På 1970-talet. En skolklass sitter i bänkarna under en lektion med en kvinnlig lärare. En overhead apparat står längst fram, en vanlig apparat i klassrummen vid tiden som visade på duken den genomskinliga bild man la på.
Sverige 1970-tal
På 1970-talet. En skolklass sitter i bänkarna under en lektion med en kvinnlig lärare. En overhead apparat står längst fram, en vanlig apparat i klassrummen vid tiden som visade på duken den genomskinliga bild man la på.
Sverige 1970-tal
På 1970-talet. En skolklass sitter i bänkarna under en lektion med en kvinnlig lärare. En overhead apparat står längst fram, en vanlig apparat i klassrummen vid tiden som visade på duken den genomskinliga bild man la på.
Sverige 1970-tal
På 1970-talet. En skolklass sitter i bänkarna under en lektion och sträcker upp händerna och vill svara på lärarinnans fråga. En overhead apparat står längst fram, en vanlig apparat i klassrummen vid tiden som visade på duken den genomskinliga bild man la på.
Sverige 1970-tal
John Elfström, 1902-1981, främst känd i rollen som Åsa-Nisse. Här under en teknisk genomgång av hur en personbil fungerar. Kanske som en del i en körkortsutbildning eller allmän kunskap om hur en bil fungerar. En man agerar lärare och med en pekpinne ser han ut att förklara de olika delarna i bilmotorn. 1947
På 1950-talet. Ett arrangemang pågår där barn får lära sig hur man uppför sig i trafiken och kör runt på gator och runt hörn med tre-hjuliga cyklar. En tidstypisk bensinstation finns förstås med och en tonårstjej syns agera serviceperson där flickan stannat med sin trehjuling.
Under 1950-talet var cykeltillverkaren Monark en av de stora inom sitt område. De tillverkade tusentals cyklar men insåg också sitt ansvar att göra det säkrare för barnen i trafiken. Monark startade en egen trafikskola för barn i början av 1950-talet. Den blev landsomfattande inom bara några år. Skolor fick trafikundervisningsmaterial, en låda med små hus och gator som tillsammans bildade kvarter. Man fick tillgång till trampbilar, trehjulingar och vägmärken som användes utomhus då barnen fick visa vad de lärt sig. Beviset på att man tagit till sig de nya trafikkunskaperna var att varje barn fick ett eget körkort. Bilden är tagen på Barntrafikskolan på Fredriksdal i Helsingborg som startades samma år bilden är tagen.
Bilden tagen i samband med trafikundervisning och inspelning av en kortfilm om trafikuppfostran för barn. Sverige 1958
På 1950-talet. En pappa med sina två barn har byggt upp något som ska likna gator, bilar och fotgängare i ett rum där syftet är att lära barnen mer om hur man uppför sig i trafiken.
Under 1950-talet var cykeltillverkaren Monark en av de stora inom sitt område. De tillverkade tusentals cyklar men insåg också sitt ansvar att göra det säkrare för barnen i trafiken. Monark startade en egen trafikskola för barn i början av 1950-talet. Den blev landsomfattande inom bara några år. Skolor fick trafikundervisningsmaterial, en låda med små hus och gator som tillsammans bildade kvarter. Man fick tillgång till trampbilar, trehjulingar och vägmärken som användes utomhus då barnen fick visa vad de lärt sig. Beviset på att man tagit till sig de nya trafikkunskaperna var att varje barn fick ett eget körkort.
Bilden tagen i samband med trafikundervisning och inspelning av en kortfilm om trafikuppfostran för barn. Sverige 1958
På 1950-talet. Ett arrangemang pågår där barn får lära sig hur man uppför sig i trafiken.
Under 1950-talet var cykeltillverkaren Monark en av de stora inom sitt område. De tillverkade tusentals cyklar men insåg också sitt ansvar att göra det säkrare för barnen i trafiken. Monark startade en egen trafikskola för barn i början av 1950-talet. Den blev landsomfattande inom bara några år. Skolor fick trafikundervisningsmaterial, en låda med små hus och gator som tillsammans bildade kvarter. Man fick tillgång till trampbilar, trehjulingar och vägmärken som användes utomhus då barnen fick visa vad de lärt sig. Beviset på att man tagit till sig de nya trafikkunskaperna var att varje barn fick ett eget körkort.
Bilden tagen i samband med trafikundervisning och inspelning av en kortfilm om trafikuppfostran för barn. Sverige 1958
På 1950-talet. En pappa med sina två barn har byggt upp något som ska likna gator, bilar och fotgängare i ett rum där syftet är att lära barnen mer om hur man uppför sig i trafiken.
Under 1950-talet var cykeltillverkaren Monark en av de stora inom sitt område. De tillverkade tusentals cyklar men insåg också sitt ansvar att göra det säkrare för barnen i trafiken. Monark startade en egen trafikskola för barn i början av 1950-talet. Den blev landsomfattande inom bara några år. Skolor fick trafikundervisningsmaterial, en låda med små hus och gator som tillsammans bildade kvarter. Man fick tillgång till trampbilar, trehjulingar och vägmärken som användes utomhus då barnen fick visa vad de lärt sig. Beviset på att man tagit till sig de nya trafikkunskaperna var att varje barn fick ett eget körkort.
