Kvinna ser i skyltfönstret 1956. En kvinna står utanför en hattaffärs skyltfönster och ser på hattarna som affären skyltar med. Bilden publicerad i tidningen Idun nr 16 1956.
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil av modell Jaguar XK120 vid Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Det är vänstertrafik och i luften syns elektriska ledningar som matar ström till trådbussen som kommer åkande i bakgrunden. Bilen en Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar.
Hon vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra.
1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Platsen är Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Bakom bilen syns Flygarmonumentet, en skulptur av Carl Milles som invigdes på platsen den 15 maj 1931. Verket var en gåva från Svenska Aeronautiska sällskapet till minne över de svenska luftfartspionjärerna. Ett gäng nyfikna pojkar står och ser på. on vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Platsen är Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Bakom bilen syns Flygarmonumentet, en skulptur av Carl Milles som invigdes på platsen den 15 maj 1931. Verket var en gåva från Svenska Aeronautiska sällskapet till minne över de svenska luftfartspionjärerna. Ett gäng nyfikna pojkar står och ser på. on vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Platsen är Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Bakom bilen syns Flygarmonumentet, en skulptur av Carl Milles som invigdes på platsen den 15 maj 1931. Verket var en gåva från Svenska Aeronautiska sällskapet till minne över de svenska luftfartspionjärerna. Ett gäng nyfikna pojkar står och ser på. on vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Hon vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
Nils "Nisse" Ericson
(1906-1980)
Svensk skådespelare och operettsångare.
Här tillsammans med Marguerite Hesse (1917-2018)
i Stockholm och gör reklam för operetten "Ökensången" som går på Oscarsteatern 1948
Nils "Nisse" Ericson
(1906-1980)
Svensk skådespelare och operettsångare.
Här tillsammans med Marguerite Hesse (1917-2018)
i Stockholm och gör reklam för operetten "Ökensången" som går på Oscarsteatern 1948
Klarakvarteren i Stockholm 1953. Norrmalmsregleringen, den mest omfattande rivning som genomförts i Sverige och som resulterade i att de gamla Klarakvarteren fick ge plats åt det moderna Stockholms City. Bilden visar ett hus som rivs med Klara kyrka i bakgrunden. Dammet från rivningen ligger som en dimma i luften i kvarteret. 1953
Klarakvarteren i Stockholm 1953. Norrmalmsregleringen, den mest omfattande rivning som genomförts i Sverige och som resulterade i att de gamla Klarakvarteren fick ge plats åt det moderna Stockholms City. Bilden visar ett hus som rivs med Klara kyrka i bakgrunden. 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatsen väntar människor på bussen. Buss 32 som trafikerar linjen Fleminggatan-Fridhemsplan har stannat och människor har börjat gå på bussen. Bussen drevs av el och kallades trådbuss. Stockholm 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatsen väntar människor på bussen. Buss 32 som trafikerar linjen Fleminggatan-Fridhemsplan har stannat och människor har börjat gå på bussen. Bussen drevs av el och kallades trådbuss. Stockholm 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatser väntar människor på bussen. Bussarna nr 30, 32, 41, 42 och 44 stannar vid hållplatsen. Stockholm 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatsen väntar människor på bussen. Buss 32 som trafikerar linjen Fleminggatan-Fridhemsplan har stannat och människor har börjat gå på bussen. Bussen drevs av el och kallades trådbuss. Stockholm 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatsen väntar människor på bussen. Buss 32 som trafikerar linjen Fleminggatan-Fridhemsplan har stannat och människor har börjat gå på bussen. Bussen drevs av el och kallades trådbuss. Stockholm 1953
Rindögatan i Stockholm 1948. En gata i stadsdelen Ladugårdsgärdet. Bilden tagen uppifrån ett av husen där vyn över gatan visar parkerade bilar och människor som promenerar. En tobaksaffär syns på ett av husen till vänster. detaljer om bilarna som syns parkerade längs gatan från vänster. Ford Super De Luxe -46, Chevrolet Master De Luxe -38, Mercury 8 -39, Ford V8 De Luxe -39, Chrysler Airflow-36, Ford V8 Standard -37, Citroën Berline 11, Hillman Minx -39 eller 46-48, Rover 12 -39 eller 46-48, Volvo PV 51 -37/38, Skoda Popular 1100 -46?, Hansa 1100 -37-39. Parkerad på motsatt sida Opel Kapitän Coach -39/40 den sällsynta tvådörrars. På väg nedför gatan, Chevrolet Imperial -39. Längre ned på vänster sida en Ford V8 Standard Tudor -37.
Några av bilarna en lapp i vindrutan för att visa dispens att få köra på söndagar, det var en kort ransonering av bränsle under 1948.
Rindögatan i Stockholm 1948. En gata i stadsdelen Ladugårdsgärdet. Bilden tagen uppifrån ett av husen där vyn över gatan visar parkerade bilar och människor som promenerar. En tobaksaffär syns på ett av husen till vänster.
detaljer om bilarna som syns parkerade på gatan:
Parkerade längs gatan från vänster. Ford Super De Luxe -46, Chevrolet Master De Luxe -38, Mercury 8 -39, Ford V8 De Luxe -39, Chrysler Airflow-36, Ford V8 Standard -37, Citroën Berline 11, Hillman Minx -39 eller 46-48, Rover 12 -39 eller 46-48, Volvo PV 51 -37/38, Skoda Popular 1100 -46?, Hansa 1100 -37-39. Parkerad på motsatt sida Opel Kapitän Coach -39/40 den sällsynta tvådörrars. På väg nedför gatan, Chevrolet Imperial -39. Längre ned på vänster sida en Ford V8 Standard Tudor -37.
Några av bilarna en lapp i vindrutan för att visa dispens att få köra på söndagar, det var en kort ransonering av bränsle under 1948.
Rindögatan i Stockholm 1948. En gata i stadsdelen Ladugårdsgärdet. Bilden tagen uppifrån ett av husen där vyn över gatan visar parkerade bilar och människor som promenerar. En tobaksaffär syns på ett av husen till vänster. En trådbuss på linje 41 passerar i gatukorsningen i bakgrunden.
detaljer om bilarna som syns parkerade på gatan:
Parkerade längs gatan från vänster. Ford Super De Luxe -46, Chevrolet Master De Luxe -38, Mercury 8 -39, Ford V8 De Luxe -39, Chrysler Airflow-36, Ford V8 Standard -37, Citroën Berline 11, Hillman Minx -39 eller 46-48, Rover 12 -39 eller 46-48, Volvo PV 51 -37/38, Skoda Popular 1100 -46?, Hansa 1100 -37-39. Parkerad på motsatt sida Opel Kapitän Coach -39/40 den sällsynta tvådörrars. På väg nedför gatan, Chevrolet Imperial -39. Längre ned på vänster sida en Ford V8 Standard Tudor -37.
Några av bilarna en lapp i vindrutan för att visa dispens att få köra på söndagar, det var en kort ransonering av bränsle under 1948.