Håll mitt barn. Så lyder rubriken i reportaget publicerat i tidningen Se nr 27 1953. Det är Dramatenskådespelerskan Annie Jenhoff som medverkar i reportaget som handlar om vem som vill hålla hennes dotter Simone medan hon gör ett kort ärende. De flesta säger ja på hennes fråga "Skulle ni vilja hålla mitt barn ett par minuter?", men det fanns undantag. Erik Åstrand kör ut öl för Hamburgerbryggeriet men han tycker också om barn, så när Annie bad om hjälp så kleva han genast ut ur sin ölbil och tog emot Simone. Sedan satte de sig vid ratten medan mamma var borta ett tag. Scenen utspelar sig på Kungsgatan i Stockholm.
Håll mitt barn. Så lyder rubriken i reportaget publicerat i tidningen Se nr 27 1953. Det är Dramatenskådespelerskan Annie Jenhoff som medverkar i reportaget som handlar om vem som vill hålla hennes dotter Simone medan hon gör ett kort ärende. De flesta säger ja på hennes fråga "Skulle ni vilja hålla mitt barn ett par minuter?", men det fanns undantag. Erik Åstrand kör ut öl för Hamburgerbryggeriet men han tycker också om barn, så när Annie bad om hjälp så kleva han genast ut ur sin ölbil och tog emot Simone. Sedan satte de sig vid ratten medan mamma var borta ett tag. Scenen utspelar sig på Kungsgatan i Stockholm.
På 1930-talet. En utbildning av kvinnliga förare till ambulanser och lastbilar under andra världskrigets Sverige den 4 november 1939. En kvinna syns sträcka sig och se in under motorhuven på en ambulans.
Företaget Arvid Nordquist i Stockholm. En rörelse med anor från 1800-talet med namn efter grundaren. Affärsidén var att saluföra varor av hög kvalitet samtidigt som han och personalen skulle uppträdda med kvalitet. En av deras chaufförer har en korg på armen. Man körde ut beställda varor till kunderna. Lastbilen är en Volvo. 1944
Claestorpsboden i hörnet av Birger Jarlsgatan och Smålandsgatan i Stockholm 1953
Här två män med kartonger med sopor och en sopbil från åkeriet Sleipner AB i Stockholm
Stockholm 1953. I korsningen Kungsgatan och Sveavägen passerar bilar och lastbilar förbi. Till höger syns Konserthuset. I bakgrunden syns de gamla hus och kvarter som numera rivna i samband med rivningarna av Klarakvarteren. Nu står på platsen Sergels torg med Kulturhuset och Hötorgsskraporna. Stockholms stadsfullmäktige beslutade att city skulle moderniseras, höjder och backar planas ut. De gamla Klarakvarteren fick ge plats åt det moderna Stockholms city.
Öl förr i tiden. En man från bryggeriet AB Stockholms bryggerier bär en träback med företagets symbol på ryggen. I backen ryms femtio ölflaskor, dåtidens standardback för öl och som på grund av sin storlek, nästan lik en möbel, gav upphov till mängdenheten; en soffa pilsner. Dessa bars ut till butiker och restauranger i Stockholm. en bild från första halvan av 1900-talet på ett ölbud från AB Stockholms Bryggerier som bär 50 flaskor med öl på ryggen för leverans till butiker och restauranger i Stockholm.
AB Stockholms Bryggerier skapades på 1870-talet som ett samarbete med Hamburgerbryggeriet, Nürnbergs Bryggeri samt en tysk finansman. Målet med samarbetet var att sluta ett kartellavtal för att kunna höja ölpriserna och företagens lönsamhet. Avtalet lockade fler bryggerier och år 1899 hade konsortiet uppnått monopol i Stockholm.
Monopolet höll ända in på 1920-talet tills dess att tre svagdricksbryggerier fick tillstånd att även tillverka öl. Dock skulle AB Stockholms Bryggerier åter hamna i monopolställning på 1940-talet efter att ha köpt upp sina konkurrenter och direkt lagt ned en av dem. Monopolet bröts permanent när regeringen på 50-talet ändrade regelverket och förbjöd kartellbildning.
Bilden tagen 1953.
