Bilar förr i tiden. En tjeckisk ekonomibil som heter Aero Minor. Tvåcylindrig tvåtaktare, framhjulsdrift. Notoriskt klena. Men välbyggda och fina i all sin reducerade enkelhet. Notera att bildörren har gångjärnen i bakkant och öppnas framåt. Fenomenet kallades Självmordsdörrar, flickfångardörrar eller kidnappardörrar. Livsfarlig dörrtyp om den öppnas under färd. Flickfångardörrar kommer av att man kunde öppna dörren och köra förbi en flicka varvid hon hamnade i bilen. Bilen står framför Svenska bilfabrikens lokaler i Nacka strand. Ett litet bortglömt fabrikssamhälle vid inloppet till Stockholm, mitt emot Blockhusudden. Här byggdes vid sekelskiftet Sveriges första bilfabrik som dock aldrig kom att tillverka några bilar. Istället tillverkades tändkulemotorn Avance som blev en svensk exportsuccé. På 1930-talet övertogs företaget och lokalerna av bilimportören Philipsons Automobils AB. Under dess ledning drevs Bilfabriken och fungerade som en sammansättningsfabrik för bilmärken som tyska DKW, amerikanska Dodge och senare Mercedes. Bildelarna kom till Sverige i stora trälådor och monterades ihop. Fördelarna var att tullsatsen var lägre på delar än kompletta fordon och den isärplockade bilen tog mindre än hälften av fraktutrymmet på fartyget. Philipson beslutade 1946 att själva starta biltillverkning av bilmodellen Philipin som skulle bli den nya svenska folkbilen med 5000 tillverkade bilar. I själva verket byggdes endast en enda bil som en trämodell och bilprojektet avbröts då en anna ny svensk bil Saab lanserade sin modell Saab 92. Bilden tagen 1949-1950.