Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Två unga män med en filmkamera är uppflugna på koppartaket till Stadshustornet. Den lätta och mindre filmkameran som används är monterad på ett stativ. Mannen bakom kameran i basker är filmfotograf Kurt Jonsson, 1921-1958, huvudsak verksam i filmbolaget Sandrews. Regissör Per Gunvall syns peka. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Året är 1946 och utsikten över Stockholm den vackra sommardagen är fin. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Två unga män med en filmkamera är uppflugna på koppartaket till Stadshustornet. Den lätta och mindre filmkameran som används är monterad på ett stativ. Mannen bakom kameran i basker är filmfotograf Kurt Jonsson, 1921-1958, huvudsak verksam i filmbolaget Sandrews. Regissör Per Gunvall syns peka. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Den lätta och mindre filmkameran som används är monterad på ett stativ. Mannen framför kameran är filmens regissör Per Gunvall. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947. Filmens regissör Per Gunvall syns inte vara särskilt höjdrädd står på avsatsen på Stadshustornet och ser ut över Stockholm och pekar.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947. Filmens regissör Per Gunvall syns inte vara särskilt höjdrädd och det ser ut som han klättrar i en liten lucka i Stadshustornet för att ta sig in eller ut i samband med inspelningen.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947. Filmens regissör Per Gunvall syns inte vara särskilt höjdrädd står på avsatsen på Stadshustornet och måttar med händerna såsom filmfolk gör för att skapa sig en uppfattning om hur beskärningen av scenen han måttar kommer se ut på filmduken.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947. Filmens regissör Per Gunvall syns inte vara särskilt höjdrädd och han syns ha stått på en avsats utanför utkiksbalkongen högt upp i Stadshustornet och får för säkerhets skulle hjälp att ta sig i säkerhet.
Djärv filmning på taket till Stadhustornet i Stockholm på 1940-talet. Två unga män med en filmkamera är uppflugna på koppartaket till Stadshustornet. Den lätta och mindre filmkameran som används är monterad på ett stativ. Mannen bakom kameran i basker är filmfotograf Kurt Jonsson, 1921-1958, huvudsak verksam i filmbolaget Sandrews. Regissör Per Gunvall syns peka. Året är 1946. Bilden tagen i samband med inspelningen av kortfilmen och dokumentären Hu! En kortfilmstripp bland raska gossar och jobb med risker som hade sverigepremiär den 15 februari 1947. Plåtslagare syns arbeta på Stadshusets tak. Ett reportage publicerat i tidningen Filmjournalen nr 24 1946.
Kök förr i tiden. Ung man vid Electrolux första diskmaskin, bänkdiskmaskinen D19, kallad Runda burken som började tillverkas 1959, och kostade då 410 kr plus oms. Diskmaskinen fanns i produktion fram till 1973 och producerades i 50000 exemplar. Sverige 1950-1960-tal
Monark mopeder. En bild tagen på en moped lik Monark modell M51 på Monarks fabriksområde i Varberg. Mopeden är fastmonterad i en anordning och körs på en rund bana för att testa den. Året är 1956.
Testbanan kallades av Monarkfabriken för Karusellen. Man testade mopederna stickprovsmässigt i uthållighetsprov och de fick rulla 70 mil per dygn för att testa motorerna och avslutades inte förrän motorn var reparationsfärdig. Ingenjör Gösta Lövgren var chef.
Monark mopeder. En bild tagen på en moped lik Monark modell M51 på Monarks fabriksområde i Varberg. Mopeden är fastmonterad i en anordning och körs på en rund bana för att testa den. Året är 1956.
Testbanan kallades av Monarkfabriken för Karusellen. Man testade mopederna stickprovsmässigt i uthållighetsprov och de fick rulla 70 mil per dygn för att testa motorerna och avslutades inte förrän motorn var reparationsfärdig. Ingenjör Gösta Lövgren var chef.