Coca-Cola börjar säljas i Sverige. Fram till den 31 december 1952 var coladrycker förbjudna i Sverige eftersom de innehöll fosforsyra (E338) och koffein. Lagen ändrades och från den 1 januari 1953 blev det tillåtet att i läskedrycker - liksom i livsmedel över huvud taget - blanda in dessa ingredienser. Den 29 Juni 1953 lastades de första lastbilarna med Coca-Cola till svenska konsumenter. Drycken tillverkades den på licens av som mest sex bryggerier. Till exempel av Mineralvattenfabriken Tre Kronor i Sundbyberg (före detta AB Kronan), från vilken distributionsbilarna av märke Volvo kommer som syns stå redo på Tre Kronors parkering. Volvo-lastbilen var av modell L34 som var en del av Coca-Colas marknadsföring som vid tiden var i framkant med att använda reklambudskap på de specialbyggda lastbilarna. Enligt Sveriges handelskalender så var företaget Tre Kronor etablerat 1953 och år 1971 ett dotterföretag till Pripp-bryggerierna AB.
Översvämningen i Tornedalen 1944. Den 20 maj 1944 steg vattnet under vårfloden i Torne älv i Norrbotten långt över det normala vattenstånden, på sina ställen up till 4 ½ meter. Isblock och ismassor svämmade över älven och översvämmade intilliggande åkrar och marker. Man evakuerade befolkningen i åtta gårdar. Korpikylä by i Skogskärr ca 31 km norr om Haparande har sin bärkraftigaste jord just vid älvstranden och på bilderna syns det minst två meter tjocka istäcket som vattnet fört med sig och som täcker markerna fullständigt. Enligt artikeltexten spekuleras det i om årets åkerbruk av marken är totalt spolierat. Förutom att marken täckts av ismassor har också många byggnader förts med av isen och krossats, utkastade litet överallt. En timrad sommarladugård återfanns en km bort. Telefonstolpar slogs av och spolades bort, jordbruksredskap och inventarier följde med ismassorna. Landsvägen mellan Haparanda och Övertorneå, nuvarande väg 99, täcktes av is och bråte, och den handskottades fram igen av 400 soldater, men helt farbar blev den inte. Gustav Revoniemi och hans brorson Anders hemman invid landsvägen på 20 tunnland som man kan konstatera är nära totalförstört. Den isbarriär som orsakade det extrema vattenståndet gav vika klockan ett natten till måndagen den 22 maj och vattnet sjönk 3,5 meter så att vattenståndet blev ungefär som det brukade vara under en ordinär vårflod.
Kristofferssons bilder från händelsen publicerades i ett bildreportage i tidningen Se nr 24 1944. Bilden visar en droskägare vid sin bil som håller handen i den höjden som vattnet och isen nådde när det var som värst översvämmat. Det rådde bränslebrist under krigsåren och bilen syns ha ett gengasaggregat monterat med kolet i säckar på tackräcket för att fylla på med när det behövs. Bilens regnr börjar med Norrbottens länsbokstäver BD och nr 3111 märkt trafikbil. Längs landsvägen syns en lastbil och en cyklist komma åkande.
Översvämningen i Tornedalen 1944. Den 20 maj 1944 steg vattnet under vårfloden i Torne älv i Norrbotten långt över det normala vattenstånden, på sina ställen up till 4 ½ meter. Isblock och ismassor svämmade över älven och översvämmade intilliggande åkrar och marker. Man evakuerade befolkningen i åtta gårdar. Korpikylä by i Skogskärr ca 31 km norr om Haparande har sin bärkraftigaste jord just vid älvstranden och på bilderna syns det minst två meter tjocka istäcket som vattnet fört med sig och som täcker markerna fullständigt. Enligt artikeltexten spekuleras det i om årets åkerbruk av marken är totalt spolierat. Förutom att marken täckts av ismassor har också många byggnader förts med av isen och krossats, utkastade litet överallt. En timrad sommarladugård återfanns en km bort. Telefonstolpar slogs av och spolades bort, jordbruksredskap och inventarier följde med ismassorna. Landsvägen mellan Haparanda och Övertorneå, nuvarande väg 99, täcktes av is och bråte, och den handskottades fram igen av 400 soldater, men helt farbar blev den inte. Gustav Revoniemi och hans brorson Anders hemman invid landsvägen på 20 tunnland som man kan konstatera är nära totalförstört. Den isbarriär som orsakade det extrema vattenståndet gav vika klockan ett natten till måndagen den 22 maj och vattnet sjönk 3,5 meter så att vattenståndet blev ungefär som det brukade vara under en ordinär vårflod.
