På 1930-talet. En utbildning av kvinnliga förare till ambulanser och lastbilar under andra världskrigets Sverige den 4 november 1939. En kvinna syns sträcka sig och se in under motorhuven på en ambulans.
Claestorpsboden i hörnet av Birger Jarlsgatan och Smålandsgatan i Stockholm 1953
Här två män med kartonger med sopor och en sopbil från åkeriet Sleipner AB i Stockholm
Stockholm 1953. I korsningen Kungsgatan och Sveavägen passerar bilar och lastbilar förbi. Till höger syns Konserthuset. I bakgrunden syns de gamla hus och kvarter som numera rivna i samband med rivningarna av Klarakvarteren. Nu står på platsen Sergels torg med Kulturhuset och Hötorgsskraporna. Stockholms stadsfullmäktige beslutade att city skulle moderniseras, höjder och backar planas ut. De gamla Klarakvarteren fick ge plats åt det moderna Stockholms city.
Coca-Cola börjar säljas i Sverige. Fram till den 31 december 1952 var coladrycker förbjudna i Sverige eftersom de innehöll fosforsyra (E338) och koffein. Lagen ändrades och från den 1 januari 1953 blev det tillåtet att i läskedrycker - liksom i livsmedel över huvud taget - blanda in dessa ingredienser. Den 29 Juni 1953 lastades de första lastbilarna med Coca-Cola till svenska konsumenter. Drycken tillverkades den på licens av som mest sex bryggerier. Till exempel av Mineralvattenfabriken Tre Kronor i Sundbyberg (före detta AB Kronan), från vilken distributionsbilarna av märke Volvo kommer som syns stå redo på Tre Kronors parkering. Volvo-lastbilen var av modell L34 som var en del av Coca-Colas marknadsföring som vid tiden var i framkant med att använda reklambudskap på de specialbyggda lastbilarna. Enligt Sveriges handelskalender så var företaget Tre Kronor etablerat 1953 och år 1971 ett dotterföretag till Pripp-bryggerierna AB.
Översvämningen i Tornedalen 1944. Den 20 maj 1944 steg vattnet under vårfloden i Torne älv i Norrbotten långt över det normala vattenstånden, på sina ställen up till 4 ½ meter. Isblock och ismassor svämmade över älven och översvämmade intilliggande åkrar och marker. Man evakuerade befolkningen i åtta gårdar. Korpikylä by i Skogskärr ca 31 km norr om Haparande har sin bärkraftigaste jord just vid älvstranden och på bilderna syns det minst två meter tjocka istäcket som vattnet fört med sig och som täcker markerna fullständigt. Enligt artikeltexten spekuleras det i om årets åkerbruk av marken är totalt spolierat. Förutom att marken täckts av ismassor har också många byggnader förts med av isen och krossats, utkastade litet överallt. En timrad sommarladugård återfanns en km bort. Telefonstolpar slogs av och spolades bort, jordbruksredskap och inventarier följde med ismassorna. Landsvägen mellan Haparanda och Övertorneå, nuvarande väg 99, täcktes av is och bråte, och den handskottades fram igen av 400 soldater, men helt farbar blev den inte. Gustav Revoniemi och hans brorson Anders hemman invid landsvägen på 20 tunnland som man kan konstatera är nära totalförstört. Den isbarriär som orsakade det extrema vattenståndet gav vika klockan ett natten till måndagen den 22 maj och vattnet sjönk 3,5 meter så att vattenståndet blev ungefär som det brukade vara under en ordinär vårflod.
Kristofferssons bilder från händelsen publicerades i ett bildreportage i tidningen Se nr 24 1944. Bilden visar en droskägare vid sin bil som håller handen i den höjden som vattnet och isen nådde när det var som värst översvämmat. Det rådde bränslebrist under krigsåren och bilen syns ha ett gengasaggregat monterat med kolet i säckar på tackräcket för att fylla på med när det behövs. Bilens regnr börjar med Norrbottens länsbokstäver BD och nr 3111 märkt trafikbil. Längs landsvägen syns en lastbil och en cyklist komma åkande.
Översvämningen i Tornedalen 1944. Den 20 maj 1944 steg vattnet under vårfloden i Torne älv i Norrbotten långt över det normala vattenstånden, på sina ställen up till 4 ½ meter. Isblock och ismassor svämmade över älven och översvämmade intilliggande åkrar och marker. Man evakuerade befolkningen i åtta gårdar. Korpikylä by i Skogskärr ca 31 km norr om Haparande har sin bärkraftigaste jord just vid älvstranden och på bilderna syns det minst två meter tjocka istäcket som vattnet fört med sig och som täcker markerna fullständigt. Enligt artikeltexten spekuleras det i om årets åkerbruk av marken är totalt spolierat. Förutom att marken täckts av ismassor har också många byggnader förts med av isen och krossats, utkastade litet överallt. En timrad sommarladugård återfanns en km bort. Telefonstolpar slogs av och spolades bort, jordbruksredskap och inventarier följde med ismassorna. Landsvägen mellan Haparanda och Övertorneå, nuvarande väg 99, täcktes av is och bråte, och den handskottades fram igen av 400 soldater, men helt farbar blev den inte. Gustav Revoniemi och hans brorson Anders hemman invid landsvägen på 20 tunnland som man kan konstatera är nära totalförstört. Den isbarriär som orsakade det extrema vattenståndet gav vika klockan ett natten till måndagen den 22 maj och vattnet sjönk 3,5 meter så att vattenståndet blev ungefär som det brukade vara under en ordinär vårflod.