Bilden tagen i samband med trafikundervisning och inspelning av en kortfilm om trafikuppfostran för barn. Sverige 1958
På 1950-talet. Ett arrangemang pågår där barn får lära sig hur man uppför sig i trafiken och kör runt på gator och runt hörn med tre-hjuliga cyklar. Här syns två barn ta kurvan och håller ut handen för att signalera att de ska svänga.
Under 1950-talet var cykeltillverkaren Monark en av de stora inom sitt område. De tillverkade tusentals cyklar men insåg också sitt ansvar att göra det säkrare för barnen i trafiken. Monark startade en egen trafikskola för barn i början av 1950-talet. Den blev landsomfattande inom bara några år. Skolor fick trafikundervisningsmaterial, en låda med små hus och gator som tillsammans bildade kvarter. Man fick tillgång till trampbilar, trehjulingar och vägmärken som användes utomhus då barnen fick visa vad de lärt sig. Beviset på att man tagit till sig de nya trafikkunskaperna var att varje barn fick ett eget körkort. Bilden är tagen på Barntrafikskolan på Fredriksdal i Helsingborg som startades samma år bilden är tagen. Polismannen som syns heter Rittinge och ska ha varit den som tog inititiv till projektet.
Bilden tagen i samband med trafikundervisning och inspelning av en kortfilm om trafikuppfostran för barn. Sverige 1958
På 1950-talet. Ett arrangemang pågår där barn får lära sig hur man uppför sig i trafiken och kör runt på gator och runt hörn med tre-hjuliga cyklar. En tidstypisk bensinstation finns förstås med och en tonårstjej syns agera serviceperson där flickan stannat med sin trehjuling.
Under 1950-talet var cykeltillverkaren Monark en av de stora inom sitt område. De tillverkade tusentals cyklar men insåg också sitt ansvar att göra det säkrare för barnen i trafiken. Monark startade en egen trafikskola för barn i början av 1950-talet. Den blev landsomfattande inom bara några år. Skolor fick trafikundervisningsmaterial, en låda med små hus och gator som tillsammans bildade kvarter. Man fick tillgång till trampbilar, trehjulingar och vägmärken som användes utomhus då barnen fick visa vad de lärt sig. Beviset på att man tagit till sig de nya trafikkunskaperna var att varje barn fick ett eget körkort. Bilden är tagen på Barntrafikskolan på Fredriksdal i Helsingborg som startades samma år bilden är tagen.
Bilden tagen i samband med trafikundervisning och inspelning av en kortfilm om trafikuppfostran för barn. Sverige 1958
På 1950-talet. Ett arrangemang pågår där barn får lära sig hur man uppför sig i trafiken och kör runt på gator och runt hörn med tre-hjuliga cyklar och trampbilar. Pojken tycker det är roligt att Mitt i gatan stå likt en trafikpolis och ser hemtam ut när han dirigerar trafiken med tydliga tecken med händerna. Han har för uppgiftens skull fått låna en polismössa och handskar.
Under 1950-talet var cykeltillverkaren Monark en av de stora inom sitt område. De tillverkade tusentals cyklar men insåg också sitt ansvar att göra det säkrare för barnen i trafiken. Monark startade en egen trafikskola för barn i början av 1950-talet. Den blev landsomfattande inom bara några år. Skolor fick trafikundervisningsmaterial, en låda med små hus och gator som tillsammans bildade kvarter. Man fick tillgång till trampbilar, trehjulingar och vägmärken som användes utomhus då barnen fick visa vad de lärt sig. Beviset på att man tagit till sig de nya trafikkunskaperna var att varje barn fick ett eget körkort. Bilden är tagen på Barntrafikskolan på Fredriksdal i Helsingborg som startades samma år bilden är tagen.
Bilden tagen i samband med trafikundervisning och inspelning av en kortfilm om trafikuppfostran för barn. Sverige 1958
På 1950-talet. Ett arrangemang pågår där barn får lära sig hur man uppför sig i trafiken och kör runt på gator och runt hörn med tre-hjuliga cyklar. Här barn redo att starta trafkövningen.
Under 1950-talet var cykeltillverkaren Monark en av de stora inom sitt område. De tillverkade tusentals cyklar men insåg också sitt ansvar att göra det säkrare för barnen i trafiken. Monark startade en egen trafikskola för barn i början av 1950-talet. Den blev landsomfattande inom bara några år. Skolor fick trafikundervisningsmaterial, en låda med små hus och gator som tillsammans bildade kvarter. Man fick tillgång till trampbilar, trehjulingar och vägmärken som användes utomhus då barnen fick visa vad de lärt sig. Beviset på att man tagit till sig de nya trafikkunskaperna var att varje barn fick ett eget körkort. Bilden är tagen på Barntrafikskolan på Fredriksdal i Helsingborg som startades samma år bilden är tagen.
Bilden tagen i samband med trafikundervisning och inspelning av en kortfilm om trafikuppfostran för barn. Sverige 1958