Kristofferssons bilder från händelsen publicerades i ett bildreportage i tidningen Se nr 24 1944. Bilden visar hur arbetare lägger grus på vägen för att göra den farbar.
Översvämningen i Tornedalen 1944. Den 20 maj 1944 steg vattnet under vårfloden i Torne älv i Norrbotten långt över det normala vattenstånden, på sina ställen up till 4 ½ meter. Isblock och ismassor svämmade över älven och översvämmade intilliggande åkrar och marker. Man evakuerade befolkningen i åtta gårdar. Korpikylä by i Skogskärr ca 31 km norr om Haparande har sin bärkraftigaste jord just vid älvstranden och på bilderna syns det minst två meter tjocka istäcket som vattnet fört med sig och som täcker markerna fullständigt. Enligt artikeltexten spekuleras det i om årets åkerbruk av marken är totalt spolierat. Förutom att marken täckts av ismassor har också många byggnader förts med av isen och krossats, utkastade litet överallt. En timrad sommarladugård återfanns en km bort. Telefonstolpar slogs av och spolades bort, jordbruksredskap och inventarier följde med ismassorna. Landsvägen mellan Haparanda och Övertorneå, nuvarande väg 99, täcktes av is och bråte, och den handskottades fram igen av 400 soldater, men helt farbar blev den inte. Gustav Revoniemi och hans brorson Anders hemman invid landsvägen på 20 tunnland som man kan konstatera är nära totalförstört. Den isbarriär som orsakade det extrema vattenståndet gav vika klockan ett natten till måndagen den 22 maj och vattnet sjönk 3,5 meter så att vattenståndet blev ungefär som det brukade vara under en ordinär vårflod.
Kristofferssons bilder från händelsen publicerades i ett bildreportage i tidningen Se nr 24 1944. Bilden visar hur arbetare lägger grus på vägen för att göra den farbar.
Italien större 14 1963
Fastighet i kvarteret Italien större i hörnet Birger Jarlsgatan 35 / Snickarbacken 2 på Norrmalm i Stockholm.
Byggnaden uppfördes 1907–1910 som Hotell Excelsior för KFUM
Coca-Cola börjar säljas i Sverige. Fram till den 31 december 1952 var coladrycker förbjudna i Sverige eftersom de innehöll fosforsyra (E338) och koffein. Lagen ändrades och från den 1 januari 1953 blev det tillåtet att i läskedrycker - liksom i livsmedel över huvud taget - blanda in dessa ingredienser. Den 29 Juni 1953 lastades de första lastbilarna med Coca-Cola till svenska konsumenter. Drycken tillverkades den på licens av som mest sex bryggerier. En flaska Coca-Cola kostade 34 öre. Till exempel av Mineralvattenfabriken Tre Kronor i Sundbyberg, från vilken distributionsbilen av märke Volvo kommer som syns stå lastad med Coca-Cola backar. Volvo-lastbilen var av modell L42 som var en del av Coca-Colas marknadsföring som vid tiden var i framkant med att använda reklambudskap på de specialbyggda lastbilarna. Bilden tagen 1956. Enligt Sveriges handelskalender så var företaget Tre Kronor etablerat 1953 och år 1971 ett dotterföretag till Pripp-bryggerierna AB. Det är dock inte säkert att Tre Kronor redan vid tiden för etableringen var ett dotterbolag till Pripps, det kan ha blivit senare.
