• SC264092.jpg
    SC
    Den första produktionsbilen från Volvo lämnar fabriken. Klockan är strax efter 10 den 14 april 1927, och denna Skärtorsdag är sannolikt det mest betydelsefulla dagen i biltillverkaren Volvos historia. Hilmer Johansson med titeln försäljningsdirektör syns bakom ratten när han kör ut den nya Volvobilen genom fabriksporten i Lundby i Göteborg. Volvo lanserade 1927 bilen som hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn och 4 betyder fyra cylindrar och kallades för Jakob. Den första massproducerade svenska bilen var en ganska konventionell konstruktion med influenser från amerikansk bildesign med en träram av ask, en 28 hästkrafters 1,9-liters sidventilsmotor och hjul med träekrar. Mekaniska bromsar men endast på bakhjulen och tre växlar framåt. Endast en färgkombination fanns tillgänglig: mörkblå med svarta fram- och bakskärmar. 1000 bilar av modellen var planerade att byggas, hälften öppna och hälften med täckt kaross, men bara 205 egentliga ÖV4 byggdes. Tio provbilar byggdes redan 1926, där den första stod klar den 24 april då Jakob hade namnsdag. Därav smeknamnet. Egentligen skulle presentationen och visningen av den första bilen ske dagen innan, den 13 april. Men fick skjutas på en dag då man upptäckte att differentialen i bakaxeln var felmonterad. Bilen gick då istället baklänges när ettans växel lades i. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar. Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en denna nya svensk personbil som blev början till nuvarande Volvo. I Dalarna satt den biltokige konstnären Helmer MasOlle och han fick uppdraget att formge karossen på den första Volvo-bilen ÖV4 1927. Helmer MasOlle formgav även det fortfarande klassiska Volvo emblemet som fortfarande återfinns på fronten på alla Volvobilar: En snedställd diagonal och symbolen för järn, även kallad marstecknet. Det symboliserade den svenska expertisen, kvalitet och svenskt stål.
    Genre
    Sverige
    Svensk
    Svenska
    Retro
    Bilder från förr
    Historisk
    Historiska
    Historiskt
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiskt
    Nostalgiska
    Gammal
    Gamla
    Förr i tiden
    Svenskt
    Bild
    Bilder
    Dåtiden
    Dåtidens
    Kändisar
    Känd
    Kända
    Man
    Män
    Person
    Personer
    Näringslivshistoria
    Volvo
    Berömd
    Berömda
    Volvobil
    Volvobilar
    Volvobilen
    Gustaf Larson
    Bilhistoria
    Bilindustri
    Bilindustrin
    Bilkonstruktion
    Volvo ÖV 4
    20-tal
    20-tals
    20-talet
    1920-tal
    1920-tals
    1920-talet
    1927
    Tjugotal
    Tjugotalet
    Tjugotals
    Bil
    Bilar
    Bilmodell
    Bilmodeller
    Larson
    Bilfabrik
    Bilfabriker
    Chassi
    Bilchassi
    Biltillverkning
    Fordon
    Företag
    Monteringsband
    Rullande band
    Löpande band
    Historiska händelser
    Göteborg
    Fabrik
    Fabriker
    Människor
    Den första Volvon
    Den första Volvobilen
  • SC233026.jpg
    SC
    Bilhistoria. Här fabriken och chassit till den bil som Volvo lanserade 1927 med hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar. Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en denna nya svensk personbil som blev början till nuvarande Volvo.
    Genre
    Sverige
    Svensk
    Svenska
    Retro
    Bilder från förr
    Historisk
    Historiska
    Historiskt
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiskt
    Nostalgiska
    Gammal
    Gamla
    Förr i tiden
    Svenskt
    Bild
    Bilder
    Dåtiden
    Dåtidens
    Kändisar
    Känd
    Kända
    Man
    Män
    Person
    Personer
    Näringslivshistoria
    Volvo
    Berömd
    Berömda
    Volvobil
    Volvobilar
    Volvobilen
    Gustaf Larson
    Bilhistoria
    Bilindustri
    Bilindustrin
    Bilkonstruktion
    Volvo ÖV 4
    20-tal
    20-tals
    20-talet
    1920-tal
    1920-tals
    1920-talet
    1927
    Tjugotal
    Tjugotalet
    Tjugotals
    Bil
    Bilar
    Bilmodell
    Bilmodeller
    Larson
    Bilfabrik
    Bilfabriker
    Chassi
    Bilchassi
    Biltillverkning
    Fordon
    Företag
    Monteringsband
    Rullande band
    Löpande band
  • SC233027.jpg
    SC
    Bilhistoria. Här den bil som Volvo lanserade 1927 med hade arbetsnamnet Larson. Den skulle sedermera få modellbeteckningen Volvo ÖV 4 1927. ÖV betyder öppen vagn. Kostnaden för bilen då var 4800 kronor och försäljningen gick trögt. Första året 1927 såldes bara 297 bilar. Gustaf Larson. 1887-1968. Svensk civilingenjör och verksam inom bilföretaget Volvo som dess vice verkställande direktör och teknisk chef från det att bolaget grundades 1926. Tillsammans med Assar Gabrielsson inledde han diskussioner om att ta fram en denna nya svensk personbil som blev början till nuvarande Volvo.
    Genre
    Sverige
    Svensk
    Svenska
    Retro
    Bilder från förr
    Historisk
    Historiska
    Historiskt
    Nostalgi
    Nostalgisk
    Nostalgiskt
    Nostalgiska
    Gammal
    Gamla
    Förr i tiden
    Svenskt
    Bild
    Bilder
    Dåtiden
    Dåtidens
    Kändisar
    Känd
    Kända
    Man
    Män
    Person
    Personer
    Näringslivshistoria
    Volvo
    Berömd
    Berömda
    Volvobil
    Volvobilar
    Volvobilen
    Gustaf Larson
    Bilhistoria
    Bilindustri
    Bilindustrin
    Bilkonstruktion
    Volvo ÖV 4
    20-tal
    20-tals
    20-talet
    1920-tal
    1920-tals
    1920-talet
    1927
    Tjugotal
    Tjugotalet
    Tjugotals
    Bil
    Bilar
    Bilmodell
    Bilmodeller
    Larson
    20s
    1920s
    Twenties
    Men
    Business history
    Corporate history