Kristofferssons bilder från händelsen publicerades i ett bildreportage i tidningen Se nr 24 1944. Bilden visar hur arbetare lägger grus på vägen för att göra den farbar.
Översvämningen i Tornedalen 1944. Den 20 maj 1944 steg vattnet under vårfloden i Torne älv i Norrbotten långt över det normala vattenstånden, på sina ställen up till 4 ½ meter. Isblock och ismassor svämmade över älven och översvämmade intilliggande åkrar och marker. Man evakuerade befolkningen i åtta gårdar. Korpikylä by i Skogskärr ca 31 km norr om Haparande har sin bärkraftigaste jord just vid älvstranden och på bilderna syns det minst två meter tjocka istäcket som vattnet fört med sig och som täcker markerna fullständigt. Enligt artikeltexten spekuleras det i om årets åkerbruk av marken är totalt spolierat. Förutom att marken täckts av ismassor har också många byggnader förts med av isen och krossats, utkastade litet överallt. En timrad sommarladugård återfanns en km bort. Telefonstolpar slogs av och spolades bort, jordbruksredskap och inventarier följde med ismassorna. Landsvägen mellan Haparanda och Övertorneå, nuvarande väg 99, täcktes av is och bråte, och den handskottades fram igen av 400 soldater, men helt farbar blev den inte. Gustav Revoniemi och hans brorson Anders hemman invid landsvägen på 20 tunnland som man kan konstatera är nära totalförstört. Den isbarriär som orsakade det extrema vattenståndet gav vika klockan ett natten till måndagen den 22 maj och vattnet sjönk 3,5 meter så att vattenståndet blev ungefär som det brukade vara under en ordinär vårflod.
Kristofferssons bilder från händelsen publicerades i ett bildreportage i tidningen Se nr 24 1944. Bilden visar hur arbetare lägger grus på vägen för att göra den farbar.
Coca-Cola börjar säljas i Sverige. Fram till den 31 december 1952 var coladrycker förbjudna i Sverige eftersom de innehöll fosforsyra (E338) och koffein. Lagen ändrades och från den 1 januari 1953 blev det tillåtet att i läskedrycker - liksom i livsmedel över huvud taget - blanda in dessa ingredienser. Den 29 Juni 1953 lastades de första lastbilarna med Coca-Cola till svenska konsumenter. Drycken tillverkades den på licens av som mest sex bryggerier. En flaska Coca-Cola kostade 34 öre. Till exempel av Mineralvattenfabriken Tre Kronor i Sundbyberg, från vilken distributionsbilen av märke Volvo kommer som syns stå lastad med Coca-Cola backar. Volvo-lastbilen var av modell L42 som var en del av Coca-Colas marknadsföring som vid tiden var i framkant med att använda reklambudskap på de specialbyggda lastbilarna. Bilden tagen 1956. Enligt Sveriges handelskalender så var företaget Tre Kronor etablerat 1953 och år 1971 ett dotterföretag till Pripp-bryggerierna AB. Det är dock inte säkert att Tre Kronor redan vid tiden för etableringen var ett dotterbolag till Pripps, det kan ha blivit senare.
Coca-Cola börjar säljas i Sverige. Fram till den 31 december 1952 var coladrycker förbjudna i Sverige eftersom de innehöll fosforsyra (E338) och koffein. Lagen ändrades och från den 1 januari 1953 blev det tillåtet att i läskedrycker - liksom i livsmedel över huvud taget - blanda in dessa ingredienser. Den 29 Juni 1953 lastades de första lastbilarna med Coca-Cola till svenska konsumenter. Drycken tillverkades den på licens av som mest sex bryggerier. Till exempel av Mineralvattenfabriken Tre Kronor i Sundbyberg (före detta AB Kronan), från vilken distributionsbilarna av märke Volvo kommer som syns stå redo på Tre Kronors parkering. Volvo-lastbilen var av modell L34 som var en del av Coca-Colas marknadsföring som vid tiden var i framkant med att använda reklambudskap på de specialbyggda lastbilarna. Enligt Sveriges handelskalender så var företaget Tre Kronor etablerat 1953 och år 1971 ett dotterföretag till Pripp-bryggerierna AB. Det är dock inte säkert att Tre Kronor redan vid tiden för etableringen var ett dotterbolag till Pripps, det kan ha blivit senare.
