Kvinna ser i skyltfönstret 1956. En kvinna står utanför en hattaffärs skyltfönster och ser på hattarna som affären skyltar med. Bilden publicerad i tidningen Idun nr 16 1956.
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil av modell Jaguar XK120 vid Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Det är vänstertrafik och i luften syns elektriska ledningar som matar ström till trådbussen som kommer åkande i bakgrunden. Bilen en Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar.
Hon vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra.
1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Platsen är Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Bakom bilen syns Flygarmonumentet, en skulptur av Carl Milles som invigdes på platsen den 15 maj 1931. Verket var en gåva från Svenska Aeronautiska sällskapet till minne över de svenska luftfartspionjärerna. Ett gäng nyfikna pojkar står och ser på. on vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Platsen är Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Bakom bilen syns Flygarmonumentet, en skulptur av Carl Milles som invigdes på platsen den 15 maj 1931. Verket var en gåva från Svenska Aeronautiska sällskapet till minne över de svenska luftfartspionjärerna. Ett gäng nyfikna pojkar står och ser på. on vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Platsen är Karlaplan på Östermalm i centrala Stockholm. Bakom bilen syns Flygarmonumentet, en skulptur av Carl Milles som invigdes på platsen den 15 maj 1931. Verket var en gåva från Svenska Aeronautiska sällskapet till minne över de svenska luftfartspionjärerna. Ett gäng nyfikna pojkar står och ser på. on vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
En ung kvinna sitter i en öppen sportbil 1953. En Jaguar XK120. En brittisk sportbil som när den lanserades ansågs vara en futuristisk design. Siffrorna 120 kommer av bilens toppfart på 120 mph, 193km/h. Bilen var två-sitsig och hade en aluminiumkaross. Bilen tillverkades i 12078 exemplar. Hon vid ratten är Maryanne Fredlund, dotter till Eric Fredlund som var ägare till Fredlunds bild som sannolikt hade något med Jaguar i Sverige att göra. 1953
Italien på 1950-talet. En gata i staden Florens med Loggia del Mercato Nuovo i bakgrunden. På gatan står det Fiat 600 parkerade. En banderoll hänger över gatan med texten Vota Comunista. 1955
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatsen väntar människor på bussen. Buss 32 som trafikerar linjen Fleminggatan-Fridhemsplan har stannat och människor har börjat gå på bussen. Bussen drevs av el och kallades trådbuss. Stockholm 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatsen väntar människor på bussen. Buss 32 som trafikerar linjen Fleminggatan-Fridhemsplan har stannat och människor har börjat gå på bussen. Bussen drevs av el och kallades trådbuss. Stockholm 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatser väntar människor på bussen. Bussarna nr 30, 32, 41, 42 och 44 stannar vid hållplatsen. Stockholm 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatsen väntar människor på bussen. Buss 32 som trafikerar linjen Fleminggatan-Fridhemsplan har stannat och människor har börjat gå på bussen. Bussen drevs av el och kallades trådbuss. Stockholm 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatsen väntar människor på bussen. Buss 32 som trafikerar linjen Fleminggatan-Fridhemsplan har stannat och människor har börjat gå på bussen. Bussen drevs av el och kallades trådbuss. Stockholm 1953
Stureplan 1958. En översiktsbild över Stureplan där ett myller av trafik passerar på gatorna. Spårvagnar stannar för att ta upp passagerare. Det är vänstertrafik och det är köer på gatorna runt Stureplan. En Vespa krånglar sig mellan bussen och en Vauxhall Cresta. Året är 1958
Stureplan 1958. En översiktsbild över Stureplan där ett myller av trafik passerar på gatorna. Spårvagnar stannar för att ta upp passagerare. Klassiska trådbussar trafikerar gatorna, drivna av elektricitet från ledningar över bussen. Det är vänstertrafik och det är köer på gatorna runt Stureplan. Klassiska Volvobilarna Amazon och PV444 syns tillsammans med andra småbilar av tidsenlig typ. En man på en Lambretta syns närmast. Året är 1958
Stockholm 1954. Människor har samlats runt en man som säljer rakblad. Bilden publicerad i tidningen Se nr 37 1954 med bildtexten: " Mina damer, mina herrar, här har vetenskapen funderat i århundraden hur dom skulle bära sej åt för att klyva atomer. Dom skulle ha vänt sej till mej, jag skulle hjälpt dom, med samtidens bästa rakblad. En klicka så vass att när den läggs i ett glas mjölk, skär sej innehållet i glaset. Tie före en krona.
Halmstad 1955. Utanför A-B Alex Andersson Bageri har något ställt en kärra med en likkista på. Adressen är Klammerdammsgatan 16. Här föddes Ernst Wigforss, socialdemokratisk politiker, finansminister och docent i nordiska språk. På samma gata ligger fortfarande Halmstads äldsta begravningsbyrå J F Svenssons. Det kan vara förklaringen till varför vagnen med kistan står där.
Stockholm 1953. Dagen övergår i kväll och neonskyltarna längs med husfasaderna på Kungsgatan och nere på Stureplan lyser upp. Närmast biograf Rigoletto med sin klassiska neonskylt. Det är vänstertrafik. Stockholm 1953
Stockholm 1953. Dagen övergår i kväll och neonskyltarna längs med husfasaderna på Kungsgatan och nere på Stureplan lyser upp. Närmast biograf Rigoletto med sin klassiska neonskylt. Det är vänstertrafik. Stockholm 1953
Stockholm 1954. Ett bildreportage i tidningen Se nr 37 1954 med rubriken Staden.
Reportaget beskriver i Kristofferssons bilder Stockholm och stockholmarna i bilder publicerade på fyra uppslag.