söndagar, det var en kort ransonering av bränsle under 1948.
Rindögatan i Stockholm 1948. En gata i stadsdelen Ladugårdsgärdet. Bilden tagen uppifrån ett av husen där vyn över gatan visar parkerade bilar och människor som promenerar. En tobaksaffär syns på ett av husen till vänster.
detaljer om bilarna som syns parkerade på gatan:
Parkerade längs gatan från vänster. Ford Super De Luxe -46, Chevrolet Master De Luxe -38, Mercury 8 -39, Ford V8 De Luxe -39, Chrysler Airflow-36, Ford V8 Standard -37, Citroën Berline 11, Hillman Minx -39 eller 46-48, Rover 12 -39 eller 46-48, Volvo PV 51 -37/38, Skoda Popular 1100 -46?, Hansa 1100 -37-39. Parkerad på motsatt sida Opel Kapitän Coach -39/40 den sällsynta tvådörrars. På väg nedför gatan, Chevrolet Imperial -39. Längre ned på vänster sida en Ford V8 Standard Tudor -37.
Några av bilarna en lapp i vindrutan för att visa dispens att få köra på söndagar, det var en kort ransonering av bränsle under 1948.
Rindögatan i Stockholm 1948. En gata i stadsdelen Ladugårdsgärdet. Bilden tagen uppifrån ett av husen där vyn över gatan visar parkerade bilar och människor som promenerar. En tobaksaffär syns på ett av husen till vänster. En trådbuss på linje 41 passerar i gatukorsningen i bakgrunden.
detaljer om bilarna som syns parkerade på gatan:
Parkerade längs gatan från vänster. Ford Super De Luxe -46, Chevrolet Master De Luxe -38, Mercury 8 -39, Ford V8 De Luxe -39, Chrysler Airflow-36, Ford V8 Standard -37, Citroën Berline 11, Hillman Minx -39 eller 46-48, Rover 12 -39 eller 46-48, Volvo PV 51 -37/38, Skoda Popular 1100 -46?, Hansa 1100 -37-39. Parkerad på motsatt sida Opel Kapitän Coach -39/40 den sällsynta tvådörrars. På väg nedför gatan, Chevrolet Imperial -39. Längre ned på vänster sida en Ford V8 Standard Tudor -37.
Några av bilarna en lapp i vindrutan för att visa dispens att få köra på söndagar, det var en kort ransonering av bränsle under 1948.
Stureplan 1958. En översiktsbild över Stureplan där ett myller av trafik passerar på gatorna. Spårvagnar stannar för att ta upp passagerare. Det är vänstertrafik och det är köer på gatorna runt Stureplan. En Vespa krånglar sig mellan bussen och en Vauxhall Cresta. Året är 1958
Stureplan 1958. En översiktsbild över Stureplan där ett myller av trafik passerar på gatorna. Spårvagnar stannar för att ta upp passagerare. Klassiska trådbussar trafikerar gatorna, drivna av elektricitet från ledningar över bussen. Det är vänstertrafik och det är köer på gatorna runt Stureplan. Klassiska Volvobilarna Amazon och PV444 syns tillsammans med andra småbilar av tidsenlig typ. En man på en Lambretta syns närmast. Året är 1958
Stockholm 1954. Människor har samlats runt en man som säljer rakblad. Bilden publicerad i tidningen Se nr 37 1954 med bildtexten: " Mina damer, mina herrar, här har vetenskapen funderat i århundraden hur dom skulle bära sej åt för att klyva atomer. Dom skulle ha vänt sej till mej, jag skulle hjälpt dom, med samtidens bästa rakblad. En klicka så vass att när den läggs i ett glas mjölk, skär sej innehållet i glaset. Tie före en krona.
Stockholm den 7 Maj 1945. Tyskland har kapitulerat och människor firar Fred i Europa och Andra världskrigets slut. Stockholms gator är fyllda med firande människor, gamla som unga, som nåtts av det glädjande beskedet, och dekorerat sig med nordiska flaggor. Här på Kungsgatan i centrala Stockholm syns den norsk-svenska skådespelaren Lauritz Falk i sin öppna bil prydd med norska flaggan. Han flyttade till Sverige under tiden för det andra världskriget när nazityskland ockuperade Norge.
Torghandel 1930. Hötorget i centrala Stockholm med en kvinna vid ett marknadsstånd med färsk strömming och annan fisk som hon säljer i lådor framför sig.
Torghandel 1918. Hötorget i centrala Stockholm med ett marknadsstånd som är välfyllt med blommor inför den stundande påskhelgen. Påskliljor, narcisser, tulpaner och påskris synligt i en korg överst. En kvinna i svart jacka och kjol står och handlar en bukett.
Stockholm 1953. Dagen övergår i kväll och neonskyltarna längs med husfasaderna på Kungsgatan och nere på Stureplan lyser upp. Närmast biograf Rigoletto med sin klassiska neonskylt. Det är vänstertrafik. Stockholm 1953
Stockholm 1953. Dagen övergår i kväll och neonskyltarna längs med husfasaderna på Kungsgatan och nere på Stureplan lyser upp. Närmast biograf Rigoletto med sin klassiska neonskylt. Det är vänstertrafik. Stockholm 1953
Stockholm 1954. Ett bildreportage i tidningen Se nr 37 1954 med rubriken Staden.
Reportaget beskriver i Kristofferssons bilder Stockholm och stockholmarna i bilder publicerade på fyra uppslag.
Stockholm Stureplan 1949
Människor står och väntar på bussen på busshållsplatsen,
I bakgrunden Bångska palatset, Stockholms mest attraktiva och dyra reklamplats. En spårvagn syns på Stureplan som då var något av en knutpunkt för kollektivtrafiken.