Män vid filmprojektor. En man vid en filmprojektor har ögonen på filmduken där filmen visas och har ena handen på projektorns lins. Det var nödvändigt att justera linsen så att filmen fick bra skärpa på den vita duken. Sannolikt är filmvisningen en del av en föreläsning eller kurs som kursledaren reste runt med. Filmen är utan ljud och under projektorn står en resväska med en grammofon som återgav ljudet separat. Sverige 1940-tal
Vedspis förr i tiden. Interiör från ett äldre kök där en kvinna håller en kastrull och rör om i innehållet med ena handen. En fläns på kastrullens utsida passar i hålet i vedspisens överdel. Om man använde en större eller mindre kastrull tog man bort eller satte tillbaka spisringarna så dom passade. Det är förklaringen till att många kokkärl från den här tiden är så sotiga i botten. Dom stod inte på spisen som dom gör nu utan hade direkt kontakt med elden i spisen. Sverige 1940-tal
Skivbolag förr. En ung man vid skivbolaget Parlophone håller upp två skivor för fotografen. Innan det blev viktigt med skivomslag och säljande omslagsbilder, var skivomslaget oftast en reklamplats för skivbolaget eller skivaffären eller som musikhandeln som det kallades. Engelska Parlophone var det skivbolag som Beatles spelade in sina första skivor på och som i många år hade försäljningsrekordet av antalet sålda Beatles skivor. Sverige 1940-tal
Par äter förr i tiden. Ett par där mannen sitter i sin uniform vid matbordet och äter. Det är uppdukat med fläsk, potatis, inlagd gurka och ett brödfat. Kanske kan hennes höjda varnande finger tolkas som om att han inte ska ta mer än en gurka i dessa kristider. En radioapparat står också på bordet och under andra världskriget en viktig del av vardagen där nyheter om kriget sändes dygnet runt.
Soldaten är förmodligen på permission under några dagar för att sedan återgå till sin beredskapsplats. Det är herr och fru Thorelli som bor tillsammans i en stuga i Björliden i Abisko. Bilden publicerad i ett bildreportage i Se nr 15 1943
Sveriges första bil med förbränningsmotor byggdes år 1897 av Scania-Vabis.
Här på provtur med konstruktören Gustaf Eriksson vid ratten. Åkvagn kallades de första bilarna och hans skapelse blev ingen succé när den var ny. Den klarade bara provturerna och kom aldrig ut på vägarna.
Med sig i bilen var ingenjör Carl Severin, bokhållare John Bock och kamrer Robert Bergström.
Bilen startades med höga smällar och kördes ca 100 meter innan den tvärstannade. Bilen sköts på och startade på nytt, då i full fart och helt okontrollerat varvid färden slutade emot kvarnväggen. Det var troligtvis den första bilolyckan i Sverige och den skedde på Bruksgatan i Surahammar. Alla passagerare var tack och lov oskadda. Efter krocken byggdes bilen om och motorn placerades nu under bilen och den blev också bensindriven. Gustaf Eriksson fortsatte att utveckla bilen och när det återigen var dags för en provtur fanns nu majoren med som passagerare. Bilturen som nu gick till Alslätra och tillbaka hade major Petterssons hästdroska i släptåg för säkerhetss skull. Det påstods att bilen kom upp i en hastighet av 17 km/tim. När ekipaget var tillbaka vid bruket efter en skumpig tur, vände sig Gustaf nöjt till majoren och frågade vad han tyckte och majoren svarade: "Inte fan förstår jag mig på bilens goda egenskaper, men nog ryker den förbannat bra." Ur boken "Sura en historiska vandring".
Par dricker kaffe vid teven. Hon med en tidstypisk 1960-tals frisyr kallad Beehive eller bikupan. En av de mest kända frisyrerna från 1960-talet där målet var att skapa så högt hår som möjligt och lämna en naken och elegant hals. En arrangerad bild men som ändå speglar 60-talets mode, möbler och livsstil väl. Sverige 1960-tal