Coca-Cola börjar säljas i Sverige. Fram till den 31 december 1952 var coladrycker förbjudna i Sverige eftersom de innehöll fosforsyra (E338) och koffein. Lagen ändrades och från den 1 januari 1953 blev det tillåtet att i läskedrycker - liksom i livsmedel över huvud taget - blanda in dessa ingredienser. Den 29 Juni 1953 lastades de första lastbilarna med Coca-Cola till svenska konsumenter. Drycken tillverkades den på licens av som mest sex bryggerier. En flaska Coca-Cola kostade 34 öre. Till exempel av Mineralvattenfabriken Tre Kronor i Sundbyberg, från vilken distributionsbilen av märke Volvo kommer som syns stå på Södra Blasieholmshamnen vid Strömkajen med Stockholms slott som vacker bakgrund. Volvo-lastbilen var av modell L34 som var en del av Coca-Colas marknadsföring som vid tiden var i framkant med att använda reklambudskap på de specialbyggda lastbilarna. Enligt Sveriges handelskalender så var företaget Tre Kronor etablerat 1953 och år 1971 ett dotterföretag till Pripp-bryggerierna AB. Det är dock inte säkert att Tre Kronor redan vid tiden för etableringen var ett dotterbolag till Pripps, det kan ha blivit senare.
Coca-Cola börjar säljas i Sverige. Fram till den 31 december 1952 var coladrycker förbjudna i Sverige eftersom de innehöll fosforsyra (E338) och koffein. Lagen ändrades och från den 1 januari 1953 blev det tillåtet att i läskedrycker - liksom i livsmedel över huvud taget - blanda in dessa ingredienser. Den 29 Juni 1953 lastades de första lastbilarna med Coca-Cola till svenska konsumenter. Drycken tillverkades den på licens av som mest sex bryggerier. En flaska Coca-Cola kostade 34 öre. Till exempel av Mineralvattenfabriken Tre Kronor i Sundbyberg, från vilken distributionsbilen av märke Volvo kommer som syns stå på Riddarholmskajen med Stockholms stadshus som vacker bakgrund. Volvo-lastbilen var av modell L34 som var en del av Coca-Colas marknadsföring som vid tiden var i framkant med att använda reklambudskap på de specialbyggda lastbilarna. Enligt Sveriges handelskalender så var företaget Tre Kronor etablerat 1953 och år 1971 ett dotterföretag till Pripp-bryggerierna AB. Det är dock inte säkert att Tre Kronor redan vid tiden för etableringen var ett dotterbolag till Pripps, det kan ha blivit senare.
Lasse Björn. Svensk ishockeyspelare född 16 december 1931. En av svensk ishockeys största profiler. Medverkade i 217 landskamper. I Tre Kronor tog han VM-guld, OS-brons och EM-guld. I Djurgårdens IF blev han åren 1950-1963 svensk mästare nio gånger. Vid tiden bilden tas 1955 har han precis tagit över faderns åkeri och jobbar med tunga fordon.
Lasse Björn. Svensk ishockeyspelare född 16 december 1931. En av svensk ishockeys största profiler. Medverkade i 217 landskamper. I Tre Kronor tog han VM-guld, OS-brons och EM-guld. I Djurgårdens IF blev han åren 1950-1963 svensk mästare nio gånger. Vid tiden bilden tas 1955 har han precis tagit över faderns åkeri och jobbar med tunga fordon.
Elektriskt drivna fordon. På Hötorget i Stockholm visas elektriska fordon upp och folk stannar till och ser på. I förgrunden en trehjulig modell med föraren i med en elektrisk lastbil bakom. 1940-tal
Kjerstin Dellert. 1925-2018 och Elisabeth Söderström, 1927-2009 sitter vid ett bord i korsningen Kungsträdgårdsgatan och Strömgatan i Stockholm klädda i pälsar. Den exklusiva maten som består av hummer kommer från restaurang Operakällaren som ligger intill. En personlig kypare står redo att assistera vid bordet. I bakgrunden Stockholms slott. 30 oktober 1972.
Kirunagruvan En gruvdumper syns höja flaket och tömma järnmalmen för vidare transport och förälding i ett schakt till transportnivån i dagbrotten. Där små tåg för malmen till uppfordringen med hiss till marknivån. En större lastbil som användes för att frakta järnmalmen i. Det är en amerikansk av märket Euclid company of Ohio som var ett världsledande företag inom tunga transportfordon. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954
Kirunagruvan . En gruvdumper kommer åkande, en större lastbil som användes för att frakta järnmalmen i. Det är en amerikansk av märket Euclid company of Ohio som var ett världsledande företag inom tunga transportfordon. Bilden tagen i gruvområdet i Kirunagruvan som vid tiden skedde i ett dagbrott. Det var när gruvgropen blev för stor som man övergick till underjordsbrytning. År 1962 övergav man helt dagbrottsbrytningen. 1954