Italien på 1950-talet. En gata i staden Florens med Loggia del Mercato Nuovo i bakgrunden. På gatan står det Fiat 600 parkerade. En banderoll hänger över gatan med texten Vota Comunista. 1955
Stockholm 1954. En kvinna lockar publiken att se hennes ormdressyr hon uppträder med på ett av Stockholms två nöjesfält. Hon är beskriven som den ryska storfurstinnan Nejmen Ojdå och hennes fantastiska ormdressyr.
Stockholm 1954. En kvinna lockar publiken att se hennes ormdressyr hon uppträder med på ett av Stockholms två nöjesfält. Hon är beskriven som den ryska storfurstinnan Nejmen Ojdå och hennes fantastiska ormdressyr.
Pojke läser serietidning 1954. Han sitter utomhus vid en tall och läser Läderlappen nr 2 1954. Han har jeans på sig som är för långa, därför har han vikit upp dom. Det kan ha varit en trend att vika upp byxorna på detta vis.
I och med Kalle Anka & C:o och Seriemagasinet började komma ut 1948 slog serietidningsfenomenet igenom på allvar i Sverige. Efter en boom under 1950-talet mattades utvecklingen något, delvis på grund av att den amerikanska seriedebatten också nådde Sverige. Under 1950- och 60-talen började serietidningar anses som "olämplig litteratur", och beskylldes för att främja våld bland barn och ungdomar. Istället hyllades bokläsandet i den allmänna samhällsdebatten. Man ansåg att barn istället för serier skulle läsa böcker, och få tyckte att man skulle läsa både och. Detta kulminerade kring 1954, då Nils Bejerots debattbok Barn – Serier – Samhälle utkom.
Pojke läser serietidning 1954. Han sitter utomhus vid en tall och läser Läderlappen nr 2 1954. Han har jeans på sig som är för långa, därför har han vikit upp dom. Det kan ha varit en trend att vika upp byxorna på detta vis.
I och med Kalle Anka & C:o och Seriemagasinet började komma ut 1948 slog serietidningsfenomenet igenom på allvar i Sverige. Efter en boom under 1950-talet mattades utvecklingen något, delvis på grund av att den amerikanska seriedebatten också nådde Sverige. Under 1950- och 60-talen började serietidningar anses som "olämplig litteratur", och beskylldes för att främja våld bland barn och ungdomar. Istället hyllades bokläsandet i den allmänna samhällsdebatten. Man ansåg att barn istället för serier skulle läsa böcker, och få tyckte att man skulle läsa både och. Detta kulminerade kring 1954, då Nils Bejerots debattbok Barn – Serier – Samhälle utkom.
Stockholms central 1953. I den stora vänthallen på Stockholms centralstation står ett äldre par framför de tidtabeller som informerar om ankomst och avångstider för tågen. Ovanför varje tidtabell anges i vilken riktning tågen går. Tydlligen går resan norrut. Hon är sorgklädd med sorgslöja synlig. Stockholm 1953
Stockholms central 1953. I den stora vänthallen på Stockholms centralstation står ett äldre par framför de tidtabeller som informerar om ankomst och avångstider för tågen. Ovanför varje tidtabell anges i vilken riktning tågen går. Tydlligen går resan norrut. Hon är sorgklädd med sorgslöja synlig. Stockholm 1953
Stockholms central 1953. I den stora vänthallen på Stockholms centralstation står ett äldre par framför de tidtabeller som informerar om ankomst och avångstider för tågen. Ovanför varje tidtabell anges i vilken riktning tågen går. Tydlligen går resan norrut. Kvinnan är sorgklädd med sorgslöja synlig. Två män i uniform ser på tågtiderna på norrlandstågen. Stockholm 1953
Meg Westergren. Svensk skådespelerska född 1932. Här i samband med sin filmdebut med en roll i den svenska långfilmen Leva på hoppet 1951. Hon gör rollen som 17-åriga Vivi som har teaterdrömmar.
publicerad i tidningen Filmjournalen nr 17 1950.
Reportaget uppmärksammar hennes filmdebut i Göran Genteles film "Leva på hoppet". Inspelningen av filmen skedde 1950 och den hade Sverigepremiär den 11 april 1951 på biograf Saga i Sthlm. Bilden finns som affisch: https://xnomatch.com/products/meg-westergren-1950-poster-pa-matt-papper-i-museikvalitet
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatsen väntar människor på bussen. Buss 32 som trafikerar linjen Fleminggatan-Fridhemsplan har stannat och människor har börjat gå på bussen. Bussen drevs av el och kallades trådbuss. Stockholm 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatsen väntar människor på bussen. Buss 32 som trafikerar linjen Fleminggatan-Fridhemsplan har stannat och människor har börjat gå på bussen. Bussen drevs av el och kallades trådbuss. Stockholm 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatser väntar människor på bussen. Bussarna nr 30, 32, 41, 42 och 44 stannar vid hållplatsen. Stockholm 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatsen väntar människor på bussen. Buss 32 som trafikerar linjen Fleminggatan-Fridhemsplan har stannat och människor har börjat gå på bussen. Bussen drevs av el och kallades trådbuss. Stockholm 1953
Busshållplats i Stockholm 1953. Vid busshållplatsen väntar människor på bussen. Buss 32 som trafikerar linjen Fleminggatan-Fridhemsplan har stannat och människor har börjat gå på bussen. Bussen drevs av el och kallades trådbuss. Stockholm 1953
Kit Gustafsson 1952. Hon blev vald till Sommarens badflicka i en tävling i tidningen Filmjournalen och förstapriset var en liten roll i föreställningen Huset i Montevideo på Folkan i Stockholm. Kit har detta år även en liten roll i Nordisk tonefilms långfilm För min heta ungdoms skull.
Kit Gustafsson 1952. Hon blev vald till Sommarens badflicka i en tävling i tidningen Filmjournalen och förstapriset var en liten roll i föreställningen Huset i Montevideo på Folkan i Stockholm. Kit har detta år även en liten roll i Nordisk tonefilms långfilm För min heta ungdoms skull.
Kit Gustafsson 1952. Hon blev vald till Sommarens badflicka i en tävling i tidningen Filmjournalen och förstapriset var en liten roll i föreställningen Huset i Montevideo på Folkan i Stockholm. Kit har detta år även en liten roll i Nordisk tonefilms långfilm För min heta ungdoms skull. Det berättas om henne i tidningen Filmjournalen nr 42 1952.