Stockholm 1953. Dagen övergår i kväll och neonskyltarna längs med husfasaderna på Kungsgatan och nere på Stureplan lyser upp. Närmast biograf Rigoletto med sin klassiska neonskylt. Det är vänstertrafik. Stockholm 1953
Stockholm 1953. Dagen övergår i kväll och neonskyltarna längs med husfasaderna på Kungsgatan och nere på Stureplan lyser upp. Närmast biograf Rigoletto med sin klassiska neonskylt. Det är vänstertrafik. Stockholm 1953
Stockholm 1954. Ett bildreportage i tidningen Se nr 37 1954 med rubriken Staden.
Reportaget beskriver i Kristofferssons bilder Stockholm och stockholmarna i bilder publicerade på fyra uppslag.
Stockholm 1954. Stockholms Centralstation. Den stora centralhallen är platsen som alla passerar från och till tågen. Bilden publicerad i ett bildreportage i tidningen Se nr 37 1954 med rubriken Staden.
Bildtexten: Resans start och resans mål,, portgången till staden, Centralstationens sorlande jättehall, passeras varje år av ca 19 miljoner par fötter, handelsresande, turister, världsberömdheter och rännstensungarna som traskar bland resgods och drömmer om äventyret, resan ut, resan till sagolandet långt borta bortom allt.
Södra Kungstornets tak 1953.
Ängeln "Victoria" syns på Södra tornet av
Kungstornen. Enligt Centrum för näringslivshistoria håller hon en Ericsson-telefon i handen med inskriften LME (Lars Magnus Ericsson.) Skulpturen är utförd av Aron Sandberg, 1873-1959.
1953
Södra Kungstornets tak 1953.
Tornet smyckades med fyra tornfigurer ur den romerska mytologin och figuren föreställande Mercurius syns bakfrån. Skulpturen är utförd av Aron Sandberg, 1873-1959.
1953
Södra Kungstornets tak 1953.
En vy från tornet ner på Kungsgatan. Personbilen närmast är en amerikansk Nash årsmodell 1947-1948. Det är vänstertrafik.
1953
Ung kvinna 1956. Hon står framför ett skyltfönster på Strandvägen i Stockholm och kanske är hon inte medveten om killen i mattaffären som sitter innanför fönstret och spanar in henne. Hon är klädd i en vit jumper och knähöga byxor.
Ung kvinna 1956. Hon står framför ett skyltfönster på Strandvägen i Stockholm och kanske är hon inte medveten om killen i mattaffären som sitter innanför fönstret och spanar in henne. Hon är klädd i en vit jumper och knähöga byxor.
Ung kvinna 1956. Hon står framför ett skyltfönster på Strandvägen i Stockholm och kanske är hon inte medveten om killen i mattaffären som sitter innanför fönstret och spanar in henne. Hon är klädd i en vit jumper och knähöga byxor.
Ung kvinna 1956. Hon står framför ett skyltfönster på Strandvägen i Stockholm och kanske är hon inte medveten om killen i mattaffären som sitter innanför fönstret och spanar in henne. Hon är klädd i en vit jumper och knähöga byxor.
Ung kvinna 1956. Hon promenerar Strandvägen framåt och drar till sig blickarna från två män som helt ogenerat stannar och tittar på henne när hon passerar dom. En Volvo PV står parkerad på gatan.
Ung kvinna 1956. Hon står i en lekpark där fyra småpojkar leker i sandlådan. Hon är klädd i en vit jumper och knähöga byxor och kanske är lite besviken över den uteblivna uppmärksamheten över sin figur. Men pojkarna är ännu så små att de fortfarande tycker att leka i sanden är mer intressant än flickor.
Åke Söderblom , 1910-1965 , svensk skådespelare. Vid tiden uppträdde han på Scalateatern i revyn Var glad i din egen stad som spelades mellan åren 1955-1956. Åke står framför Stockholms stadshus iklädd en scenkostym, föreställande en officer i historisk uniform. 1955
Åke Söderblom , 1910-1965 , svensk skådespelare. Vid tiden uppträdde han på Scalateatern i revyn Var glad i din egen stad som spelades mellan åren 1955-1956. Åke står framför Stockholms stadshus iklädd en scenkostym, föreställande en officer i historisk uniform. 1955
Åke Söderblom , 1910-1965 , svensk skådespelare. Vid tiden uppträdde han på Scalateatern i revyn Var glad i din egen stad som spelades mellan åren 1955-1956. Åke står framför Stockholms stadshus iklädd en scenkostym, föreställande en officer i historisk uniform. 1955
Klara Norra Kyrkogata mot norr med Södra klockan.
Klockan har dubbla sifferrader 1 till 12 respektive 13 till 24 och sitter över den norra överbyggnaden på den broliknande förbindelsebygnaden som spänner likt ett valv över Klara norra kyrkogata.
Stockholm 1950