Coca-Cola börjar säljas i Sverige. Fram till den 31 december 1952 var coladrycker förbjudna i Sverige eftersom de innehöll fosforsyra (E338) och koffein. Lagen ändrades och från den 1 januari 1953 blev det tillåtet att i läskedrycker - liksom i livsmedel över huvud taget - blanda in dessa ingredienser. Den 29 Juni 1953 lastades de första lastbilarna med Coca-Cola till svenska konsumenter. Drycken tillverkades den på licens av som mest sex bryggerier. Till exempel av Mineralvattenfabriken Tre Kronor i Sundbyberg (före detta AB Kronan), från vilken distributionsbilarna av märke Volvo kommer som syns stå redo på Tre Kronors parkering. Volvo-lastbilen var av modell L34 som var en del av Coca-Colas marknadsföring som vid tiden var i framkant med att använda reklambudskap på de specialbyggda lastbilarna. Enligt Sveriges handelskalender så var företaget Tre Kronor etablerat 1953 och år 1971 ett dotterföretag till Pripp-bryggerierna AB. Det är dock inte säkert att Tre Kronor redan vid tiden för etableringen var ett dotterbolag till Pripps, det kan ha blivit senare.
Coca-Cola börjar säljas i Sverige. Fram till den 31 december 1952 var coladrycker förbjudna i Sverige eftersom de innehöll fosforsyra (E338) och koffein. Lagen ändrades och från den 1 januari 1953 blev det tillåtet att i läskedrycker - liksom i livsmedel över huvud taget - blanda in dessa ingredienser. Den 29 Juni 1953 lastades de första lastbilarna med Coca-Cola till svenska konsumenter. Drycken tillverkades den på licens av som mest sex bryggerier. En flaska Coca-Cola kostade 34 öre. Till exempel av Mineralvattenfabriken Tre Kronor i Sundbyberg, från vilken distributionsbilen av märke Volvo kommer som syns stå på Södra Blasieholmshamnen vid Strömkajen med Stockholms slott som vacker bakgrund. Volvo-lastbilen var av modell L34 som var en del av Coca-Colas marknadsföring som vid tiden var i framkant med att använda reklambudskap på de specialbyggda lastbilarna. Enligt Sveriges handelskalender så var företaget Tre Kronor etablerat 1953 och år 1971 ett dotterföretag till Pripp-bryggerierna AB. Det är dock inte säkert att Tre Kronor redan vid tiden för etableringen var ett dotterbolag till Pripps, det kan ha blivit senare.
Coca-Cola börjar säljas i Sverige. Fram till den 31 december 1952 var coladrycker förbjudna i Sverige eftersom de innehöll fosforsyra (E338) och koffein. Lagen ändrades och från den 1 januari 1953 blev det tillåtet att i läskedrycker - liksom i livsmedel över huvud taget - blanda in dessa ingredienser. Den 29 Juni 1953 lastades de första lastbilarna med Coca-Cola till svenska konsumenter. Drycken tillverkades den på licens av som mest sex bryggerier. En flaska Coca-Cola kostade 34 öre. Till exempel av Mineralvattenfabriken Tre Kronor i Sundbyberg, från vilken distributionsbilen av märke Volvo kommer som syns stå på Riddarholmskajen med Stockholms stadshus som vacker bakgrund. Volvo-lastbilen var av modell L34 som var en del av Coca-Colas marknadsföring som vid tiden var i framkant med att använda reklambudskap på de specialbyggda lastbilarna. Enligt Sveriges handelskalender så var företaget Tre Kronor etablerat 1953 och år 1971 ett dotterföretag till Pripp-bryggerierna AB. Det är dock inte säkert att Tre Kronor redan vid tiden för etableringen var ett dotterbolag till Pripps, det kan ha blivit senare.
Lasse Björn. Svensk ishockeyspelare född 16 december 1931. En av svensk ishockeys största profiler. Medverkade i 217 landskamper. I Tre Kronor tog han VM-guld, OS-brons och EM-guld. I Djurgårdens IF blev han åren 1950-1963 svensk mästare nio gånger. Vid tiden bilden tas 1955 har han precis tagit över faderns åkeri och jobbar med tunga fordon.
Lasse Björn. Svensk ishockeyspelare född 16 december 1931. En av svensk ishockeys största profiler. Medverkade i 217 landskamper. I Tre Kronor tog han VM-guld, OS-brons och EM-guld. I Djurgårdens IF blev han åren 1950-1963 svensk mästare nio gånger. Vid tiden bilden tas 1955 har han precis tagit över faderns åkeri och jobbar med tunga fordon.
Elektriskt drivna fordon. På Hötorget i Stockholm visas elektriska fordon upp och folk stannar till och ser på. I förgrunden en trehjulig modell med föraren i med en elektrisk lastbil bakom. 1940-tal