Monark mopeder. En bild tagen på en moped lik Monark modell M51 på Monarks fabriksområde i Varberg. Mopeden är fastmonterad i en anordning och körs på en rund bana för att testa den. Året är 1956.
Testbanan kallades av Monarkfabriken för Karusellen. Man testade mopederna stickprovsmässigt i uthållighetsprov och de fick rulla 70 mil per dygn för att testa motorerna och avslutades inte förrän motorn var reparationsfärdig. Ingenjör Gösta Lövgren var chef.
Mopeder från förr. En ung kvinna sitter på företaget Monarks nya produkt Monarscoot som presenteras för pressen 1956. En av dåtidens mopeder som utseendemässigt utmärker sig och har ett vespa likt utseende. Monarscoot tillverkades av Monark i Varberg mellan åren 1957 och 1969. Kvinnan är fotomodellen och sedermera skådespelaren Ann-Mari Adamsson, 1934-2011. Gift med skådespelaren Nils Eklund. Under dessa åren på 1950-talet presenterades hon som Monark-flickan. Mannen heter Gustav Emil Olsson, Monarks chefsingenjör.
Mopeder från förr. En ung kvinna sitter på företaget Monarks nya produkt Monarscoot som presenteras för pressen 1956. En av dåtidens mopeder som utseendemässigt utmärker sig och har ett vespa likt utseende. Monarscoot tillverkades av Monark i Varberg mellan åren 1957 och 1969. Kvinnan är fotomodellen och sedermera skådespelaren Ann-Mari Adamsson, 1934-2011. Gift med skådespelaren Nils Eklund. Under dessa åren på 1950-talet presenterades hon som Monark-flickan.
Mopeder från förr. En ung kvinna sitter på företaget Monarks nya produkt Monarscoot som presenteras för pressen 1956. En av dåtidens mopeder som utseendemässigt utmärker sig och har ett vespa likt utseende. Monarscoot tillverkades av Monark i Varberg mellan åren 1957 och 1969. Kvinnan är fotomodellen och sedermera skådespelaren Ann-Mari Adamsson, 1934-2011. Gift med skådespelaren Nils Eklund. Under dessa åren på 1950-talet presenterades hon som Monark-flickan.
Gå på styltor på 1950-talet. Skådespelerskan AnnaLisa Ericson syns inte riktigt behärska tekniken att balansera på styltorna utan får hjälp på traven av en man som stadgar upp. Trots hjälpen verkar hon förskräckt över upplevelsen eller så har hon extrem höjdskräck. Året är 1956
Styltor förr. Birger Malmsten , 1920-1991 , och Doris Svedlund, 1926-1985 , här provar dom barnens styltor i parkleken en sommardag under en paus i inspelningen av filmen När ängarna blommar. 1946
Stockholms city. Slussens trafikplats med de klassiska runda karusellerna kör bilar och bussar. Gamla stan skymtar i bakgrunden. Katarinahissens avsats ger den här vyn från 1963.
Nordisk resebureau. En resebyrå som under decennier på 1900-talet var Sveries ledande reseföretag. Företagets namn härstammar från början av 1900-talet och gjordes i och med Göteborgs Resebureaus förvärv av Stockholms resebureau. Huvudkontoret låg i Göteborg.
På bilden tagen på 1950-talet syns en kvinna i företags monter på en utställning. En reklamskylt har texten; Vi packa för underbara sällskapsresor. Dit kvinna längtar står överst i montern.
Stockholm förr. Från södermalm en vy över Slussen och Gamla stan en sommardag 1951. Bilden visar järvägsbron mot Centralstationen och Riddarholmen och Stockholms stadshus. Slussens tunnelbanestation syns och är relativt nyinvigd (1 oktober 1950). Här var tunnelbanans slutstation för tåg söderifrån. Det var först 1957 som tunnelbanan trafikerade norrut, då till Hötorget.